Herausgeber
Schrader, Josef
Titel
Analyse von Lehr-/Lernprozessen
Zeitschrift
REPORT Zeitschrift für Weiterbildungsforschung
Ausgabe
3/2012
Ort
Bielefeld
Verlag
wbv
ISBN
978-3-7639-4971-7
Zitierlink
http://www.die-bonn.de/id/10697
Um diese Ausgabe zu zitieren, verwenden Sie bitte diese Internetadresse.
Abstract
Die Lehr-/Lernforschung in der Weiterbildung hat sich lange Zeit auf die sozialen und biografischen Voraussetzungen und Rahmungen Lebenslangen Lernens konzentriert. Demgegenüber fanden die Lehr- und Lernprozesse in Veranstaltungen der Erwachsenenbildung vergleichsweise wenig Aufmerksamkeit. Das Gleiche galt für deren Wirkungen, sowohl im Blick auf Lernzuwächse und Interessen als auch auf ihren Transfer in den Lebens- und Arbeitsalltag der Teilnehmenden. Dies änderte sich jedoch im Laufe der letzten Jahre, unterstützt zum einen durch die Möglichkeiten der Videotechnik, zum andern durch die gesteigerten Erwartungen an die Qualität von Weiterbildung. Die in dieser Ausgabe präsentierten Beiträge zeigen nun Gemeinsamkeiten auf, die auf eine Wiederbelebung der Lehr-/Lernforschung hoffen lassen: die Bereitschaft zu empirischer Analyse als notwendige Fundierung präskriptiver didaktischer Konzepte; das Interesse am Zusammenspiel der sozialen Aktivität des Lehrens und den innerpsychischen Prozessen des Lernens sowie ihrer „Passung“ (Tietgens); die Nutzung videografischer Erhebungs- und Auswertungstechniken; die Beachtung der Mehrebenenstruktur von Lehr-/Lernprozessen, bei denen Individual-, Gruppen- und Kursmerkmale zu berücksichtigen sind. Unterschiede zeigen sich dagegen im Interesse an den Wirkungen von Lehr-/Lernprozessen und auch im Blick auf die Wirkungen, die von der eigenen Forschung erwartet wird: Während die einen an der Aufklärung von Professionellen über die Bedingungen ihres Handelns interessiert sind, suchen andere nach empirisch gesicherten Bedingungen für die Gestaltung „wirksamer“ Lehr-/Lernprozesse.

Gastherausgeber: Josef Schrader
Erzählen Sie Ihren Kontakten von unserer Publikation:

Inhalt

15
(PDF)

Herrle, Matthias

Interaktionsprozesse unter Erwachsenen

Zur Mikroethnographie pädagogischen Handelns
A variety of investigations are concerned with examining competencies of professionals in fields of adult education, neglecting the question what characterizes the activities they perform in order to organize learning situations. By analyzing an opening sequence of two different adult education lessons, the author shows, how microethnographic approaches of analyzing videotaped face-to-face interaction offer new insights in how participants ordinarily deal with challenges of establishing and sustaining a pedagogical business. In this way, this paper reveals some methods of the repertory, teachers (and learners) use selectively for performing learning situations.
30
(PDF)

Fischer, Frank; Stegmann, Karsten; Wecker, Christoph

Lern- und Kooperationsprozesse

Warum sind sie interessant und wie können sie analysiert werden?
This contribution focuses on the significance of analyzing learning processes in case-based learning in continuing education. These analyses play a crucial role in finding explanations for the lack of effective instructional interventions. Furthermore, they allow for the immediate review of assumptions on learning mechanisms. After a brief overview of data collection techniques and of the typical data structure underlying such analyses, the procedure for conducting the analysis is described. After an introduction to the coding of learning activities, the authors elaborate on the automatic analysis of language data as an alternative approach. Finally, cover options for pre-processing and statistical analysis of coded data are discussed.
42
(PDF)

Digel, Sabine

Kooperatives fallbasiertes Lernen

Die Bedeutung von Gruppenprozessen für die Kompetenzentwicklung Lehrender
Working in small groups can be regarded as constitutive for learning with cases. Using the example of case-based “train the trainer courses”, this contribution focuses on cooperative learning processes in small groups regarding the contents of the conversation and discussion structure as well as the effects on the competence development of individual adult learners. The presented results provide an insight of the processes of situated, problem-based learning in small groups which are common in adult education.
53
(PDF)

Schüßler, Ingeborg

Zur (Un-)Möglichkeit einer Wirkungsforschung in der Erwachsenenbildung

Kritische Analysen und empirische Befunde
The following report focuses on the issue of recording the impact of learning in adult and continuing education. It depicts the complexity of empirical-analytical impact and sensitizes for a differentiated access of adult educational research, based on the demand for evidence-based practice and education policy, which increases the pressure to conduct research on valid data on the impact of educational activities. This is substantiated, inter alia, due to the complex topic and the particularities of adult learning. Within the context of an empirical research, the requirements for adult educational learning research are drafted. In conclusion, the author calls for a wider methodological understanding of evidence-based research, which includes educational theories as well as the system analysis and criticism.
69
(PDF)

Petersen, Katja

Das Lernsubjekt in der Spätaufklärung

Der Widerspruch als Lernanlass in Karl Philipp Moritz' "Magazin zur Erfahrungsseelenkunde"
The historiography of adult education has painted an almost entirely optimistic picture of enlightenment until today. The actors are defined as people who are willing to learn and capable of being educated. Thanks to the advances in the enlightenment process they mature into responsible citizens. Sources based on individual history, like the ones presented in the “Magazin zur Erfahrungsseelenkunde” (1783-1793), are not taken into consideration. In his role as editor of the periodical magazine, Karl Philipp Moritz (1756-1793) advocates using the contradictory experiences in the progress of the enlightenment to create an incentive for learning, thus fostering the development of both the individual and of society in general.
94
(PDF)

Holzer, Daniela ; Straka, Christoph

Rothe, Daniela: Lebenslanges Lernen als Programm. 2011

Rezension