Herausgeber
Nuissl von Rein, Ekkehard
Titel
Entgrenzung
Zeitschrift
DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung
Ausgabe
1/2005
Ort
Bielefeld
Verlag
wbv
Zitierlink
http://www.die-bonn.de/id/565
Um diese Ausgabe zu zitieren, verwenden Sie bitte diese Internetadresse.
Abstract
Mit „Entgrenzung“ wird im Hinblick auf Weiterbildung ein Zustand und zugleich ein Prozess bezeichnet. Wo fängt Weiterbildung an, wo hört sie auf? Die Frage war schon immer schwer zu beantworten, angesichts der wachsenden Bedeutung von selbstgesteuertem und informellem Lernen wird dies zunehmend schwieriger. Das „Pädagogische“ ist „überall“. „Entgrenzung“ wird zumeist als unangenehm interpretiert, weil es die vertrauten Strukturen auflöst, mit denen das Arbeiten erleichtert war. Entgrenzte Teilnehmerschaften, entgrenzte Lernorte, entgrenzte Professionsverständnisse erzeugen Handlungsdruck und nötigen zur eigenen Positionsbestimmung. Der Begriff lässt sich aber auch positiv fassen als das zielgerichtete Übertreten inakzeptabler Grenzen. So jedenfalls versteht Heinrich Schneider, Direktor der VHS Stuttgart, den Begriff (siehe „Gespräch“).
Erzählen Sie Ihren Kontakten von unserer Publikation:

Inhalt

0

Giessen, Hans

Überraschende Lerner-Reaktionen beim Umgang mit Neuen Medien

Beitrag über irritierende Erfahrungen zum Lernen mit Computer, die in einem Praxisprojekt des BLK-Modellversuchsprogramms LLL gewonnen wurden
Das Lernen am Computer gelingt unterschiedlich gut. Die Beobachtungen aus einem Schulprojekt zeigen, dass offenbar den individuellen Prädispositionen der Lerner eine hohe Bedeutung zukommt. Es gibt im Blick auf mediengestütztes Lernen anscheinend ähnliche „Lernertypen“ wie beim „traditionellen Lernen“. Der Beitrag erzählt von zwei Lernerbiographien; für einen Schüler ist der Computer ein Hindernis, für eine andere Lernerin ist der Rechner eine Chance, insofern er „anonymen und bestärkende Einzelunterricht“ ermöglicht. Bezogen auf beide beobachtet der Autor eine reziproke Korrelation zwischen Sozialkompetenz und erfolgreichem mediengestütztem Lernen.
3
(PDF)

Nuissl, Ekkehard

Vorsätze Graniza

24

Kade, Jochen; Seitter, Wolfgang

Stichwort »Entgrenzung«

Begriffklärungen rund um das Thema Entgrenzung.
26

Brandt, Peter; Schneider, Heinrich

Gespräch »Entgrenzung als propagiertes Ziel«

Über Grenzen und ihre Überwindung
30

Seiverth, Andreas

Meditation über einen Schlüsselbegriff

»Entgrenzung« in der reflexiven Moderne
For the author, "globalization" and "lifelong learning" are the epitome of disengagement in the economic and/or the pedagogic field. Using the genre of meditation, he develops the concept of disengagement - a shedding of limitations - by the example of disasters, markets, exacting demands in the context of learning, the power of the economy, the responsibilities for education. Reflecting on Comenius and Ralf Dahrendorf, the author tries to “bring the amok-running economism back to its senses” and discovers the emancipative power of education as an asset of citizens of the world.
33
(PDF)

Hippel, Aiga von ; Tippelt, Rudolf

Lebenslagen – Lebensphasen – Lebensstile

Entgrenzung der Teilnehmerschaft
Tendencies towards individualization have led to a pluralization of situations, phases and styles of living. Disengagement with reference to course participants manifests itself in the diversification of the group of course participants as far as their life situation (vertical disengagement), life phase (temporal disengagement) and style of living (horizontal disengagement) are concerned. The concept of social milieus as an integrative approach can represent tendencies of liberation and can at the same time react to disengaged course participants through a differentiated strategy of course planning and programme structure.
36
(PDF)

Pietraß, Manuela

Entgrenzer von Lernorten / entgrenzter Lernort

Zur Rolle der Medien im Entgrenzungsprozess
Through their employment in adult education, or as an additional means of learning alongside adult education, the media contribute towards the shedding of limitations of the place of learning and are themselves places of disengagement at the same time. The author, in a media-analytic perspective, outlines how communicators from the world of publishing are integrated into the didactic triangle and thus devaluate the pedagogical frame of the learning situation. At the same time new structures are emerging which highlight the importance of subject-specific didactics and of a person-centred approach as qualities in adult education which are awaiting a new appraisal.
39
(PDF)

Peters, Roswitha

Ohne Grenzen und klares Profil

Erwachsenenbildung/Weiterbildung als Profession
Adult education as a profession is neither clearly defined in relation to neighbouring fields nor clearly structured internally. Thus an ambivalent situation is created: on the one hand there are careers on this side and beyond institutionalised adult education. On the other hand the commitment towards a professional purpose seen as pedagogical in a narrow sense begins to crumble. The author refers to a speech by W. Schulenberg from 1969 and shows perspectives for the profession. They aim at a closer definition of the professional field and its responsibilities and thus at a concentration on the essence of andragogic work.
42
(PDF)

Egloff, Birte

Das Pädagogische der Reflexionskultur

Betriebliches Lernen unter den Bedingungen der Transformationsgesellschaft
In the face of accelerated structural change (“transformation society“) in-company further education can no longer just rely on familiar forms of learning and teaching. It must evolve into a form of guidance for personal development, by which managers are directed towards continuous introspection (“culture of reflection”). The author shows that such phenomena can be empirically shown to exist at this moment in time, and outlines in which way they can be seen as pedagogical communication, by way of expert interviews from the context of a project of DFG (German Research Foundation) in Frankfurt.
49
(PDF)

Krug, Peter

Ankündigungsprogrammatik oder Umsetzungsplanung?

Schlussbericht der Expertenkommission »Finanzierung Lebenslangen Lernens« aus Ländersicht
The author from the department of further education in the political administration of the German state Rhineland-Palatinate names the trouble spots of the final report of the Expert Commission on Financing Lifelong Learning, insofar they affect the politics of the states (Laender). He outlines the implementation steps which are aimed at by Rhineland-Palatinate.
51
(PDF)

Pohl, Dirk

Wechselseitige Qualitätsbeurteilung unter Kursleitenden

Erprobung »fallrekonstruktiver Qualitätszirkel« in der Erwachsenenbildung
Case-reconstructive quality circles have hardly ever been tried out in adult education. Under the direction of trainers, course teachers reflect the quality of their work in a mutual process. Their own teaching/learning situation serves as illustrative material. It is self-evident that this method relies on mutuality and must be voluntary. The method, which is explained with the aid of a practice example from the KVHS Northeim, has its origins in health care.