„By the 1890s the elements of an extension education had been established. As Sadler put it, Extension ´means everywhere the use of the same educational method – of the lecture, the class, the use of a printed syllabus, the paper or essay written after each lecture by the student at home and the test of the final examination´. Lectures were given at weekly or fortnightly intervals and were followed by a more intimate class for committed students, where issues were discussed and questions answered. Lectures provided a detailed syllabus and reading list in advance, set and marked weekly essays for the keener students and entered them for optional examinations administered from Oxford. In the 1890s approximately one in ten students sat the examinations, and the successful candidates were awarded one of the three certificates which apparently had some sway with employers. Schoolteachers in particular found the extension examinations a useful way of improving their formal qualifications…” (Goldman 2004, 62)

Die Universitätsausdehnungsbewegung war Teil einer länger andauernden Universitätsreform sowie des Bildungswesen allgemein. Zudem stand sie für einen institutionalisierten Zugang für qualifizierte Arbeiter und den, in den neuen Industriestädten entstehenden, Mittelstand zu wissenschaftlichen Wissen und Teilhabe am wissenschaftlichen Diskurs. Zwei Drittel der Teilnehmenden waren dabei Frauen. Insbesondere für die Lehrerbildung spielten diese Angebote eine entscheidende Rolle. Schon ab 1884 gab es die Bemühung, die Abschlüsse als Teil der Lehrerausbildung anerkennen zu lassen.

Roger Fieldhouse beschreibt die Erfolge der Adressatenorientierung Ende des 19. Jahrhunderts wie folgt:

„The University Extension had been particularly important in contributing to the improvement of women´s education at the end of the century but had been less successful in attracting poorer or working-class students or in providing opportunities for systematic and sustained study.” (Fieldhouse 2006, 198)

Die hohen Kosten für die Kurse führten dazu, dass die Angebote stark von den Mittelklassen besucht wurden.

Die Universitäten von Cambridge und Oxford hatten 1873 bzw. 1878 begonnen, ihre Angebote außerhalb ihrer angestammten Standorte durchzuführen. Es waren die ersten Ansätze der extra-mural studies, der heutigen continuing university education. Sie setzten dabei eine Tradition fort, die auf die Vorlesungen der Royal Society im 17. Jahrhundert und insbesondere auf die London Corresponding Society der 1790er Jahre zurückging.  Anfänglich war die university extension eine Art reisende Universität (Stuart 1911, 155). In den 1890er Jahren verfügte alleine die Universität von Oxford über 140 lokale Zentren für ihre Angebote und hatte jährlich mehr als 20.000 Teilnehmende. Die lokalen Zentren umfassten manchmal auch sog. University Settlements, in denen die Studierenden günstig wohnen konnten. Berühmt wurde die Toynbee Hall in London. Das Tutorial-Class Movement wurde in den 1920er Jahren Teil der an den Universitäten entstehenden Extramural-Departments, und zwar unter Federführung der Workers Educational Association (WEA).

Als typische Kennzeichen für die Methode der University Extension entwickelten sich die Kombination von:

  • Lecture for one hour
  • The printed syllabus (Handout)
  • The written work (schriftliche Fragen an und Antworten von Studierenden )
  • Discussion period
  • Examinations for the keener students with certificates.

Die beliebtesten Vorlesungs-Themen waren: Social studies, industrial and political history and economics.

Wichtige Vertreter der University Extension waren Michael E. Sadler (1861-1943), James Stuart (1843-1913) und Arnold Toynbee (1852-1883). Thomas Hardy (1840-1928) und Humphry Ward (Familienname: Mary Augusta Ward, 1851- 1920) machten die University Extension zum Bestandteil ihres schriftstellerischen Werks.

University Extension war eine europäische und US-amerikanische Bewegung. Ein verwandtes Konzept waren die Universités Populaire in Frankreich. 

Archive:

University Archive Cambridge: Records of Cambridge Local Lectures Report and Minutes

University of Oxford, Department for External Studies: Records: Minutes and Leaflet on “Extension Lectures”, December 1885

University of London, University Library and the Department of Extra-Mural Studies: Records: Minutes, Reports

Bodleian Library, Oxford: Papers of Michael E. Sadler

Primärquellen:

Cambridge University (Hg.): University Extension Journal (um 1900)

Oxford University (Hg.): University Extension Gazette (um 1900)

World Association of Adult Education (Hg.) (1929): International Handbook of Adult Education. London

Ministry of Reconstruction. Adult Education Committee (1980): The 1919 Report the Final and Interim Reports of the Adult Education Committee of the Ministry of Reconstruction. Reprinted with introductionary essays by Harold Wiltshire (et al.). Nottingham

Literatur:

Altenhuber, Hans (1995): Universitäre Volksbildung in Österreich 1895-1937. Wien

Cooke, Anthony (1998): James Stuart and the Origins of English University Extension; in: Friedenthal-Haase, Martha (Hg.): Personality and Biography in the History of Adult Education, Vol.2, Frankfurt a.M., S.815-830

Fieldhouse, Roger (2006): A History of Modern British Adult Education, Leicester

Goldman, Lawrence (2004): Dons and Workers. Oxford and Adult Education since 1850. Oxford

Hardy, Thomas (1895): Judy the Obscure. London

Jennings, Bernard (1992): The university extension movement in Victorian and Edwardian England. Hull

Kelly, Thomas (1992): A history of Adult Education in Great Britain. Liverpool

Künzel, Klaus (2007): „Universitäts-Ausdehnung und Volkshochschul-Bewegung in England“ (1919) von Werner Picht; in: Koerrenz, Ralf/Meilhammer, Elisabeth/Schneider, Käthe (Hg.): Wegweisende Werke zur Erwachsenenbildung. Jena, S.247-262

Künzel, Klaus (1974): Universitätsausdehnung in England. Stuttgart

Mackkinder, H.J./Sadler, M.E. (1891): University Extension. Past, Presence and Future. London

Marriott, Stuart (1995): English-German Relations in Adult Education 1875-1955. A commentary and select bibliography. Leeds

Marriott, Stuart (1981): The University Extension Movement and the Education of Teachers 1873-1906; in: History of Education. Journal of the History of Education Society, 10.3, S.163-177

Stuart, Marriott (1985): University Extension Lectures. The Organization of extramural employment in England 1873-1914. Leeds

Stuart, Marriott (1995): English-German Relations in Adult Education 1875-1955. A commentary and select bibliography. Leeds

Picht, Werner (1913): Toynbee Hall and the English settlement movement. Tübingen

Schossig, Bernhard (Hg.) (1987): Die studentischen Arbeiter-Unterrichtskurse in Deutschland. Bad Heilbrunn

Steele, Tom (1992): A Science of Democracy. An outline of the development of university extension in Europe 1890-1920; in: Hake, Barry J./Marriott, Stuart (Hg.) (1992): Adult Education between Cultures. Encounters and identities in European adult education since 1890. Leeds, S.61-85

Ward, Humphry (1888): Robert Elsmere. London

Illustrationsmaterial:

Toynbee Hall London, in: The World Today Magazine April 1902, Zugriff am 25.04.2017. Verfügbar unter: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Toynbee_Hall_1902.jpg

 

Kurzlink zu dieser Seite:
die-bonn.de/li/543

Klaus Heuer