Herausgeber
Nuissl von Rein, Ekkehard
Titel
Zukunft Organisation
Zeitschrift
DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung
Ausgabe
1/2003
Ort
Bielefeld
Verlag
wbv
Zitierlink
http://www.die-bonn.de/id/479
Um diese Ausgabe zu zitieren, verwenden Sie bitte diese Internetadresse.
Abstract
Das Heft bietet eine Vergewisserung über den Entwicklungsstand der Organisationsfrage im Weiterbildungsbereich. Hierzu wurden die Bezugswissenschaften der Erwachsenenbildung befragt: Aus Sicht der Pädagogik müssen Einrichtungen das Pädagogische in der Organisation stärker ausprägen (Schäffter). Die Soziologie füllt die Modewörter des Organisationsdiskurses (Kultur, System, Netzwerk) auf ihre Art trennscharf (Dollhausen). Zudem wird die Fülle der organisationspsychologischen Literatur für die Weiterbildung gesichtet (Kil). Für die Praxis bündelt Hartkemeyer geeignete Strategien für den Umgang mit wechselnden Management-Moden.
Erzählen Sie Ihren Kontakten von unserer Publikation:

Inhalt

0

Stang, Richard

Neue Medien ungenutzt?

Folgen der digitalen Wende für die Organisation von Weiterbildungseinrichtungen
Ein empirisches Forschungsprojekt des DIE zur Rolle der Neuen Medien bei Organisationsfragen zeigt, dass Einrichtungen die Potenziale nur eindimensional nutzen. Ein großer Teil der Einrichtungen gibt zwar an, dass sich Neue Medien auf ihre Organisation auswirken, sieht dies aber auf den Bereich der Verwaltung beschränkt. Richard Stang entwickelt aus ersten empirischen Ergebnissen Thesen zu bisher erreichter und künftig wünschenswerter Berücksichtigung Neuer Medien bei Fragen der Organisationsentwicklung.
3

Nuissl, Ekkehard

Leben Organisationen?

20

Meisel, Klaus

Stichwort Zukunft Organisation

Begriffklärungen rund um das Thema Organisation.
22
(PDF)

Herrmann, Doris

Gespräch Bildungseinrichtungen lernen von der Wirtschaft: »Das Kerngeschäft muss lukrativ sein«

Doris Herrmann war Unternehmensberaterin bei Kienbaum Management Consultans im Bereich Bildung und Wissenschaft. Sie begleitete Hochschulen und Weiterbildungseinrichtungen bei Reorganisationsprozessen. Demnächst wird sie bei der Akkreditierungsagentur AQAS in Bonn Begutachtungsverfahren für die neuen Studiengänge Bachelor und Master koordinieren. Auf die Frage, was Bildungseinrichtungen von der Wirtschaft lernen können, macht sie für vier Bereiche erheblichen Veränderungsbedarf aus: Professionalisierung der Leitung, Kundenorientierung, Qualitätssicherung und Personalentwicklung.
25
(PDF)

Schäffter, Ortfried

Wenn Strukturen »lernen« gelingen lassen

»Organisation« aus erwachsenenpädagogischer Sicht
At first sight, Ortfried Schäffter’s thesis
looks trivial: a »pedagogical« organisation
is an organisation that concentrates
on focussing the interplay of
all its energies on the success of its
specific – namely, pedagogical – work.
Examined more carefully, however,
this means that a pedagogical organisation
is one that furthers learning.
Its success cannot be measured in
terms of numbers of charges taken
care of, duration of care, or hours
spent in caregiving or counselling, nor
in terms of turnover. Its very structure
must ensure that »learning« is more
than an incidental by-product. This is
what a theory of pedagogical organisations
is all about.
29
(PDF)

Dollhausen, Karin

Kultur, System, Netzwerk

Anstöße durch die soziologische Organisationslehre
The present discourse in further education is recurringly concerned with cultures, systems and networks. Karin Dollhausen aims at furthering this discussion by drawing a neat line of definition between these crucial terms under the aspect of the sociology of organisations. She goes on to explain what each of the terms does or should mean for public institutions of further education: »culture« – seen as the system of relationships within an organisation – sharpens the view of internal communication patterns. The perspective of »system« interprets the institutions’s relationship to its environment as »home-made«. Finally, »network« reflects the position of the institution relative to other cooperating and competing institutions.
33
(PDF)

Kil, Monika

Im Zentrum steht der Mensch

Der Beitrag der Psychologie zum Organisationsdiskurs
Looking at persons and at those active in organisations has forever been in the focus of psychological research on organisations. Monika Kil draws attention to the fact that pedagogical psychology, cognitive psychology and social psychology can also contribute towards a structuring of further education institutions that is conducive to learning. Developing a »learning culture « is one aspect of this. A review of further developments and findings opens up new dimensions for a discourse on organisations in adult and further education.
37
(PDF)

Hartkemeyer, Johannes F.

Moden, Modelle, Mythen, Menschen

Weiterbildungsorganisationen im Prozess der Modernisierung
Keeping an eye on the practice of management in further education institutions, the observer will encounter a rich variety of changing management strategies. Johannes Hartkemeyer, himself director of a Volkshochschule, scrutinizes past crazes and sets up guidelines for dealing with ever-changing fashions on the one hand, and organisational development on the other hand. His advice is to be a »learning organisation«, watch out for »mental models« of the organisation in a permanent process of reflection and stay tuned to the question of purpose – keeping in mind the biblical Book of Proverbs: »Where there is no vision, the people perish«.
42
(PDF)

Pruisken, Thomas

Rückblicke Erwachsenenbildung hat sich schon immer »organisiert«

Ein historischer Längsschnitt zum Thema Organisation in der Erwachsenenbildung vom 18. Jahrhundert bis heute.
43
(PDF)

Mavridis, Savvas

Erwachsenenbildung in Griechenland

The Greek educational system replicates the historical-cultural and regional segmentation of Greek society. In the past there was a gap between west-oriented Greeks with a high level of education on the one hand and uneducated natives on the other hand; nowadays we find well-off Greek students at western universities on the one hand and, on the other hand, the larger part of the national youth in the backward universities of their own country. In adult education, the traditional gap is perpetuated as well, and equality of opportunity has not been reached. Thus, Greece will lose its international competitiveness in the long run.
47
(PDF)

Ioannidou, Alexandra

Anwendung und Praxisrelevanz von Weiterbildungsstatistiken

Recently, the acceptance of statistics in the education sector has grown. As a consequence of the publication of international comparative studies like TIMSS and PISA, more attention is paid to statistical surveys, as they have brought to light quite a number of hitherto unknown facts. Alexandra Ioannidou describes the present state of statistical activities in the further education sector and outlines what possible gains there are for institutions employing statistics.