Bibliothekskatalog
eBook

Lucio-Villegas, Emilio
Adult Education in Communities [Elektronische Ressource]

approaches from a participatory perspective

Rotterdam [u.a.]
, SensePublishers , 2015
Schlagworte:
Erwachsenenbildung, Gemeinschaft, Elementarbildung, Lebenslanges Lernen, Partizipation Participation can be a double-edged sword in that it can be used to bind people into agendas and policies they have little control over or it can help enable them to give voice to real and significant issues. Drawing on the work of Raymond Williams, genuine participation has to be an open and democratic process which enables all to contribute to the creation of meanings. Adult education in communities can then be involved in the process of creating 'really useful knowledge', that is, knowledge which enables people - individuals and collectivities who experience systematic forms of oppression, domination and exploitation - to think about, analyse and act on their situation individually and severally. By drawing on contemporary accounts of emancipatory action and participatory research the author elaborates on the role of adult educators in this context. (From the Preface) This book tries to reflect on adult education and its close relationships with communities. It is a modest attempt to maintain adult education in the scope of the community life against the growing schooling, the focus on employability, and on the labour market. In the last years it seems that adult education has become a kind of provider of diplomas, skills and competences and has forgotten its role to enlighten individuals and help them to share their community life with an abundance of richness, diversity, sadness and happiness. Adult Education is intrinsically connected to daily life, and the life that individuals constantly edify in their interactions. If adult education is connected to daily life, one of the major tasks is to recover this feeling and to link daily life and education. I think that at present time, in a moment of intense reductionism, reality is usually presented as very plain, losing its complexity and diversity that are related to the fact that life is being lived everyday by men and women as creators and relational beings. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Organisation for Economic Co-operation and Development
Bildung auf einen Blick 2015 [Elektronische Ressource]

OECD Indikatoren

Bielefeld
, Bertelsmann , 2015 , 726 Seiten
Schlagworte:
OECD, Tertiärer Bereich, Statistische Angaben, Mitgliedsstaaten, Bildungswesen, Bildungssystem Bildung auf einen Blick 2015 – OECD-Indikatoren ist die maßgebliche Quelle für Informationen zum Stand der Bildung weltweit. Bildung auf einen Blick bietet Daten zu den Strukturen, der Finanzierung und der Leistungsfähigkeit der Bildungssysteme der 34 OECD-Länder sowie einer Reihe von Partnerländern. Mit mehr als 100 Abbildungen und 150 Tabellen und Links zu weiteren 150 Tabellen im Internet bietet Bildung auf einen Blick 2015 wesentliche Informationen zum Output der Bildungseinrichtungen, den Auswirkungen des Lernens in den einzelnen Ländern, zu den in Bildung investierten Finanz- und Humanressourcen, zu Bildungszugang, Bildungsbeteiligung und Bildungsverlauf sowie zum Lernumfeld und der Organisation von Schulen. (Verlag)

Bibliothekskatalog
Jetzt auch als eBook

Küppers, Almut [Hrsg,]; Semerci, Pinar Uyan [Hrsg,]; Pusch, Barbara [Hrsg,]
Bildung in transnationalen Räumen [Elektronische Ressource]

Wiesbaden
, Springer VS , 2016
Schlagworte:
Bildung, Supranationalität, Deutschland, Türkei, Migration, Mehrsprachigkeit, Hochschule, Schule, Interkulturalität, Aufsatzsammlung Die Bedeutung des transnationalen deutsch-türkischen Raumes wächst und parallel dazu das Interesse an seiner Erforschung. Bildungsinstitutionen sind ein Teilaspekt der fortschreitenden Transnationalisierung. Die AutorInnen diskutieren, inwiefern deutsche, türkische und deutsch-türkische Bildungsinstitutionen zum Aufbau von transnationalem Bildungskapital (Sprach-, Fach-, Landes- und Kulturkenntnisse) beitragen. Eröffnet die Verortung in transnationalen Räumen Schulen und Universitäten im Zeitalter von Globalisierung und Migration neue Möglichkeiten der Profilbildung? Erleichtert dies den Umgang mit Heterogenität? Ausgehend von deutsch-türkischen Beispielen werden Denkanstöße geliefert, die auf andere transnationale Räume übertragbar sind. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Findsen, Brian [Hrsg.]; Formosa, Marvin [Hrsg.]
International Perspectives on Older Adult Education [Elektronische Ressource]

Research, Policies and Practice

Cham
, Springer International Publishing , 2016
Schlagworte:
Internationale Erwachsenenbildung, Altenbildung, Lebenslanges Lernen, Region, Analyse This important book builds on recent publications in lifelong learning which focus on learning and education in later life. This work breaks new ground in international understandings of what constitutes later life learning across diverse cultures in manifold countries or regions across the world. Containing 42 separate country/regional analyses of later life learning, the overall significance resides in insiders’ conceptualisations and critique of this emerging sub-field of lifelong learning and adult education.International perspectives on older adult education provides new appreciation of what is happening in countries from Europe (14), Africa (10), the Americas (7), Asia (9) and Australasia (2), as authored by adult educators and/or social gerontologists in respective geographical areas. These analyses are contextualised by a thorough introduction and critical appraisal where trends and fresh insights are revealed. The outcome of this book is a never-before available critique of what it means to be an older learner in specific nations, and the accompanying opportunities and barriers for learning and education.The sub-title of research, policy and practice conveys the territory that authors traverse in which rhetoric and reality are interrogated. Coverage in chapters includes conceptual analysis, historical patterns of provision, policy developments, theoretical perspectives, research studies, challenges faced by countries and “success stories” of later life learning. The resultant effect is a vivid portrayal of a vast array of learning that occurs in later life across the globe. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Egger, Rudolf [Hrsg.]; Posch, Alfred [Hrsg.]
Lebensentwürfe im ländlichen Raum [Elektronische Ressource]

ein prekärer Zusammenhang?

Wiesbaden
, Springer VS , 2016
Schlagworte:
Österreich, Weiterbildung, Bildung, Ländlicher Raum, Regionalentwicklung, Lernen, Bevölkerungsentwicklung, Aufsatzsammlung Ziel des vorliegenden Bandes ist es, eine interdisziplinäre Sicht auf die derzeitigen rasanten Phänomene räumlicher Disparitäten in der Sicherstellung der Grundinfrastruktur von Bildung, Verkehr, Nahversorgung, Gesundheit etc. global, aber auch in regionalen Strukturen zu entwickeln. In den spürbar massiven gesellschaftlichen, wirtschaftlichen und demographischen Transformationsprozessen kommt es in vielen ländlichen Regionen in den grundlegenden Daseinsgrundfunktionen zu einer beträchtlichen Erosion von Angeboten, was wiederum zu einer weiteren Schwächung der Vitalität und Funktionsfähigkeit der Gebiete durch die Entstehung alternder oder bildungs- und kulturell-homogener Milieus führt. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Bohlinger, Sandra [Hrsg.]; Fischer, Andreas [Hrsg.]
Lehrbuch europäische Berufsbildungspolitik [Elektronische Ressource]

Grundlagen, Herausforderungen und Perspektiven

Bielefeld
, Bertelsmann , 2015 , 343 Seiten
Schlagworte:
Europa, Berufsbildungspolitik, Lehrbuch Europäische Berufsbildungspolitik gilt als langwierig, sperrig und alltagsfern. Dass sie allgemein verständlich, spannend und sehr nah an deutscher Politik sein kann, zeigen die Autoren dieses Lehrbuchs. Ihr zentrales Themenfeld ist die Berufsbildungspolitik im Spannungsfeld zwischen Nationalstaat und Supramacht, zwischen Bildungs-, Arbeitsmarkt-, Wirtschafts- und Sozialpolitik. Zahlreiche Tabellen und Abbildungen bieten strukturierte Informationen für einen schnellen Zugang zu dem komplexen Thema. Als erste Publikation dieser Art in deutscher Sprache bietet sie vor allem für Studierende bildungs- und sozialwissenschaftlicher Fächer einen strukturierten Überblick über das Thema. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Agentur für Erwachsenen- und Weiterbildung
Policy making in adult education [Elektronische Ressource]

a comparative approach across 21 European regions

Bielefeld
, Bertelsmann , 2016 , 123 Seiten
Schlagworte:
Erwachsenenbildung, Politik, Gestaltung, Europa, Region, Deutschland, Ungarn, Irland, Italien, Serbien, Slowakei, Vergleichsuntersuchung, Vergleich, Forschung

Bibliothekskatalog

Torres, Carlos Alberto
Political sociology of adult education [Elektronische Ressource]

Rotterdam [u.a.]
, Sense Publ. , 2013
Schlagworte:
Erwachsenenbildung, Politische Soziologie, Theorie, Soziale Gerechtigkeit, Freire, Paulo, Globalisierung, Neoliberalismus, Lebenslanges Lernen, Forschung, Evidenz Critical Theorist Carlos Alberto Torres offers a political sociology of adult learning and education, based on Critical Social Theory and the always inspiring work of Paulo Freire. Empirically grounded and theoretically sophisticated, this new book follows the footsteps of his classic book published in the early nineties The Politics of Nonformal Education in Latin America. Torres book offers comparative and international sociological analyses of adult learning and education, an area in which there is an obsession with 'practice' and an aversion to theory, with some notable and laudable exceptions, but which has the potential to provide avenues for social justice education in ways that no other systems and policies can. This book revitalizes social theory in education, and provides ample evidence of the power of adult learning and education, examining a variety of policy documents connected with the various adult education congresses promoted by the UNESCO, which are thoroughly scrutinized for what they bring to or omit from the policy agenda. In the context of new developments in adult learning and education, particularly the impact of multiple globalizations, neoliberalism, and the new role of international organizations in reconceptualizing lifelong learning, new evidence-based research, new narratives, and the vibrancy of social movements striving for a new and possible world, it is clear that new theoretical designs were needed making this is a must-read book. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Stevens, Philip
Rita and Gerald

adult learning in Britain today

[Sterling]
, Trentham , 2015
Schlagworte:
Großbritannien, Erwachsenenbildung, Geschichte der Erwachsenenbildung, Lernen, Biographieforschung, Fallstudie Rita and Gerald traces the history of adult learning in the UK from the mid-nineteenth century to the present. Both a celebration and a defence of adult education, it shows how lifelong learning has adapted to change over the last two centuries and why the sector is today needed more than ever. Built around the educational stories of 150 students in six premier institutions who are studying programmes ranging from entry-level English to postgraduate degrees, the book combines a theoretical perspective with insight into human aspirations. We read how a British soldier moved past the horror of war-torn Bosnia through studying creative writing at Ruskin College; how a young woman who has cerebral palsy found a haven for learning at the Mary Ward Centre; how sisters who escaped persecution in Libya came to Camden's Working Men's College to study English and child care. Rita and Gerald is essential reading for adult students, curriculum planners, policymakers, professional educators, and undergraduate and postgraduate students of the history and philosophy of education, and community learning.(Verlag)

Bibliothekskatalog

Peters, Michael A. [Hrsg.]; Araya, Daniel [Hrsg.]; Besley, Tina [Hrsg.]
The new development paradigm

education, knowledge economy and digital futures

New York [u.a.]
, Lang , 2014
Schlagworte:
Entwicklungsländer, Globalisierung, Informationsgesellschaft, Bildungsarbeit, Soziales Netzwerk, Entwicklungspolitik, Aufsatzsammlung Although the concept of «development education» has been widely adopted, the term is still not widely understood. With the advent of globalization, the knowledge economy, and, in particular, the formulation of the World Bank's «knowledge for development» strategy and the UNDP's «creative economy», development issues have become a central part of education and education has become central to development. It is time to reassess the standard development education paradigm and to investigate the possibilities that take into account emerging trends. The New Development Paradigm, written by international authorities, focuses on three related themes: education, the knowledge economy and openness; social networking, new media and social entrepreneurship in education; and technology, innovation and participatory networks. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Guo, Shibao; Lange, Elizabeth
Transnational migration, social inclusion, and adult education [Elektronische Ressource]

San Francisco, CA
, Jossey-Bass , 2015
Schlagworte:
Internationale Migration, Inklusion , Erwachsenenbildung, Aufsatzsammlung As a result of transnational migration, many countries are becoming increasingly ethnoculturally diverse, creating both new opportunities and challenges for practices of adult education. This volume examines the changing nature of adult education in the age of increased transnational migration and: synthesize the latest research, policies, and practices in transnational migration and adult education, examines the larger historical and structural issues of race and gender in immigration and newer theories, such as diaspora studies, in relation to adult education, and provides examples and re.

Bibliothekskatalog

Field, John [Hrsg.]; Waxenegger, Andrea [Hrsg.]; Schmidt-Hertha, Bernhard [Hrsg.]
Universities and engagement

international perspectives on higher education and lifelong learning

London [u.a.]
, Routledge , 2016
Schlagworte:
Hochschulbildung, Internationaler Vergleich, Universitäre Weiterbildung, Lebenslanges Lernen, Berufliche Weiterbildung, Akademiker, Wissenschaftlicher Nachwuchs, Weiterbildungspolitik, Intergenerationelles Lernen, Europäische Union

Bibliothekskatalog

Böhm, Jan [Hrsg.]; Stütz, Roswitha [Hrsg.]
Vielfalt in der Bildung

Lehrerausbildung und pädagogische Praxis im internationalen Vergleich

Bielefeld
, transcript , 2016 , 214 Seiten
Schlagworte:
Internationaler Vergleich, Internationalität, Lehrerausbildung, Hochschule, Informelles Lernen, Aufsatzsammlung Das Bildungswesen und die pädagogischen Praxen anderer Länder sind spätestens seit PISA für alle mit Pädagogik befassten Personen hochrelevant. Dieser Band zeigt, dass sich die pädagogische Praxis jedoch nicht ausschließlich nach festlegbaren Standards beobachten und bewerten lässt. Die Beiträge gehen dezidiert pädagogischen Fragestellungen nach - und damit den länderspezifischen Valenzen von Lehrerbildung, Internationalität und pädagogischer Praxis, die jeweils das Besondere als herausstechendes Merkmal von Bildung und Erziehung betonen. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Bohlinger, Sandra [Hrsg.]
Working and learning in times of uncertainty [Elektronische Ressource]

challenges to adult, professional and vocational education

Rotterdam
, SensePublishers , 2015
Schlagworte:
Europa, Erwachsenenbildung, Berufsausbildung, Globalisierung, Aufsatzsammlung This book analyses the challenges of globalisation and uncertainty impacting on working and learning at individual, organisational and societal levels. Each of the contributions addresses two overall questions: How is working and learning affected by uncertainty and globalisation? And, in what ways do individuals, organisations, political actors and education systems respond to these challenges? Part 1 focuses on the micro level of working and learning for understanding the learning processes from an individual point of view by reflecting on learners' needs and situations at work and in school-work transitions. Part 2 addresses the meso level by discussing sector-specific and organisational approaches to working and learning in times of uncertainty. The chapters represent a broad range of branches including public services (police work), the automotive sector and the health sector (elderly care). Finally, Part 3 addresses the macro level of working and learning by analysing how to govern, structure and organise vocational, professional and adult education at the boundaries of work, education and policy making. (Verlag)