Bibliothekskatalog

Department of Pedagogy and Andragogy ; Medic, Snezana [Hrsg.]
Adult education: The response to global crisis strengths and challenges of the profession

Belgrade
, Cigoja stampa , 2010 , 359 Seiten
Schlagworte:
Internationale Erwachsenenbildung , Europäische Bildungsarbeit , Erwachsenenbildung , Professionalität , Lebenslanges Lernen , Wissenschaftstransfer , Weiterbildner , Hochschulbildung , Bildungsstandard , Bildungsförderung , Aufsatzsammlung

Bibliothekskatalog

Wilson, Peter
Big idea, small steps

Leicester
, NIACE , 2010
Schlagworte:
Vereinigtes Königreich , Berufliche Bildung , Berufliche Qualifikation , Bildungsstandard The book traces the development of the new Qualifications and Credit Framework (QCF) from its initial announcement in July 2003 through to its implementation in November 2008. It also examines in some detail the history of credit systems in the UK in the two decades and more prior to 2003 and shows how these credit systems have evolved since the early 1980s and have influenced both the design and the policy intentions of the QCF. Peter Wilson has a unique insight into this subject. He was involved in some of the early work on developing local credit systems, as well as acting as Principal Adviser to the Qualifications and Curriculum Authority on the design of the QCF itself. (Verl.)

Bibliothekskatalog

Duckworth, Vicky; Tummons, Jonathan
Contemporary issues in lifelong learning

Maidenhead [u.a.]
, Open Univ. Press , 2010 , 127 Seiten
Schlagworte:
Vereinigtes Königreich , Lebenslanges Lernen , Weiterbildung , Bildungspolitik , Bildungsforschung , Professionalisierung , Modularprinzip This comprehensive book is an essential read, intended to support the numerous modules that cover this theme and striving to encourage readers to become critical, questioning practitioners in the LLS. (Verl.)

Bibliothekskatalog

European Centre for the Development of Vocational Training
Die Modernisierung der Berufsbildung

Luxemburg
, Amt für Amtliche Veröff. der Europ. Union , 2010
Schlagworte:
Europäische Union , Berufsbildung , Berufsbildungsforschung , Modernisierung , Fachkraft , Weiterbildung , Europäischer Qualifikationsrahmen

Bibliothekskatalog

Lattke, Susanne; Nuissl, Ekkehard; Pätzold, Henning
Europäische Perspektiven der Erwachsenenbildung

Bielefeld
, Bertelsmann , 2010 , 131 Seiten
Schlagworte:
Europäische Union , Erwachsenenbildung , Bildungspolitik , Berufsbildung , Europäischer Qualifikationsrahmen , Weiterbildungsverhalten , Lebenslanges Lernen , Bologna-Prozess , Weiterbildner , Erwachsenenbildner , Kompetenz , Qualifikation , Professionalisierung Die Europäische Union hat in den vergangenen Dekaden starken Einfluss auf die Bildungssysteme ihrer Mitgliedstaaten genommen. Waren die Aktivitäten der Union zunächst in einem begrenzten wirtschaftspolitischen Rahmen auszumachen, zeichnet sich mittlerweile die Herausbildung einer eigenständigen europäischen Erwachsenenbildungspolitik ab. Umgekehrt ist unübersehbar, dass die Erwachsenenbildung für das Gelingen der europäischen Integration unverzichtbar ist, indem sie über europäische Zusammenhänge aufklärt und das gegenseitige Verständnis fördert. Der Studientext will zu einem tieferen Verstehen dieser Entwicklungen beitragen. Hierfür werden die zentralen Inhalte, Akteure und Instrumente der europäischen Bildungspolitik vorgestellt. Anhand der Diskussion zentraler Begriffe (z.B. Bildung, Kompetenz) wird darüber hinaus die Vielschichtigkeit der internationalen Debatte aufgezeigt. Schließlich werden die Möglichkeiten und Rahmenbedingungen für das Engagement von Weiterbildungseinrichtungen in Europa ebenso wie das von Staat zu Staat divergierende Teilnahmeverhalten diskutiert. Der Text richtet sich an Neueinsteiger ins Themenfeld sowie an Praktiker der Erwachsenenbildung, die auf europäischem Feld aktiv sind oder werden wollen. (Verl.)

Bibliothekskatalog

Radtke, Miriam [Hrsg.]; Deutsches Institut für Erwachsenenbildung ; Strauch, Anne [Hrsg.]; Lupou, Raluca [Hrsg.]
Flexible pathways towards professionalisation

Bielefeld
, Bertelsmann , 2010 , 117 Seiten
Schlagworte:
Europäische Union , Erwachsenenbildner , Qualifikation , Professionalisierung , Weiterbildner , Weiterbildungsbedarf , Masterstudium , Europäischer Qualifikationsrahmen , Aufsatzsammlung Die Qualifikationen von Erwachsenenbildnern in Europa sind wenig transparent und schwierig zu vergleichen. Hier setzt das Flexi-Path-Projekt zur Vergleichbarkeit von Qualifikationen für Senior Adult Educators an. Die englischsprachige Publikation beschreibt die Projektidee und erläutert die theoretischen Hintergründe. Der Band stellt unter anderem das Toolkit zur Selbsteinschätzung vor, das auf dem Kompetenzprofil für Weiterbildner/innen der Level 6 (Bachelor) und 7 (Master) des Europäischen Qualifikationsrahmen (EQF) basiert. Mit diesem Instrument analysieren Weiterbildner/innen das eigene Kompetenzprofil und erhalten darüber Informationen zu ihrem Fortbildungsbedarf sowie eine neue Perspektive für die Bewertung und und Anerkennung ihrer non-formal erworbenen Kompetenzen. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Henriksson, Lea [Hrsg.]; Seddon, Terri [Hrsg.]; Niemeyer, Beatrix [Hrsg.]
Learning and work and the politics of working life
, 2010
Schlagworte:
Internationaler Vergleich , Bildungswesen , Berufsausbildung , Betriebliche Weiterbildung , Sozialarbeit , Lernen am Arbeitsplatz , Grundbildung , Arbeitsplatzsicherung , Beschäftigungsentwicklung , Pflegerische Berufe , Globalisierung , Professionalität This thought-provoking, empirically researched book questions prevailing debates about compliance in work, education and lifelong learning, and affirms the importance of the politics of working life in a globalised world. (Verl.)

Bibliothekskatalog

Derrick, Jay; Ecclestone, Kathryn; Davies, Jennie; Gawn, Judith
Transforming formative assessment in lifelong learning

Maidenhead [u.a.]
, Open Univ. Press , 2010 , 235 Seiten
Schlagworte:
Vereinigtes Königreich , Erwachsenenbildung , Lebenslanges Lernen , Weiterbildungsmotivation , Berufliche Weiterbildung , Kompetenz , Messung , Beurteilung , Bildungschance , Bildungscontrolling , Bildungsforschung , Bildungspolitik Despite good intentions for formative assessment to enhance the quality of students' learning and motivation, it is widely misunderstood. Throughout the education system, it has become little more than a way of coaching students to meet the demands of summative assessment. This unique book combines theory, research and practical insights to demonstrate how teachers might enhance their understanding of formative assessment, particularly in vocational and adult education settings that are under pressure to meet targets for inclusion, retention and achievement. Drawing on recent research, the book includes six case studies that draw out the implications of the research findings to suggest ways in which teachers might change their assessment practice, despite the pressures in their own contexts. It considers: What is formative assessment, and what is it not? What impact do political and social factors have on assessment practices? Why do similar assessment practices have different effects in different 'learning cultures'? What role does subject knowledge play in educationally-worthwhile formative assessment? How can teachers, lecturers and other education professionals improve formative assessment? This book is essential reading for teachers, trainee teachers, staff development officers, researchers and those running training courses throughout the lifelong learning sector. It is ideal for those studying for PTLLS, CTLLS and DTLLS qualifications and for Cert Ed and PGCE awards related to the Lifelong Learning Sector. It is also relevant to various stakeholders involved in the design of qualifications, including awarding bodies, and to researchers interested in assessment and the impact of education policy on practice in all sectors of the education system, and particularly in lifelong learning. The book is authored with Jennie Davies, Visiting Research Fellow, University of Exeter, UK; Jay Derrick, Adult Education Consultant/Visiting Lecturer, Institute of Education, London, UK; and Judith Gawn, Regional Programme Director (LLN), NIACE London, UK. (Verl.)

Bibliothekskatalog

Bohlinger, Sandra [Hrsg.]
Working and learning at old age

Göttingen
, Cuvillier , 2010 , 153 Seiten
Schlagworte:
Europa , Europäische Union , Älterer Arbeitnehmer , Lebenslanges Lernen , Berufliche Weiterbildung , Gerontologie , Ruhestand Understanding issues concerned with older workers and retirement is rapidly becoming a central concern within and beyond many disciplines. Economics, psychology, gerontology, sociology and education have provided insights in the many facets of this topic. The current debate and controversy reflects the shift from pushing away older workers from public life and employment towards retaining their employability, their knowledge and their wisdom. This publication provides a range of contributions which reflect the way in which issues relating to retirement and an ageing workforce are at the intersection of key social changes over the past decades. The authors review the various strands in current research literature and present empirical findings which might serve as a guide to debates on the individual and societal position of older workers. (Verlag)