Bibliothekskatalog

Heyse, Volker [Hrsg.]
Aufbruch in die Zukunft

erfolgreiche Entwicklungen von Schlüsselkompetenzen in Schulen und Hochschulen ; aktuelle persönliche Erfahrungen aus Deutschland, Österreich und der Schweiz

Münster [u.a.]
, Waxmann , 2014 , 488 Seiten
Schlagworte:
Erwachsenenbildung, Deutschland, Österreich, Schweiz, Weiterbildungseinrichtung, Internationaler Vergleich, Hochschule, Schule, Lehrerbildung, Kompetenzentwicklung, Kernkompetenz, Aufsatzsammlung 36 namhafte Autorinnen und Autoren aus Deutschland, Österreich und der Schweiz legen ihre persönlichen Erfahrungen bei der Entwicklung von Schlüsselkompetenzen in Schulen, Hochschulen, Weiterbildungsinstituten anschaulich dar. Dabei wird deutlich, dass die zunehmend stark geforderte Neuausrichtung dieser Organisationen an vielen Stellen schon begonnen hat, jedoch noch zu wenig in der Öffentlichkeit kommuniziert und nachhaltig unterstützt wird. Das Buch verfolgt das Ziel, durch die eingefangene Breite generelle Entwicklungsstränge sichtbar zu machen, konkrete Kompetenzentwicklungen und deren Validierung sowie Zertifizierung anzuregen und laufende Gestaltungen öffentlich zu verbreiten und zu stärken. Thematisiert werden insbesondere folgende Schwerpunkte: Voraussetzungen und Erfolgsfaktoren für eine nachhaltige Wissensvermittlung, Fertigkeits- und Kompetenzentwicklung als Einheit. Visionen, Strategien und praktische Erfahrungen zur Feststellung und Entwicklung von Schlüsselkompetenzen (Handlungsfähigkeiten). Best-Practice-Beispiele für gelungene Lehrplanung und Curriculum-Planung zur Förderung von Schlüsselkompetenzen. Beispiele für die Feststellung, Validierung und Zertifizierung von Schlüsselkompetenzen. Wege und Möglichkeiten der Vorbereitung und Stärkung von Lehrpersonen in den unterschiedlichen Organisationen zur erfolgreichen Schlüsselkompetenzentwicklung. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Creemers, Bert [Hrsg.]
Establishing a knowledge base for quality in education: testing a dynamic theory for education

handbook on designing evidence-based strategies and actions to promote quality in education

Münster [u.a.]
, Waxmann , 2013 , 96 Seiten
Schlagworte:
Europa, Bildung, Qualitätssicherung, Internationaler Vergleich, Bildungspolitik Although European policies promote the development of a knowledge-based society, international comparative studies reveal that large differences exist in the average achievement level and in offering equal opportunities to diverse student populations. In this handbook we provide suggestions to schools on establishing an evidence-based and theory-driven approach to promote quality in education. Specifically, we offer guidelines to schools on how to establish School Self-Evaluation (SSE) mechanisms measuring the functioning of school factors and identify priorities for improvement. By making use of the knowledge-base of EER, schools are also provided with guidelines on how to develop strategies and action plans to address their improvement priorities. Thus, the main aim of this handbook is to encourage readers, when faced with different challenges/problems, to uncover and exploit the available knowledge-base of EER and to act with flexibility in using the dynamic approach to design, implement and evaluate policies and action plans for promoting quality in education. Contributors: Bert Creemers, Leonidas Kyriakides, Anastasia Panayiotou, Wilfried Bos, Heinz Günter Holtappels, Michael Pfeifer, Mario Vennemann, Heike Wendt, Katja Scharenberg, Emer Smyth, Léan McMahon, Selina McCoy, Jan Van Damme, Gudrun Vanlaar, Panayiotis Antoniou, Charalambos Charalambous, Evi Charalambous, Eliana Maltezou, Darko Zupanc, Matevž Bren, Gašper Cankar, Alenka Hauptman, Galini Rekalidou, Efthymia Penderi, Konstantinos Karadimitriou, Anastasia Dimitriou, Despina Desli, Antiopi Tempridou (Verlag)

Bibliothekskatalog

Tarc, Paul
International education in global times

engaging the pedagogic

New York [u.a.]
, Lang , 2013 , 132 Seiten
Schlagworte:
Hochschulbildung, Internationaler Austausch, Internationaler Vergleich, Interkulturelles Lernen, Auslandsstudium, Interkulturelle Erziehung This book illuminates the changing landscape and expediency of international education in global times. Within this larger picture, the book focuses on the educational effects of international encounters, experiences and lessons - the complex processes of learning and subject formation in play during and after one's international/intercultural experience. These complex processes, hinged on past and present self-other relations, are illustrated by employing the parable of «The Elephant and the Blind Men.» In contrast to more narrow, developmentalist conceptions of intercultural learning, Paul Tarc attends to each of the linguistic, existential, structural, and psychical dimensions of difficulty constituting learning across difference. Becoming aware of, and reflexive to, these dimensions of difficulty and their implications for ones own learning and resistance to learning, represents the domain of cosmopolitan literacy. The key intervention of this book is to re-conceive pedagogical processes and aims of international education as fostering such cosmopolitan literacy. Graduate courses on international education, study abroad, global citizenship education, and preservice education courses focusing on international education and teaching internationally could be primary candidates for this text (Verlag)

Bibliothekskatalog

Stracke, Christian M.
Learning innovations and quality

the future of digital resources

Berlin
, Logos Verl. , 2013 , 255 Seiten
Schlagworte:
Internationaler Vergleich, Bildung, Unterrichtsmethode, Computerunterstütztes Lernen, Qualitätsmanagement, Sozialer Wandel, Globalisierung, Rom <2013>, Kongress Learning Innovations and Learning Quality: The two main objectives to foster improvements in learning, education and training and the two core ingredients for learning success and impact. They are focused by many different theories and diverse practices. And they are more and more required due the increasing speed of globalization and changes in communities, economies, technologies and societies worldwide. This book demonstrates the need for combining learning innovations and learning quality from various perspectives: The scientific articles address the different ways of formal, non-formal and informal learning and all the educational sectors from kindergarten, school, university to lifelong learning. Particular emphasis is put on the current opportunities provided by digital resources: How can we benefit from their potential and increase their (open) access and re-usage in learning, education and training? Thus, the book contributes to the current debate on opening up education towards new and innovative learning practices and online communities: To integrate learning innovations and learning quality into a holistic and sustainable vision and approach for modernizing learning, education and training in our society. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Stifter, Christian H.
Zwischen geistiger Erneuerung und Restauration

US-amerikanische Planungen zur Entnazifizierung und demokratischen Neuorientierung österreichischer Wissenschaft 1941-1955

Wien [u.a.]
, Böhlau , 2014 , 755 Seiten
Schlagworte:
Bildungsgeschichte, Österreich, Zweiter Weltkrieg, Entnazifizierung, Nachkriegszeit, Wissenschaft Die Studie beschäftigt sich mit den US-amerikanischen Planungen für eine Nachkriegsdemokratisierung Österreichs und deren Umsetzung nach 1945. Dargestellt wird dies anhand von Fallbeispielen im Bereich des universitär-akademischen Wiederaufbaus 1945-1955. Auf der Basis von umfangreichen Primärquellen stellt Christian H. Stifter die Veränderungen der US-Reorientierungspolitik von den Kriegsjahren bis zu den US-Propagandastrategien während des frühen Kalten Krieges detailliert dar und unterzieht diese einer kritischen Analyse. Das ursprünglich geplante zivilgesellschaftliche Experiment einer „geistigen Abrüstung“ und gesellschaftlichen Umorientierung wurde jedoch selbst im Kernbereich der vollständigen Entnazifizierung nur sehr eingeschränkt wirksam: der universitär-akademische Wiederaufbau der Jahre 1945-1955 vollzog sich weitgehend in restaurativen Bahnen. (Verlag)