Herausgeber
Nuissl von Rein, Ekkehard
Titel
Lernbarrieren, Lernblockaden, Lernwiderstände
Zeitschrift
DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung
Ausgabe
2/2000
Ort
Bielefeld
Verlag
wbv
Zitierlink
http://www.die-bonn.de/id/395
Um diese Ausgabe zu zitieren, verwenden Sie bitte diese Internetadresse.
Abstract
Das Heft 2/2000 fragt nach den Ursachen von Lernwiderständen und -blockaden. Arnold referiert über identitätsbezogene und emotionale Ursachen, Schäfer sieht Widerstände als Reaktion auf pädagogische Intentionalität, die zur Lernzumutung wird. Wenn Angebote den Bedarfen nicht entsprechen, ist eine Verweigerungshaltung die Folge (Klein/Kemper). Spezielle Zielgruppen stehen im Mittelpunkt zweier Beiträge: Im Gespräch berichten Praktiker über Lernschwierigkeiten und -widerstände von Migranten und Asylanten in einem VHS-Kurs zur Berufsorientierung. Eine spezielle Form der Gestaltung von Lernprozessen mit lernungewohnten Erwachsenen stellt Steindl mit einem Leitfaden für Beratungsgespräche vor.
Erzählen Sie Ihren Kontakten von unserer Publikation:

Inhalt

16

Bohn, Herbert; Offenbartl, Susanne

Gespräch Bewusstseinsprozesse einleiten, um Lernblockaden aufzulösen

Die Deutschlehrerinnen Evelyn Krings und Michaela Visosky sowie der Lehrgangsleiter Christian Rietschel arbeiten an der VHS Rüsselsheim. Sie berichten über ihre Erfahrungen in einem vom Arbeitsamt finanzierten Qualifizierungslehrgang zur Berufsorientierung für anerkannte Asylanten und Migranten. Die Ursachen von Lernschwierigkeiten und –widerständen sind vielfältig. Sozialpädagogischen Begleitung und viel Zeit sind Grundvoraussetzungen für erfolgreiches Lernen.
20

Schäffter, Ortfried

Lernzumutungen

Die didaktische Konstruktion von Lernstörungen
The phenomenon of disordered learning and the resistance against education are reconstructed as a result of purposeful educational determination. Both are collateral costs of institutionalized learning arrangements, at which can be worked anew with educational means on a higher level. Compared with informal and implicit learning, in contexts of formal learning there is a fair chance for resistance against exacting learning demands. So the competence of refusing education might be seen as a base for selfdetermination which as well has to be acquired during lifelong learning. The personal decision to learn or not to learn is a result of meta-cognitive learning that also needs support.
23
(PDF)

Arnold, Rolf

Identität und Emotion als Faktoren

Erkenntnisse aus der Lernwiderstandsforschung
Resistance against education and learning as a result of pedagogical and didactic acting: The article reports two research projects in adult education at the University of Kaiserslautern focusing identity-relevant and emotional aspects of learning resistance. While both aspects are rather neglected in the research on education and learning they are substantial for the understanding of learning resistance phenomena as well as for the reconstruction of the own pedagogical practice.
25

Kemper, Marita; Klein, Rosemarie

Nicht-Teilnahme als Verweigerung

Lernwiderstände und reflexive Lernberatung
Resistance against education and learning as a result of pedagogical and didactic acting: The article reports two research projects in adult education at the University of Kaiserslautern focussing identity-relevant and emotional aspects of learning resistance. While both aspects are rather neglected in the research on education and learning they are substantial for the understanding of learning resistance phenomena as well as for the reconstruction of the own pedagogical practice.
28
(PDF)

Gartenschlaeger, Uwe; Urdze, Toms

Lernzumutungen der Transformation

Lernkulturen in Russland und Lettland
Within the process of socio-political transition adult education is an important tool for Eastern Europeans to orientate themselves in their rapidly changing social environment and to find new professional perspectives. Nevertheless, there are many obstacles blocking the way to the participation of all ethnic groups of the former Soviet Union in adult education courses. The article intends to show that besides various objective reasons, e.g. the disastrous economical situation,
there are several mental reasons for this phenomenon.
31
(PDF)

Kyung Hi Kim

Critical Teaching and Learning Blockage

A Contextual Analysis
Am Beispiel eines Seminars zur multikulturellen Gesellschaft, das die Autorin – selbst Gastdozentin aus Südkorea – in einer US-amerikanischen Universität hielt, deutet sie Lernbarrieren der Studenten als Folge der Verdrängung globaler Machtverhältnisse. Die Teilnahme am Seminar zwang die Studenten, ihre eigene privilegierte Position als Angehörige der weißen Mittelschicht und ihre Involviertheit in soziale Ungerechtigkeit zu reflektieren. Die Folge waren verschiedene Formen der Verweigerung, die zunächst reflexiv bearbeitet werden mussten, bevor die Gruppe bereit war, den Unterrichtsstoff anzunehmen.
34
(PDF)

Bertau, Marie-Cécile

Sprechen, Denken, Lesen und Schreiben

Das Projekt „Gilgamesch“
The increasing functional illiteratism among young adults is the background for the project „Gilgamesch“ – a cooperation of the university and the adult education centre in Munich. The learners are organized in small groups, the emphasis of the courses is on verbal improvement, cognitive ordering and handling of knowledge and on the development of individual strategies to overcome writing problems. The project’s theoretical and practical results will be transmitted to various institutions dealing with the promotion of young people.
37
(PDF)

Steindl, Adelgard

„Für mich ist jede Unterrichtsstunde eine Qual“

Dennoch: Wege zum selbstbestimmten Lernen
Programmes for persons who are not acquainted with learning can only be successful if teaching and learning is understood as a dialogical process between trainer and participant. One of the major abilities participants should achieve during this process is to take over the responsibility for their own learning. The author describes tools developed in her own practical work: a set of questions designed as a framework for the negotiation of the individual learning project.
40
(PDF)

Tietgens, Hans

Rückblicke Mehr Hemmnisse und Barrieren als Widerstand

Historischer Längsschnitt zum Thema Lernhindernisse und Widerstand gegen Lernanforderungen von den 1950er Jahren bis heute.
41
(PDF)

Tröster, Monika

Stichwort Lernwiderstände

Begriffsklärungen rund um das Thema Lernbarrieren.