Herausgeber
Brandt, Peter
Titel
Architektur für Erwachsenenbildung
Zeitschrift
DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung
Ausgabe
3/2012
Ort
Bielefeld
Verlag
wbv
ISBN
978­3­7639­5005­8
Zitierlink
http://www.die-bonn.de/id/10665
Um diese Ausgabe zu zitieren, verwenden Sie bitte diese Internetadresse.
Abstract
Der Raum und das Lernen erwachsener Menschen stehen in einem engen, jedoch von Wissenschaft und Praxis der Erwachsenenbildung bislang weitgehend vernachlässigten Verhältnis. Dies hat zur Folge, dass die Architektur von Weiterbildungseinrichtungen Lehr-/ Lernprozesse oft nicht ausreichend unterstützt. Pädagogen und Architekten, so der Tenor der auf den folgenden Seiten versammelten Beiträge, müssen deshalb bereits bei den ersten Planungsprozessen bessere Dialog- und Kooperationsformen entwickeln. Das Heft bietet hierfür eine Art Verständigungshilfe, indem es bildungstheoretische Sichtweisen und architektonische Perspektiven zusammenführt und auf diesem Weg die räumlichen Voraussetzungen für erfolgreiches Lernen aufzeigt.
Erzählen Sie Ihren Kontakten von unserer Publikation:

Inhalt

20
(PDF)

Dollhausen, Karin; Schuldt, Hans-Joachim; Stang, Richard

Stichwort: "Erwachsenenbildung und Architektur"

22
(PDF)

Stang, Richard; Vollmer, Thomas

"Wir brauchen eine pädagogische Bauleitung"

T. Vollmer im Gespräch mit R. Stang über das Verhältnis von Architektur und Erwachsenenbildung
26
(PDF)

Ludwig, Joachim

Architektur aus Sicht der Bildungstheorie

Anforderungen an Bildungsräume
The article provides an education-theoretical reflection of spaces for teaching and learning in education centres. Adult education is defined as a »learning process concerning everyday life«, which requires particular architectural adjustments. In this context, Joachim Ludwig stresses that architecture is by far more than a simple arrangement of building material. Room structures rather contain a »significance« which has a great influence on the »standard of living« for learners as well as teachers. In this perspective, the learning supportive character of classrooms and educational spaces is guaranteed by designing them as experimental areas for self-understanding as well as world understanding.
30
(PDF)

Burgdorff, Frauke

Bildungsbau: Im Kern eine inhaltliche Herausforderung

Inspirationen aus der Schularchitektur
The article focuses on innovative school architecture used as a source of inspiration for adult educational building projects. Frauke Burgdorff uses the examples of the Orestad College, Geschwister-Scholl Comprehensive School in Lünen, the group of private schools »SBW-Lernhäuser« as well as the Danish Munkegaard Skole to show different responses of architecture to the individual educational concept.
34
(PDF)

Bruijnzeels, Rob

Bibliotheken als Lernorte der Erwachsenenbildung

Vom »passiven« zum »aktiven« Nutzer
The author presents examples of good practice and defines central tasks and processes of modern libraries, which are regarded as central learning spaces for adults. Using the criteria »shortage – surplus«, »consumption – co-creation« and »product – process«, the relevant social challenges for libraries and adult education are described. It becomes evident that libraries and adult education are in a period of transition, which requires suitable architectural solutions.
38
(PDF)

Maurer, Urs

Unbewusste Leitbilder

Fundamente, Kriterien und Merkmale einer Architektur für Bildung
Cultural patterns characterize the architecture in which we live and learn. The article by Urs Maurer helps to discover these unconsciously perceived patterns as an architectural language and adopt it for educational building. It is based on the concept of architectural language being marked by polarities, particularly the antagonism between »death crystal« and »tree of life« coined by Ernst Bloch.
42
(PDF)

Heuer, Klaus

Franz Pöggelers »Neue Häuser der Erwachsenenbildung«

Ein Literatur-Fundstück aus der Frühzeit der Debatten
The article presents a number of photographs of the Franz Pöggeler estate, which is preserved in the archive of the German Institute of Adult Education. The historic pictures vary between ecclesiastic-monumental architectural photography and simple snap shots and illustrate the differences of learning and teaching arrangements in the history of adult education centres. Even though the author regards the photographs as evidence of a mentality-historically obsolete period, they still indicate the individual interior designs of adult education centres which are still an inspiration for the present continuing educational field.
46
(PDF)

Eckart, Wolfgang; Hummer, Hubert; Lindner, Anne-Kathrin; Stang, Richard; Weißenberg, Rita

Bauprozesse aus Weiterbildungsperspektive

Flexibilität, Helligkeit und Transparenz
50
(PDF)

Rosenstein, Hans Georg

Die erneuerte europäische Agenda für die Erwachsenenbildung

Auf dem Weg zu »Erasmus for all«
Hans Georg Rosenstein describes the objectives and priorities of the renewed European Agenda for Adult Learning, which was adopted by the European Council in 2011. Both, the role of the European Commission are analyzed as well as the tools and budget for the agenda’s implementation. The article concludes with a critical classification of »Erasmus for all«, the new EU-programme for general and vocational education.