Bibliothekskatalog

Darder, Antonia
A dissident voice

New York [u.a.]
, Lang , 2011
Schlagworte:
Vereinigte Staaten , Bildungspolitik , Dissident , Partizipation , Recht auf Bildung , Interkulturelle Erziehung This collection of essays by Antonia Darder engages a variety of political questions rooted within the contentious terrain of culture and power in the United States. Divided into seven sections that focus on biculturalism, racism, culture and schooling, language rights, Latino issues, the politics of the body, and a public pedagogy of dissent, the essays forcefully speak to the multiple ways in which the dominant culture shapes and perpetuates widespread inequalities and social exclusions, at the expense of oppressed populations. Spanning twenty years, this timely collection not only provides deeply unique political insights on important theoretical and practical concerns, but also offers the reader a historical glimpse into the literary evolution of one of the foremost radical education scholars of our time. Along with the intellectual ingenuity of her scholarly arguments, Darder beautifully weaves each section together with her poems of dissent. A Dissident Voice should be read by every student, professor, administrator and educated reader interested in alternative voices in education. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Milhaud, Olivier [Hrsg.]; Krichewsky, Léna [Hrsg.]; Pettinaroli, Laura [Hrsg.]; Scot, Marie [Hrsg.]
A student's guide to European universities

Opladen [u.a.]
, Budrich , 2011 , 506 Seiten
Schlagworte:
Europäische Union , Mitgliedsstaaten , Tschechische Republik , Frankreich , Deutschland , Großbritannien , Italien , Spanien , Universität , Studium , Soziologie , Politische Wissenschaft , Geographie , Geschichtswissenschaft , Studienführer The guidebook to Social Sciences in Europe offers students and researchers going abroad an insight into the origins, the methods and the current trends in four Social Science disciplines in six European countries (Spain, France, Germany, Italy, the Czech Republic and Great Britain), as well as an overview of the university system and student life in those countries. For each country, insights into the national traditions and characteristics of Sociology, History, Geography and Political Science are combined with practical information on teaching and assessment methods. From the Contents: An invitation to go abroad From Bologna (1217) to Bologna (1999): A brief history of European universities Building a European Higher Education Area Studying Abroad: Intercultural challenges Czech Republic, France, Germany, Great Britain, Italy, Spain. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Laschewski, Julia
Emancipatory Adult Literacy in Brazil

Bonn
, DIE , 2011 , 101 Seiten
Schlagworte:
Brasilien , Alphabetisierung , Schreib- und Lesefähigkeit , Schriftlichkeit , Grundbildung , Erwachsenenbildung , Methode , Theater der Unterdrückten In heutigen Gesellschaftsformen wird Literalität als Voraussetzung für die Teilnahme sowohl im beruflichen als auch im privaten Bereich des täglichen Lebens betrachtet. Sie gilt als Menschenrecht, als Instrument der persönlichen Partizipation (empowerment). Auf internationaler Ebene besteht Konsens darüber, dass Literalität über Chancen entscheidet und den Zugang zu den heutigen Informationsgesellschaften eröffnet. Dennoch sind viele Erwachsene in Industrie- und Entwicklungsländern aufgrund ihres unzureichenden Bildungshintergrunds gesellschaftlich marginalisiert. Der vorliegende Bericht ist Teil des vom BMBF finanzierten und vom DIE durchgeführten Projekts ?Alphabetisierung/Grundbildung ? State of the Art aus historischer und systematischer Perspektive im Hinblick auf Transfermöglichkeiten?. Er beschreibt ein Good-Practice-Beispiel aus Brasilien und verfolgt zweierlei Ziele. Zum einen soll er einen Überblick über die Entwicklungen der brasilianischen Alphabetisierungsarbeit vermitteln, und zum anderen sollen Beispiele für Programme und Ansätze beschrieben werden, die einen emanzipatorischen Bildungsansatz in der Alphabetisierung verfolgen. Zunächst wird ein Einblick in die Bedingungen Brasiliens gegeben. Anschließend werden sowohl aktuelle als auch historische Ansätze zur Literalitätsförderung und allgemeinen Erwachsenenbildung aufgezeigt. Einen Schwerpunkt bilden dabei Ansätze, die zur Zeit der Militärdiktatur (1964 bis 1985) entwickelt wurden, um die politische Bedeutung von Alphabetisierung zu verdeutlichen. Auf dieser Grundlage wird die Alphabetisierungsmethode Paulo Freires in ihrer Besonderheit der dialogischen und partizipativen Ausrichtung aufgezeigt. Ein besonderer Schwerpunkt liegt anschließend auf den emanzipativen Methoden des Theaters der Unterdrückten, das zwar nicht als Alphabetisierungsmethode dokumentiert ist, jedoch viel versprechende Transfermöglichkeiten bietet. - Englisch: In today?s societies literacy is regarded as the prerequisite for participating in the professional and private spheres of everyday life. It is regarded as a human right, a tool for personal empowerment and a tool to influence the behaviour of individuals, families and communities. Despite the international consensus that literacy skills determine opportunities and provide access to today?s information-based societies, many adults in both industrialized and developing countries find themselves on the margins of society due to their insufficient educational background. The report from Brazil is part of a research project entitled, Literacy/Basic Education ? State of the Art from a historical and systematic perspective in terms of transferability, financed by the Federal Ministry of Education and research (BMBF) in Germany and conducted by the German Institute for Adult Education ? Leibniz Centre for Lifelong Learning (DIE). The following report depicts an example of a good practice from Brazil and pursues two objectives: to provide an overview of the development of alphabetization in Brazil, and to show examples of programmes and approaches with an emancipator educational approach. A concise overview of the country and an outline of the general development of adult education in Brazil are followed by a discussion of recent and historical approaches to literacy development. To illustrate the political importance of literacy, the report focuses on approaches that were developed during the military dictatorship (1964-1985). On this basis, Paulo Freire?s literacy approach is examined in terms of its dialogical and participatory orientation. Another focus is on the emancipatory approaches of the Theatre of the Oppressed, which is not regarded as a literacy approach but offers promising transfer options.

Bibliothekskatalog

Arnold, Rolf [Hrsg.]
Entgrenzungen des Lernens

Bielefeld
, Bertelsmann , 2012 , 236 Seiten
Schlagworte:
Internationale Erwachsenenbildung , Weiterbildung , Bildungsforschung , Lernen , Entgrenzung , Lernkultur Die Bedeutung des Lernens für den Lebenslauf hat sich in den vergangenen Jahren deutlich verändert. Lernen überschreitet eine Grenze, indem es aus den Institutionen in den Alltag wandert und zum integrativen und wichtigen Bestandteil von Biografie wird. Diese Veränderung verlangt neue bildungspolitische Grundlagen sowie neue Formen der Wissens- und Kompetenzvermittlung durch Bildungsträger. Der Band stellt das Thema "Entgrenzung des Lernens" in den Mittelpunkt und verknüpft relevante Forschungserkenntnisse aus dem Ausland mit den Entwicklungslinien der deutschen Weiterbildungsforschung. Die vorgestellten Ergebnisse sind Resultate internationaler Forschungsnetzwerke zur Weiterbildung, zu deren Auf- und Ausbau der scheidende wissenschaftliche Direktor des Deutschen Instituts für Erwachsenenbildung (DIE), Ekkehard Nuissl, maßgeblich beigetragen hat. Ihm ist dieses Buch gewidmet. (Verl.)

Bibliothekskatalog

Jackson, Sue [Hrsg.]
Innovations in lifelong learning

London [u.a.]
, Routledge , 2011
Schlagworte:
Afrika , Neuseeland , Lebenslanges Lernen , Berufliche Bildung , Lerngruppe , Inklusion , Kulturelle Identität , Vielfalt , Informelles Lernen , Alter Mensch , Frau , Partizipation , Frauenbildung , Rasse , Gleichberechtigung , Altenbildung , Analphabetismus , Rechenfähigkeit , Lernen am Arbeitsplatz , Aufsatzsammlung Setting out some of the key debates and issues about innovations in lifelong learning, this book critically considers a range of sometimes competing perspectives. The book is organized in three sections, interlinked by the key themes of the book: cultural and other diversities; social justice pedagogies and practices; lifelong learning policies; global economic and social contexts; and, international perspectives. The book opens up ways to engage critically in what counts as innovatory practice in lifelong learning, locating a critical discussion of innovations in lifelong learning within an international and global framework. The first section of the book explores 'learning communities' in their diverse forms. Through community learning in Africa, men's sheds in Australia and the Women's Institute in the UK, the authors argue that cultural, gender and other diversities create both opportunities and challenges for innovations in lifelong learning, and that the innovative practices of informal learning can lead the way towards more inclusive 'mainstream' education. It outlines innovative frameworks that provide a broader perspective, incorporating issues of democracy, citizenship and social justice for diverse communities of learners. Section two centralizes debates about learning participation and apparent non-participation, critically engaging with what are increasingly being seen as key issues in current lifelong learning policies: literacy, numeracy and information technologies. The section shows how more innovative pedagogic practices can increase participation for diverse groups of learners, including older learners. The final section turns to work-based learning and learning through work, drawing on issues of diversity, participation and non-participation already explored in earlier sections. Arguing for ways to widen participation for a sometimes forgotten group of learners, it explores the negotiations and re-negotiations between employers, learners and universities. All those working in the broad field of lifelong learning will benefit from Sue Jackson's comprehensive examination of the current debates in the field. These will include policy-makers, researchers, teachers, lecturers, educational managers and employers engaged with work-based learning. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Zwielehner, Peter [Hrsg.]
Lernwelten, soziale Milieus und Bildungsbeteiligung. "Wer fehlt in den Volkshochschulen?"

Wien
, Verb. Österreichischer Volkshochschulen , 2011 , 66 Seiten
Schlagworte:
Österreich , Erwachsenenbildung , Volkshochschule , Jugendbildung , Soziale Herkunft , Bildungsbeteiligung , Aufsatzsammlung

Bibliothekskatalog

Hussain, Sabina; Deutsches Institut für Erwachsenenbildung
Literalität und Alphabetisierung [Elektronische Ressource]

Bonn
, DIE , 2011 , 31 Seiten
Schlagworte:
Internationaler Vergleich , Alphabetisierung , Grundbildung , Schreib- und Lesefähigkeit , Schriftlichkeit , Deutschland , Projekt , Erwachsenenbildung Die seit den 1970er Jahren geführte Debatte zum Thema ?Analphabetismus? hat bis heute nicht an Brisanz verloren. Zeitungslektüre, Fahrpläne, Anträge auf Bezuschussung, schriftliche Arbeitsanweisungen oder ausgeschriebene Stellenangebote sind allein in Deutschland für mehrere Millionen von Menschen nicht mehr als Hieroglyphen. Um den aktuellen ?state of the art? der Alphabetisierungsarbeit zu ermitteln, wirft Sabina Hussain einen Blick auf nationale und internationale Forschungs- und Praxisansätze, divergierende Konzepte von Literalität, bildungspolitische Strategiepapiere und ?good-practice?-Beispiele.

Bibliothekskatalog

Nafukho, Fredrick Muyia; Wawire, Nelson H. Were; Lam, Penina Mungania K.
Management of adult education organisations in Africa

Hamburg
, UNESCO Inst. for Education [u.a.] , 2011
Schlagworte:
Afrika , Erwachsenenbildung , Organisation , Management

Bibliothekskatalog

Spours, Ken [Hrsg.]; Hodgson, Ann [Hrsg.]; Waring, Martyn [Hrsg.]
Post-compulsory education and lifelong learning across the United Kingdom

London
, Inst. of Education, Univ. of London , 2011
Schlagworte:
Großbritannien , Lebenslanges Lernen , Erwachsenenbildung , Governance , Bildungspolitik , Aufsatzsammlung "Post-Compulsory Education and Lifelong Learning" across the United Kingdom brings together the perspectives of researchers, policy-makers and practitioners from across England, Wales and Scotland to produce a rich, up-to-date and highly textured source of evidence about this under-researched sector. The contributors analyse how each country 's approach to national policy, organisation, governance and practice operates and show that by understanding this in-depth, one can move beyond simplistic comparisons, policy borrowing and idealisations towards a more effective mode of government in the future.The book looks at the commonalities and differences between the UK 's national systems and compares this internationally, before it maps out and summarises each nation 's key system features. It gives expert opinion on the organisational arrangements and priorities in England, Scotland and Wales and shows how each operates in practice and what implications there are for the learners, educational professionals and wider stakeholders.Chapters explore the role of the state, markets and democracy in shaping reforms in this sector before the editors summarise the key themes and discuss how they might affect convergence and divergence between England, Scotland and Wales in the future. In addition, issues concerning Northern Ireland are also considered. The book concludes by imagining three possible scenarios for the future of education and training policy across the UK.This book will be of direct interest and relevance to national and international researchers and policymakers in the broadly defined field of post-compulsory education and lifelong learning. It will also appeal to teachers, lecturers and postgraduate students on courses related to education and political science, and those who work in national and regional agencies in England, Scotland and Wales (Verl.)

Bibliothekskatalog

Link, Judith
Schichttypische Benachteiligung im allgemeinen Bildungswesen

Wiesbaden
, VS Verl. für Sozialwiss. , 2011 , 420 Seiten
Schlagworte:
Kanada , Deutschland , Internationaler Vergleich , Bildungswesen , Bildungssystem , Chancengleichheit , Bildungschance , Benachteiligter , Kind , Jugendlicher , Schule , Lehrerausbildung , Soziale Herkunft , Lernerfolg Die vergleichende Analyse der Ursachen schichttypisch ungleicher Bildungschancen im allgemeinen Bildungswesen in Deutschland und Kanada offenbart: Deutschland fährt mit der hochselektiven institutionellen Gestaltung seines Bildungswesens einen Sonderkurs, der Kinder aus bildungsfernen Schichten besonders benachteiligt. Der Vergleich mit dem Umgang mit Heterogenität im Bildungswesen in Kanada als einem Land, in dem schichtspezifische Chancenunterschiede besonders gering und die allgemeine Leistungsfähigkeit im Bildungswesen hoch sind, liefert fruchtbare Anregungen für eine Verbesserung der schichtspezifischen Bildungsbenachteiligung in Deutschland. Judith Link zeigt, dass die bedeutend besseren Bildungschancen von Kindern aus unteren Schichten in Kanada vor allem auf eine komplexe Mischung von institutionellen Ursachen und Besonderheiten der Lehrerschaft zurückzuführen sind. Sie stellt Maßnahmen vor, die zu einer substanziellen Verbesserung der Bildungschancen und des Bildungserfolgs in Deutschland führen können. (Verl.)