Bibliothekskatalog

Gravani, Maria; Ioannidou, Alexandra; Deutsches Institut für Erwachsenenbildung
Adult and continuing education in Cyprus

Bielefeld
, Bertelsmann , 2014 , 65 Seiten
Schlagworte:
Erwachsenenbildung, Lebenslanges Lernen, Zypern, Soziale Lage, Bildungssystem, Weiterbildungsfinanzierung, Bildungseinrichtung, Bildungsangebot, Bildungsbeteiligung, Erwachsenenbildner, Professionalität, Forschung, Hochschulbildung This publication gives an overview of central aspects of Adult Education and Training in Cyprus. Based on empirical findings from a current research project, Maria Gravani and Alexandra Ioannidou present a range of data and information regarding adult education and training institutions, financing, provision, participation, staff, quality assurance and certification processes. The authors describe Adult Education and Training in Cyprus taking into consideration the political, geopolitical and cultural context as well as the current economic situation on the island. This book offers a brief and systematic introduction and a good orientation concerning the system of Adult Education and Training in Cyprus. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Schwarz, Inga
Anthropology of governance in education

Indigenisierung alternativer Bildungskonzepte in der Türkei

Berlin [u.a.]
, LIT-Verl. , 2014
Schlagworte:
Türkei, Bildungswesen, Bildungspolitik, Indigenismus, Alternativschule, Bildungsforschung Trotz migrationspolitischer Relevanz ist die Beschäftigung mit dem türkischen Bildungswesen in Deutschland noch immer ein seltenes Phänomen. Die vorliegende Arbeit trägt zur Überbrückung dieser Forschungslücke bei. Sie gibt Einblick in Struktur, aktuelle Reformen und relevante Akteure des Bildungssystems der Türkei und informiert über die historische Entwicklung und aktuelle Prozesse der Übernahme internationaler Bildungskonzepte. Im Zentrum der ethnologischen Untersuchung steht dabei die Frage, wie international diffundierende reformpädagogische Bildungskonzepte in die türkische Bildungslandschaft integriert werden. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Organisation for Economic Co-operation and Development
Bildung auf einen Blick 2014

OECD-Indikatoren

Bielefeld
, Bertelsmann , 2014 , 722 Seiten
Schlagworte:
OECD, Tertiärer Bereich, Statistische Angaben, Mitgliedsstaaten, Bildungswesen, Bildungssystem, Bildungspolitik, Bildungsbeteiligung, Bildungsabschluss, Bildungsangebot, Sekundarbereich, Kleinkindpädagogik, Erwachsenenbildung, Internationaler Vergleich Die OECD-Studie untersucht die Leistungsfähigkeit der Bildungssysteme in den 34 OECD-Ländern sowie in einer Reihe von Nicht-OECD-Ländern wie Brasilien oder China. Mit den von der OECD entwickelten Indikatoren werden Bildungsniveaus und Bedingungen für Bildung der Teilnehmerländer vergleichbar. Die Studie gibt Aufschluss darüber, wer sich am Bildungswesen beteiligt, was dafür aufgewendet wird, wie Bildungssysteme operieren und welche Ergebnisse sie erzielen. Die aktuelle Ausgabe analysiert u.a. die Auswirkungen der jüngsten Wirtschaftskrise auf das Zusammenspiel von Bildungsstand, Beschäftigung, Einkommen und öffentlichen Haushalten. Außerdem finden erstmals die Daten aus der Erhebung zu den grundlegenden Kompetenzen Erwachsener (PIAAC) Berücksichtigung. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Gravani, Maria [Hrsg.]; Zarifis, George K. [Hrsg.]
Challenging the ’European Area of Lifelong Learning’

a critical response

Dordrecht [u.a.]
, Springer , 2014
Schlagworte:
Europa, Lebenslanges Lernen, Erwachsenenbildung, Grundbildung, Humankapital, Lernen, Innovation, Führung, Lernberatung, Berufliche Bildung, Evaluation, Autobiographie, Kollektiv, Aufsatzsammlung This book critically reflects on the context in which lifelong learning policies and practices are organized in Europe with contributions of researchers and policy makers in the field. Through a critical lens the book reinterprets the core content of the messages that are conveyed by the European Commission in the “Memorandum for Lifelong Learning”, the most important policy document in the area, which after a decade from its publication still remains the vehicle for all current developments in lifelong learning in Europe. With references to research findings, proposed actions, and applications to immediate practice that have an added value for Europeans –but which either do not appear to correspond directly to what is stipulated by the European Commission, or are completely ignored as part of the lifelong learning process– the book offers an analytic and systematic outlook of the main challenges in creating the ‘European Area of Lifelong Learning’. In times as decisive as the ones we are going through today (both in social and economic terms), a critical perspective of the practices and policies adopted by the EU Member States is essential. The book follows the same structure as the Memorandum in order to debate and critically approach in separate sections the core issues that Europe faces today in relation to the idea of making a ‘European area of Lifelong Learning’. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Sieh, Isabelle
Der Bologna-Prozess in Frankreich und Deutschland im Vergleich

Wiesbaden
, Springer VS , 2014 , 238 Seiten
Schlagworte:
Deutschland, Bologna-Prozess, Frankreich, Hochschulsystem, Vergleich, Internationaler Vergleich Isabelle Sieh befasst sich mit den Hochschulreformen in Frankreich und Deutschland, die seit Beginn des Bologna-Prozess in beiden Ländern unternommen worden sind. Im Zentrum steht dabei die Frage, ob der Bologna-Prozess gemäß seiner expliziten Zielsetzung zur Annäherung der Hochschulsysteme in Europa beiträgt und nationale Unterschiede minimiert werden. Grundlage der vergleichenden Analyse zur Konvergenz der Hochschulsysteme sind die Fortschrittsberichte der französischen und deutschen Regierungsvertreter zum Stand der Bolognareformen sowie weitere europäische Studien. Die Autorin leistet mit der Darstellung und Analyse des französischen Hochschulsystems einen Beitrag zum Verständnis andersräumiger Bildungssysteme im Sinne der Vergleichenden Erziehungswissenschaft. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Wehmeier, Edgar [Mitarb.]; Büscher, Martin E. H.; Quante, Michael; Düber, Dominik [Mitarb.]
Discovering, reflecting and balancing values

ethical management in vocational education training

München [u.a.]
, Hampp , 2014 , 170 Seiten
Schlagworte:
Europa, Irland, Spanien, Finnland, Ungarn, Deutschland, Berufliche Weiterbildung, Unternehmen, Ethik, Analyse, Wert, Management Ethics is everywhere! Ethics needs communication! Ethics sharpens your profile! To make this clear, the professional education concept “ProEthics” leads to discovering, reflecting and balancing values in vocational education training. It takes up situations from daily professional life and identifies their ethical dimensions. It has been shaped by the cooperation of European institutions of vocational training and universities representing an interdisciplinary cooperation of ethics and economics. The European Commission supported a two year project that brought experts from Ireland, Spain, Finland, Hungary and Germany together to profile such an innovative concept. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Mammes, Ingelore [Hrsg.]; Liegmann, Anke B. [Hrsg.]; Racherbäumer, Kathrin [Hrsg.]
Facetten von Übergängen im Bildungssystem

nationale und internationale Ergebnisse empirischer Forschung

Münster [u.a.]
, Waxmann , 2014 , 280 Seiten
Schlagworte:
Bildungswesen, Bildungssystem, Kooperation, Bildungsgang, Schulübergang, Übergang , Beruf, Berufswahl, Deutschland, Australien, China, Großbritannien, Aufsatzsammlung Die Bedeutung von Kontinuität und Diskontinuität für lebenslanges Lernen ist in den letzten Jahren sowohl bildungswissenschaftlich wie bildungspolitisch in den Fokus gerückt. Besonders institutionalisierte Übergänge geraten dabei zunehmend in den Blick. Daher stellt der vorliegende Band Befunde der empirischen Transitionsforschung vor, die entlang eines chronologischen Normalverlaufs Schnittstellen des Bildungssystems fokussieren. Neben dem Blick auf das deutsche Bildungssystem ergänzen internationale Beiträge die Facetten von Übergängen, indem sie die Herausforderungen der Transitionsgestaltung in anderen Ländern vorstellen und damit ermöglichen, das eigene System kritisch zu hinterfragen. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Taylor, Edward W. [Hrsg.]; Sprow Forté, Karin [Hrsg.]; Tisdell, Elizabeth J. [Hrsg.]
Financial literacy and adult education

San Francisco
, Jossey-Bass , 2014 , 104 Seiten
Schlagworte:
Ökonomische Bildung, Grundbildung, Erwachsenenbildung, Vereinigte Staaten, Frau, Familienbildung, Benachteiligter, Aufsatzsammlung Many adults attend financial education classes to help them make more informed financial decisions, based on their knowledge of their financial situation available cash or funds planned expenditures. This volume brings together scholars from the fields of adult education and financial literacy and covers topics that reveal the interrelatedness of the two fields. They show how concepts and knowledge about adult education can be utilized in and illuminate financial education, and they offer insights about how financial education, as an eminently practical subject, shows adults learning and putting their new knowledge into action. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Paulsen, Michael B. [Hrsg.]
Higher education

handbook of theory and research ; volume 29

Dordrecht [u.a.]
, Springer , 2014
Schlagworte:
Internationaler Vergleich, Hochschulbildung, Globalisierung, Komplexität, Forschung, Curriculum, Planung, Aufsatzsammlung Published annually since 1985, the Handbook series provides a compendium of thorough and integrative literature reviews on a diverse array of topics of interest to the higher education scholarly and policy communities. Each chapter provides a comprehensive review of research findings on a selected topic, critiques the research literature in terms of its conceptual and methodological rigor, and sets forth an agenda for future research intended to advance knowledge on the chosen topic. The Handbook focuses on a comprehensive set of central areas of study in higher education that encompasses the salient dimensions of scholarly and policy inquiries undertaken in the international higher education community. Each annual volume contains chapters on such diverse topics as research on college students and faculty, organization and administration, curriculum and instruction, policy, diversity issues, economics and finance, history and philosophy, community colleges, advances in research methodology, and more. The series is fortunate to have attracted annual contributions from distinguished scholars throughout the world. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Spalding, Dan
How to teach adults

plan your class ; teach your students ; change the world

San Francisco
, Jossey-Bass , 2014
Schlagworte:
Vereinigte Staaten, Erwachsenenbildung, Erwachsenenbildner, Lehren, Informationsvermittlung, Unterrichtsinhalt, Unterrichtsorganisation, Unterrichtsmethode, Professionalisierung, Lebenslanges Lernen Your hands-on guide to teaching adults ... no matter what the subject. In this expanded edition of How to Teach Adults, Dan Spalding offers practical teaching and classroom management suggestions that are designed for anyone who works with adult learners, particularly new faculty, adjuncts, those in community colleges, ESL teachers, and graduate students. This reader-friendly resource covers all phases of the teaching process from planning what to teach, to managing a classroom, to growing as a professional in the field. How to Teach Adults can guide new instructors who are trying to get up to speed on their own or can help teacher trainers cover what their students need to know before they get in front of a class. It is filled with down-to-earth tips and checklists on such topics as connecting with adult students, facilitating discussions, and writing tests, plus everything you need to remember to put into your syllabus and how to choose the right textbook. Dan Spalding reveals what it takes to teach all students the skills they need to learn, no matter what the topic or subject matter. Full of vivid examples from real-world classrooms, this edition: Shows how to get started and tips for designing your course; Includes information for creating a solid lesson plan; Gives suggestions for developing your teacher persona; How to Teach Adults offers the framework, ideas, and tools needed to conduct your class or workshop with confidence. (Verlag)

Bibliothekskatalog

European Centre for the Development of Vocational Training
On the way to 2020: data for vocational education and training policies

country statistical overviews

Luxembourg
, Publ. Off. of the European Union , 2014 , 125 Seiten
Schlagworte:
Europäische Union, Berufsbildung, Lebenslanges Lernen, Indikator, Kurs, Statistik, Bildungsstatistik Cedefop’s new publication provides a statistical overview of vocational education and training and lifelong learning in European countries. Data are based on international statistics enabling comparisons of countries and statistical averages for the European Union. This report, a first result of a continuing process, aims to be a valuable tool, which can be used in various ways and adds user-friendly evidence for many purposes. It should help policy-makers and researchers and ease access to the information available. Taking 2010 as the baseline year, to coincide with the launch of the strategy and the revised European VET policy framework, 31 core indicators are published for each country – the 27 European Union Member States and, where data are available, for Croatia, the former Yugoslav Republic of Macedonia, Iceland, Norway, Switzerland and Turkey. The core indicators do not claim to assess national systems or policies. Statistics can oversimplify complex issues; to be properly understood they must be read in context and there are inevitable time lags. The format is intended to be easy to use and data are supplemented with a commentary highlighting interesting points for each country. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Martin, Silke; GESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften; Zabal, Anouk; Massing, Natascha; Helmschrott, Susanne; Ackermann, Daniela
PIAAC Germany 2012

technical report

Münster [u.a.]
, Waxmann , 2014 , 148 Seiten
Schlagworte:
Lebenslanges Lernen, PIAAC-Studie, Erwachsenenbildung, Leistungsmessung, Verfahren, OECD, Internationaler Vergleich, Untersuchung, Anlage, Methode, Datenmanagement, Qualität, Bericht, Deutschland The Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) is a large-scale initiative of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) that aims at assessing key adult competencies considered important for individual and societal success. This technical report describes how the PIAAC survey was conducted in Germany. It provides information on the PIAAC instruments: the background questionnaire and the cognitive assessment. Furthermore, it describes sampling, fieldwork, weighting, and nonresponse bias analyses. The report concludes with an overview of the data management processes and data products as well as a brief evaluation of the overall data quality. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Koivisto, Mari [Hrsg.]; Halttunen, Timo [Hrsg.]; Billett, Stephen [Hrsg.]
Promoting, assessing, recognizing and certifying lifelong learning

international perspectives and practices

Dordrecht [u.a.]
, Springer , 2014
Schlagworte:
Internationale Erwachsenenbildung, Lebenslanges Lernen, Lerntechnik, Berufliche Bildung, Berufliche Weiterbildung, Erfahrungswissen, Anerkennung This book offers an international perspective on the growing interest worldwide in lifelong learning, particularly as it relates to learning beyond compulsory education and initial occupational preparation: across working life. Much of this interest is driven by key social and economic imperatives associated with the changing requirements of work and working life, the transformation of many occupations and lengthening working lives. The concerns in lifelong learning are also associated with individuals being able to engage in learning about cultural and social topics and practices that they had not so far. It is important to understand how this learning can be assessed, recognized and certified. Many in workforces across the world learn much of the knowledge that is required to maintain their employability through that work. Yet, that learning and that competency remains without recognition and certification while this could be particularly helpful for individuals seeking to sustain their employability or to extend their work into new occupations or workplaces. The first section of this book sets out the overall project and outlines the key concepts and issues. It illustrates why there is a need for promoting and recognizing lifelong learning and explains some of the terminology, concepts and key considerations. The second section informs about a range of policies and practices that are currently being deployed or have been deployed across a range of countries within Europe, Scandinavia and Asia. The last section comprises of contributions emphasizing the ways in which the assessment of workers learning takes place in different occupational contexts and different cultural contexts. The final chapter outlines how a systemic approach to recognizing lifelong learning might progress for a country which is promoting a continuing education and training system largely outside of tertiary education institutions. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Hamann, Eva [Hrsg.]; Mayanja, Shaban [Hrsg.]
Schwerpunkte der DaF-Studiengänge und Germanistik im östlichen Afrika

Göttingen
, Univ.-Verl. , 2014
Schlagworte:
Afrika, Hochschule, Studium, Studiengang, Germanistik, Deutsch als Fremdsprache, Literaturwissenschaft, Übersetzungswissenschaft, Lernen von Erwachsenen, Studienarbeit, Aufsatzsammlung Der vorliegende Band belegt, dass die Germanistik und die deutsche Sprache in Ostafrika nicht nur verbreitet, sondern in der akademischen Welt angekommen und etabliert sind. In den DaF- und Germanistikstudiengängen an Hochschulen im östlichen Afrika werden neue Akzente gesetzt. Dabei liegen die Schwerpunkte auf Literaturwissenschaft, Deutsch als Fremdsprache sowie Übersetzungswissenschaft. Die Beiträge des Bandes bieten ihren Lesern dazu einen Überblick und weiterführende Anregungen zur wissenschaftlichen Zusammenarbeit. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Filla, Wilhelm
Von der freien zur integrierten Erwachsenenbildung

Zugänge zur Geschichte der Erwachsenenbildung in Österreich : ein Studienbuch

Frankfurt am Main [u.a.]
, Lang , 2014 , 271 Seiten
Schlagworte:
Österreich, Geschichte der Erwachsenenbildung, Erwachsenenbildung, Geschichte 1879-2000, Einführung, Definition Dieses Studienbuch zur Geschichte der Erwachsenenbildung in Österreich ist das erste seiner Art. Es eröffnet Zugänge zu den Anfängen und zur Entwicklung dauerhaft institutionalisierter Erwachsenenbildung bis in die unmittelbare Gegenwart, unter Bezugnahme auf internationale Entwicklungen. Unter dem Titel Von der freien zur integrierten Erwachsenenbildung wird die komplexe Entwicklungsgeschichte, chronologisch-periodisch strukturiert, zusammengefasst, reflektiert und zur Diskussion gestellt. Offene Fragen und weiße Flecken in der Erwachsenenbildungsgeschichte werden angesprochen und zahlreiche forschungsmethodische Hinweise gegeben. Bild- und Dokumentenmaterial dient der Veranschaulichung. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Deutscher Akademischer Austauschdienst; DZHW; Burkhart, Simone
Wissenschaft weltoffen 2014

Daten und Fakten zur Internationalität von Studium und Forschung in Deutschland ; Schwerpunkt USA und Deutschland - akademischer Austausch und studentische Mobilität

Bielefeld
, Bertelsmann , 2014 , 151 Seiten
Schlagworte:
Deutschland, Vereinigte Staaten, Europa, Hochschule, Studium, Internationalität, Forschung, Mobilität, Wissenschaftler, Statistische Angaben Die Publikation präsentiert umfangreiche Kennzahlen zur Internationalität der deutschen Hochschulen und des deutschen Wissenschaftssystems. Im Mittelpunkt stehen internationale Mobilität von Studierenden und Wissenschaftlern und die Attraktivität Deutschlands als Studien- und Forschungsstandort im internationalen Vergleich. Der Band informiert detailliert und mit zahlreichen Grafiken über zentrale Trends der akademischen Mobilität. Zum ersten Mal präsentiert die Publikation in diesem Jahr auch Daten zu transnationalen Bildungsangeboten und zum Verbleib ausländischer Studierender in Deutschland. Das Schwerpunktthema "USA und Deutschland: Akadamischer Austausch und studentische Mobilität" beleuchtet Wechsel- und Austauschbeziehungen zwischen den Wissenschaftssystemen aus verschiedenen Blickwinkeln. Alle Texte des Bandes sind in deutscher und englischer Sprache verfasst. Die elektronische Ausgabe des Bandes erscheint auf wbv Open Access. (Verlag)