Herausgeber
Schrader, Josef
Titel
DIY – Do It Yourself
Zeitschrift
DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung
Ausgabe
4/2014
Ort
Bielefeld
Verlag
wbv
ISBN
978-3-7639-5355-4
Zitierlink
http://www.die-bonn.de/id/31094
Um diese Ausgabe zu zitieren, verwenden Sie bitte diese Internetadresse.
Abstract
Zum Themenschwerpunkt »DIY – Do It Yourself« Ob Stricken, Fotografieren oder Brot backen: Selbermachen ist angesagt. Gelernt wird es nicht nur in der Erwachsenenbildung, sondern auch mithilfe von Ratgeberliteratur oder über Youtube. Dieses handwerkliche Lernen erfolgt bisher unbeachtet von der erwachsenenpädagogischen Diskussion – zu Unrecht. In diesem Heft gehen wir verschiedenen Fragen nach: Wer lernt was und an welchem Ort? Wie viel Anleitung benötigt und verträgt Selbermachen? Bestätigt oder durchbricht die Nutzung der Angebote durch Männer und Frauen Geschlechterstereotype? Gibt es eine Didaktik des Handwerks, die abseits der institutionalisierten Erwachsenenbildung gedeiht?

DOI 10.3278/DIE1404W
Erzählen Sie Ihren Kontakten von unserer Publikation:

Inhalt

22
(PDF)

Brandt, Peter; Heckl, Wolfgang M.

»Reparieren ist ein Ausweg aus der erlernten Hilflosigkeit!«

Beruflich Museumsdirektor, privat Reparateur: Ein Gespräch mit Wolfgang M. Heckl
26
(PDF)

Hoffmann, Nicole

Zwischen Können, Wissen und Lernen

»Do It Yourself« in der Ratgeberliteratur
Do-it-yourself literature opens up a broad autodidactic field - though explicit references to "learning" are hardly relevant. In the light of a complex constellation of a contemporary production of knowledge and values, the repertoire of adult education is capable of taking a critical look at the postulated performance of do-it-yourself literature, as well as (re)discovering dimensions such as reactions, physicality or emotions of the learning self.
29
(PDF)

Gieseke, Wiltrud; Robak, Steffi

»Schmuddelkind« kulturelle Bildung?

Selbsttätig-kreative Bereiche in der organisierten Erwachsenenbildung
The article examines the development in demand for the independently creative area of cultural adult education. It also focuses on stakeholders and developments of a new conceptual meaning. The authors particularly call the gender role for independently creative programmes into question and develop hypotheses to explain the dominant proportion of women.
33
(PDF)

Grell, Petra; Nowak, Tine

Handmade 2.0

Lernort Internet
The internet is increasingly used as a space for learning. Guidance platforms, blogs, and video tutorials are available online. Self-made is not only the subject but also the designed communication process. The authors pursue the issue of possible reactions of the institutionalised adult education to the proceeding development and potential contributions.
40
(PDF)

Bergmeister, Lea

»Kreativität braucht Freiheit«

Über die Anleitung zum Selbermachen. Ein Gespräch mit drei Lehrkräften der Erwachsenenbildung
43
(PDF)

Fleige, Marion; Gnahs, Dieter

Qualität und Zielgruppe

»Qualitätsmanagement« in neuen Zielgruppenangeboten der wissenschaftlichen Weiterbildung
Referring to the KOSMOS project, the article examines the significance of quality in academic continuing education, the requirements directed at quality management, and options for development in the project. The focus is on new programmes for non-traditional target groups.
46
(PDF)

Haar, Gabriele

Inklusion in der Einrichtung umsetzen

Erfahrungen im Kontext Qualitätsmanagement
The article focuses on the approach of the VHS Osterholz-Scharmbeck to enhance inclusion in adult education centres with quality management. For this purpose, further needs and requirements must be determined, didactics and methodology developed, and customer communication adapted.