Dezember 2016 bis März 2019

Abstract

The emergence of a “new” governance regime, which is characterised by a multilevel-steering of education, the appearance of new, influencing actors and constellations of actors, the implementation of cooperation-based modes of coordination and the professionalisation of educational management can be observed in all areas of education, including adult education. In academic discourse it is uncontested that the mentioned developments have a significant influence on the development of educational profiles, i.e. the organisation-specific range of educational offers, counselling and support services. However, empirically it is still unclear how and to what extent the new educational governance regime affects or even penetrates educational management and planning at the level of adult education organisations. Also, there is a lack of evidence concerning the question how educational leaders and staff in adult education organisations react to new actors - and the manifold expectations regarding the coordination of educational work and the shaping of educational profiles.

The overall objective of this project is to enhance the understanding of how the new governance regime gains relevance and attention in organisations of adult education and how this again affects internal management and planning processes regarding the development of educational profiles. The project is following a qualitative research design. Case studies are conducted at nine communal adult education centres (Volkshochschulen).

Question(s)

Which stakeholder constellations and modes of coordination are most relevant for the development of educational profiles in organisations of adult education?

Which conventions are applied by managers and professional staff in adult education organisations to explain and to justify the decisions that lead to the specific educational profiles?

How does the new governance regime affect the scope for action and decision-making regarding the development of organisation-specific educational performance profiles?

Objective(s)

The overarching aim of this project is to improve and to widen the scientific understanding of the empirical state of the new governance regime on the level of adult education organisations and its consequences for the development of educational performance profiles.

The following objectives are pursued:

  1. Identify new stakeholder constellations and relevant modes of coordination in adult education organisations
  2. Reconstruct conventions applied by educational managers and pedagogical staff to deal with different actor-specific expectations and internal coordination requirements regarding the development of pedagogical profiles
  3. Identify the scope of planning, and decision-making seen by educational leaders and staff in the course of developing organisation-specific educational performance profiles under the new governance regime in adult education

Unter dem Stichwort eines entstehenden neuen Governance-Regimes werden in der Erziehungswissenschaft in allen Bildungsbereichen, so auch im Weiterbildungsbereich, weitreichende Veränderungen in den Akteurskonstellationen, Koordinations- und mithin Steuerungsformen verzeichnet. Ihnen wird ein bedeutender Einfluss auf die pädagogische Leistungerbringung in Bildungsorganisationen und damit auf die Entwicklung von pädagogischen Leistungsprofilen, d.h. dem je organisationsspezifisch ausgeprägten Gesamtspektrum an Lern- und Bildungsangeboten sowie Beratungs- und Unterstützungsleistungen für Lernende zugeschrieben. Bislang ist jedoch weder klar, wie das neue Governance-Regime auf der Ebene von Weiterbildungsorganisationen empirische Gestalt annimmt, noch ist bekannt, wie sich die Organisationen zu den steigenden und sich verändernden akteursspezifischen Leistungs- und Koordinationserwartungen verhalten. Die übergreifende Zielsetzung des Projektes ist die Erweiterung der wissenschaftlichen Erkenntnis zur empirischen Verfasstheit des neuen Governance-Regimes auf der Ebene von Weiterbildungsorganisationen und seiner Konsequenzen für die Entwicklung von pädagogischen Leistungsprofilen. Hierzu wird ein qualitatives Forschungsdesign zugrunde gelegt. Es werden Fallstudien in 9 Weiterbildungsorganisationen, speziell Volkshochschulen, durchgeführt.

Fragestellung

Welche Akteurskonstellationen und Koordinationsformen gewinnen in Weiterbildungsorganisationen eine besondere Relevanz für die Entwicklung von pädagogischen Leistungsprofilen?

Welche Handlungskonventionen werden von Leitungskräften in Weiterbildungsorganisationen aktiviert, um die jeweiligen pädagogischen Leistungsprofile zu begründen und zu rechtfertigen?

Welche typischen Handlungs- und Entscheidungsspielräume für die Entwicklung von organisationsspezifischen pädagogischen Leistungsprofilen zeichnen sich im Kontext des Entstehens eines neuen Governance-Regimes ab?

Projektziel

Die Zielsetzung des Projekts ist die Erweiterung der wissenschaftlichen Erkenntnis zur empirischen Verfasstheit des neuen Governance-Regimes auf der Ebene von Weiterbildungsorganisationen und seiner Konsequenzen für die Entwicklung von pädagogischen Leistungsprofilen. Hier werden folgende Teilziele verfolgt:

1. Erfassung von neuen Akteurskonstellationen sowie Koordinationsformen auf der Ebene von Weiterbildungsorganisationen

2. Rekonstruktion von Handlungskonventionen, die von Leitungskräften im Umgang mit unterschiedlichen Erwartungen und Koordinationsanforderungen aktiviert werden

3. Bestimmung von typischen Handlungs- und Entscheidungsspielräumen für die Entwicklung von organisationsspezifischen pädagogischen Leistungsprofilen im Kontext des neuen Governance-Regimes in der Weiterbildung

 

Kontakt

  • Graß, Doris (Projektkoordination, Mitarbeit)

Beteiligte Personen

  • Alke, Matthias, Jun.-Prof. Dr. (Mitarbeit)
  • Dollhausen, Karin, Prof. Dr. (Leitung)
    • Deutsches Institut für Erwachsenenbildung (DIE)
  • Engels, Martina (Mitarbeit)
  • Graß, Doris (Projektkoordination, Mitarbeit)
  • Schemmann, Michael, Prof. Dr. (Leitung)
    • Universität zu Köln

Beteiligte Institutionen

Publikationen

Forschungsparadigma

Theorieentwicklung ohne Einbindung von Praxisinteressen in das Forschungsprojektdesign

Datenerhebung

  • Akten- und Dokumentenanalyse (standardisiert/offen)
  • Qualitatives Interview

Datenauswertung

  • analytisch
  • rekonstruktiv

Forschungsart

  • Geförderte Forschung

Förderung

  • Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)