Herausgeber
Schrader, Josef
Titel
Migration
Zeitschrift
DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung
Ausgabe
2/2015
Ort
Bielefeld
Verlag
wbv
ISBN
978-3-7639-5550-3
Zitierlink
http://www.die-bonn.de/id/31338
Um diese Ausgabe zu zitieren, verwenden Sie bitte diese Internetadresse.
Abstract
Die globale Gesellschaft des 21. Jahrhunderts ist eine »Gesellschaft in Bewegung«: Menschen verlassen ihre Heimat freiwillig oder sehen sich – aus einer Vielzahl von Gründen – zur Auswanderung gezwungen. Nicht wenige suchen gerade in Deutschland nach besseren Lebensbedingungen und Sicherheit, nach Arbeit und Wohlstand – neben Flüchtlingen und Asylbewerbern aus Drittstaaten seit einigen Jahren auch Einwohnerinnen und Einwohner europäischer Krisenstaaten. Welche aktuellen Herausforderungen bestehen für die Weiterbildung und ihr Personal vor dem Hintergrund dieser Entwicklungen?
Erzählen Sie Ihren Kontakten von unserer Publikation:

Inhalt

20
(PDF)

Oltmer, Jochen

Stichwort: »Migration«

22
(PDF)

Jung, Theresa; Özoğuz, Aydan

»Schubladendenken müssen wir überwinden lernen!«

Vom Gefühl, anders zu sein - ein Gespräch mit Aydan Özoguz
25
(PDF)

Georgi, Viola B.

Integration, Diversity, Inklusion

Anmerkungen zu aktuellen Debatten mit der deutschen Migrationsgesellschaft
This article focuses on the triangle of terms »Inclusion – Integration – Diversity«. It defines the terms individually and examines intersections. In addition, the author calls for a cross-over discussion of inclusion, integration and diversity.
28
(PDF)

Tränhardt, Dietrich

Die Re-Europäisierung der Einwanderung

Migration innerhalb Europas
European migration happens predominantly within the European member states. It is influenced by the target countries‘ work and social systems. In this context, Germany is the most important immigration country, which is confronted by new fields of activity in continuing education generated by the international influx of refugees.
31
(PDF)

Öztürk, Halit; Reiter, Sara

Weiterbildung im Spiegel von Migration

Stand und Perspektiven der Weiterbildungsforschung
This article focuses on continuing education for adults with a migrational background in Germany. Based on recent research findings, the authors call for a differentiated view on adults with a migrational background and point out prospects for research and practice.
35
(PDF)

Barz, Heiner

Einstellungen zu Weiterbildung

Eine Erhebung nach Migrantenmilieus
The article presents key findings of a study on the attitude towards education among immigrants. The study also covers interests in continuing education particularly with regard to parent education programmes.
37
(PDF)

Jung, Theresa; Richter, Frank

»Pegida als bildungsmäßig unterschichtig zu bezeichnen, wäre falsch.«

Was passiert montags in Dresden? – Ein Gespräch mit Frank Richter
40
(PDF)

Weiss, Karin

Migrantenorganisationen und Weiterbildung

Qualifizierungsangebote und Weiterbildungsbedarfe
Migrant organisations have developed their own training opportunities for their employees. However, a qualified provision remained difficult. There remain needs of continuing education, e.g. the development of the organisation and its employees. Here the institutions of continuing education are needed.
43
(PDF)

Stoffels, Michaela

Interkulturelle Öffnung

Chancen und Grenzen ei nes Schlüsselprozesses für die Weiterbildung
To promote intercultural opening as a key process for improving the participatory chances in continuing education for people with a background of migration, their current opportunies and boundaries need to be taken into particular consideration. Several basic arguments are discussed in this report.
46
(PDF)

Sprung, Annette

Fachkräfte mit Migrationsgeschichte

Migrationsbedingte Vielfalt des Personals in der Erwachsenenbildung
An Austrian study analysed the situation of staff with a migration history within the field of adult education. This article examines barriers and enabling conditions concerning the access to the profession and asks for the use of potential of migration biographies for activities in adult education – considering the part of professionals as well as institutions.