Bibliothekskatalog

Staat, Darrel W. [Hrsg.]
A baseline of development

higher education and technology

Lanham, Md. [u.a.]
, Rowman & Littlefield , 2019
Schlagworte:
Hochschule, Hochschulbildung, Hochschuldidaktik, Hochschulentwicklung, Neue Medien, Neue Technologien, Innovation, Zukunft, Internet der Dinge, Roboter, Aufsatzsammlung This book is a result of research into ten technologies currently under development that will directly affect community colleges and universities, most within the next 5-20 years and a few within the next 20-30 years. The research conducted on each of the technologies provides a baseline of current development, and predictions of when they may impact institutions of higher education. These technologies develop in two phases, first, in a linear manner, and second, following up with an exponential velocity. The development of Uber and Airbnb are good examples of the speed of exponential development. Institutions of higher education need to be prepared for the disruptions that the ten technologies discussed will create. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Oestereich, Bernd; Schröder, Claudia
Agile Organisationsentwicklung

Handbuch zum Aufbau anpassungsfähiger Organisationen

München
, Vahlen , 2019
Schlagworte:
Organisation, Organisationslernen, Organisationsentwicklung, Digitalisierung, Organisationsberatung, Organisationshandeln, Organisationswandel, Methode, Modell Nach dem großen Erfolg von „Das kollegial geführte Unternehmen“ beschreiben die beiden Autoren in ihrem neuen Buch ein System, wie es einer Organisation gelingen kann, sich nachhaltig an seine komplexen Umfelder anzupassen. Ihr komplett vierfarbig gestaltetes Buch folgt dabei dem Ansatz: die Organisation schrittweise empirisch weiterzuentwickeln; und zwar durch kontinuierliche praktische Erprobungen einzelner Veränderungen, mit anschließender Nutzenbewertung und Fortführungsentscheidung. Dabei bewegen sich die Autoren in einem systemisch-integralen Wertesystem mit kollegial-selbstorganisierten Führungs- und Organisationsprinzipien. Zunächst werden die Basiskomponenten agiler Organisationsentwicklung vorgestellt, woran sich ein Anpassungsmodell anschließt, das den Mitarbeitenden eines Unternehmens idealtypische Vorgehens- und Handlungsmuster zur Orientierung präsentiert, ohne dass der Blick auf die jeweilige spezifische Anfangssituation ignoriert wird. Dieses Anpassungsmodell ist eine Synthese verschiedener Theorien, Modelle, Werkzeuge und Ideen. Details und Hintergründe dazu werden im dritten Teil des Buches beschrieben. Welche ersten Schritte eine Organisation hin zu agiler Entwicklung gehen kann, beschreibt anhand von praktischen Anleitungen und Beispielen der vierte Teil. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Koller, Julia [Hrsg.]; Klinkhammer, Dennis [Hrsg.]; Schemmann, Michael [Hrsg.]
Arbeitsorientierte Grundbildung und Alphabetisierung [Elektronische Ressource]

Institutionalisierung, Professionalisierung und Effekte der Teilnahme

Bielefeld
, wbv Media , 2020 , 181 Seiten
Schlagworte:
Alphabetisierung, Institutionalisierung, Weiterbildungsforschung, Erwachsener, Arbeitsplatz, Analphabet, Professionalisierung, Weiterbildner, Grundbildung, Projekt, Weiterbildungseinrichtung, Aufsatzsammlung

Bibliothekskatalog
eBook

Brabec de Mori, Bernd [Hrsg.]; Winter, Martin [Hrsg.]
Auditive Wissenskulturen [Elektronische Ressource]

das Wissen klanglicher Praxis

Wiesbaden
, Springer VS , 2018
Schlagworte:
Klang, Geräusch, Wissensproduktion, Sound Studies, Interdisziplinäre Forschung Die sozial- und kulturwissenschaftliche Erforschung auditiver Phänomene ist stets mit spezifischen Wissensformen konfrontiert. Die Rolle, die Musik und andere Klänge in verschiedenen sozialen und kulturellen Kontexten spielen, hängt mit dem Wissen zusammen, welches in bestimmter Weise (re)produziert und vermittelt wird. Wir können etwas über Klänge wissen, oder etwas durch Klänge wissen. Wir können Wissen über die spezifische Erzeugung von Klängen erwerben und weitergeben, oder aber Nachrichten – etwa eine Warnung – klanglich übermitteln. Diese vielfältigen Formen von Klangwissen können auf sehr unterschiedliche Weisen zum Gegenstand wissenschaftlicher Untersuchungen gemacht werden. Der vorliegende Band zu auditiven Wissenskulturen ist ein Versuch, jene üblicherweise in verschiedenen Disziplinen wie Soziologie und Anthropologie, in Geschichte, Psychologie, Ethnologie und Philosophie der Musik oder in Medienwissenschaften verorteten Zugänge zu auditivem Wissen in ein produktives interdisziplinäres Gespräch zu bringen. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Reiter, Sara
Betriebliche Weiterbildung und Migrationshintergrund

Analysen zur Teilnahme an Weiterbildung auf Basis der Daten des Nationalen Bildungspanels

Berlin [u.a.]
, Lang , 2019 , 277 Seiten
Schlagworte:
Betriebliche Fortbildung, Einwanderer, Erwachsener, Betriebliche Weiterbildung, Migrationshintergrund, Weiterbildungsteilnehmer, Weiterbildungsverhalten Die betriebliche Weiterbildung ist ein wichtiger Bestandteil des Lebenslangen Lernens. Zugleich ist sie durch eine hohe soziale Selektivität geprägt. Vor diesem Hintergrund untersucht die Studie auf Grundlage der Daten des Nationalen Bildungspanels Unterschiede in der Teilnahme an betrieblicher Weiterbildung zwischen Personen mit und ohne Migrationshintergrund. Durch eine differenzierte Betrachtung von Personen mit Migrationshintergrund u.a. nach Generationsstatus kann gezeigt werden, dass keine generelle Benachteiligung in der betrieblichen Weiterbildung für diese Personen besteht. Empirisch beobachtete Nachteile gegenüber Personen ohne Migrationshintergrund hängen vielmehr von migrationsspezifischen Voraussetzungen sowie weiteren individuellen und arbeitsmarktstrukturellen Faktoren ab. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Streppel, Oliver T.
Bildung Rocks

wie wird Weiterbildung für jüngere Erwachsene interessanter?

Hamburg
, tredition , 2019 , 164 Seiten
Schlagworte:
Evangelische Erwachsenenbildung, Theologische Ethik, Junger Erwachsener, Bildungsangebot, Bevölkerungsentwicklung, Milieu, Social Media, Lernen, E-Learning Seit geraumer Zeit befasst sich die Evang. Erwachsenen- und Familienbildung in Württemberg mit der Frage, wie man die Zielgruppe 25-40 Jährige erreicht. Darum startete im April 2017 das Projekt „jüngere Erwachsene“ unter der Leitung von Oliver T. Streppel. Als studierter Medienpädagoge und lange Zeit als gelernter Filmemacher arbeitend, hat er hierfür dieses handlungsorientierte Projekt übernommen. Als Markenname bekam das Projekt den Titel: "Bildung Rocks". Oliver Streppel versuchte also Antworten zu finden auf die Frage: Wie erreiche ich jüngere Erwachsene? Es wurde die theoretische Basis für diese Frage ergründet und Methoden vor Ort getestet, wie Blended-Learning, der pädagogische Einsatz der 360°-Videotechniken und die Themen „Edu-Larp“, „Edu-Escaperoom“, „Podcasting“, „Offene Treffes“, „Pecha-Kucha-Nights“, „Barcamps“ und vieles mehr. Hier nun eine Empfehlung, wie man die Zielgruppe „jüngere Erwachsene“ begeistern kann, unter Berücksichtigung des Projektberichts von "Bildung-Rocks". (Verlag)

Bibliothekskatalog

Krolak, Lisa
Books beyond bars

the transformative potential of prison libraries

Hamburg
, UNESCO Inst. for Lifelong Learning , 2019 , 50 Seiten
Schlagworte:
Gefängnisbibliothek, Justizvollzugsanstalt, Erwachsener, Lesen, Lernen, Lebenslanges Lernen, Bildungsangebot, Internationaler Vergleich The human right to education is particularly important in the prison environment, as prisoners often come from disadvantaged socio-economic and educational backgrounds. This publication explores the extent to which prison authorities fulfil their societal mandate to rehabilitate and reintegrate inmates by enabling them to use prison libraries to pursue their right to education. Reading and using a prison library can open up a world beyond prison bars, allowing prisoners to forget for a time the harsh reality of prison life and empower them to choose their own reading materials in an otherwise extremely restrictive and regulated environment. Providing access to relevant books and information in various languages, including easy reading materials, is crucial for prisoners’ personal development. This publication takes a closer look at selected examples of prison library systems around the world, outlining best practice and possible challenges, thus demonstrating their transformative potential as informational, educational, cultural and recreational meeting and learning spaces. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Krolak, Lisa
Bücher hinter Gittern

was Gefängnisbibliotheken bewirken können

Hamburg
, UNESCO-Institut für Lebenslanges Lernen , 2020 , 60 Seiten
Schlagworte:
Bildungsangebot, Gefängnisbibliothek, Justizvollzugsanstalt, Lebenslanges Lernen, Lesen, Erwachsener, Lernen, Internationaler Vergleich Das Menschenrecht auf Bildung ist besonders wichtig im Gefängnisumfeld, da Gefangene meist aus schwierigen sozioökonomischen Verhältnissen stammen und somit oft einen bildungsfernen Hintergrund haben. Diese Publikation erforscht, inwieweit Gefängnisse ihren gesellschaftlichen Auftrag erfüllen, Insassen zu rehabilitieren und wiedereinzugliedern, indem sie ihnen ermöglichen, Gefängnisbibliotheken zu nutzen, um ihr Recht auf Bildung und Zugang zu aktueller, relevanter Information zu unterstützen oder ihnen einfach die Möglichkeit zu bieten, das Lesen eines Buches genießen zu können. Das Lesen und die Nutzung einer Gefängnisbibliothek können eine Welt jenseits der Gefängnismauern eröffnen, die es den Gefangenen erlaubt, eine Zeit lang die raue Realität des Gefängnislebens zu vergessen. In einem ansonsten extrem eingeschränkten und regulierten Umfeld wird ihnen dort ermöglicht, sich ihren Lesestoff selbst auszuwählen. Der Zugang zu ansprechenden Büchern und relevanten Informationen, einschließlich einfacher Lesematerialien in unterschiedlichen Sprachen, ist entscheidend für die persönliche Entwicklung der Gefangenen. Diese Publikation betrachtet ausgewählte Beispiele von Gefängnisbibliotheken aus aller Welt, präsentiert bewährte Verfahren und mögliche Herausforderungen und demonstriert dabei ihr konstruktives Potenzial als informative, bildende, kulturelle und entspannende Räume der Begegnung, der Freizeitgestaltung und des Lernens. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Buggenhagen, Hans Joachim; Buggenhagen, Pamela; Busch, Klaus Henning
Der Transformationsprozess in der beruflichen Aus- und Weiterbildung

Erfahrungen aus dem regionalen Ansatz in Mecklenburg-Vorpommern ; 1990 bis 2015

Berlin
, epubli , 2019 , 176 Seiten
Schlagworte:
Berufsbildung, Berufliche Weiterbildung, Fachkraft, Berufliche Qualifikation, Transformation, Neue Bundesländer Mit dem Zusammenschluss der beiden deutschen Staaten war nach 1990 ein tiefgreifender Umbruch in der beruflichen Bildung verbunden. Die Autoren beschreiben aus den eigenen Erkenntnissen und aus der Sicht ihrer aktiven Mitwirkung den Transformationsprozess in einem neuen Bundesland. In über 90 Projekten wurden vom itf Schwerin innovative Lösungen zur Weiterentwicklung der beruflichen Aus- und Weiterbildung im Zusammenhang mit der regionalen Srukturentwicklung erprobt. Die dabei gewonnenen Erkenntnisse konzentrieren sich besonders auf die Gebiete berufliche Kompetenzentwicklung, Personalentwicklung und Fachkräftesicherung, Weiterentwicklung von Bildungsunternehmen, Gestaltung regionaler Lernkulturen sowie regionaler und internationaler Transfer zum Sichern der Nachhaltigkeit. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Martin, Nicholas; Friedewald, Michael; Schiering, Ina; Mester, Britta A.; Hallinan, Dara; Jensen, Meiko
Die Datenschutz-Folgenabschätzung nach Art. 35 DSGVO [Elektronische Ressource]

ein Handbuch für die Praxis

Stuttgart
, Fraunhofer Verl. , 2020 , 68 Seiten
Schlagworte:
Datenschutz, Datensicherung Wer personenbezogene Daten verarbeitet und dadurch die Rechte von Personen gefährden könnte, muss seit dem Inkrafttreten der europäischen Datenschutz-Grundverordnung (DSGVO) eine Datenschutz-Folgenabschätzung durchführen. Dabei handelt es sich um eine systematische Risikoanalyse, die bereits vor Inbetriebnahme einer Datenverarbeitung zu erstellen ist und zum Ziel hat, etwaige Gefahren zu erkennen, diese in ihrer Tragweite zu bewerten und geeignete Abhilfemaßnahmen zu ergreifen. Dieses Praxishandbuch gibt eine knappe Einführung in die Vorgaben der DSGVO an die Datenschutz-Folgenabschätzung und die damit verbundenen Ziele. Es erläutert die Voraussetzungen für die erfolgreiche Durchführung und erläutert Schritt für Schritt, wie eine Datenschutz-Folgenabschätzung in fünf Phasen praktisch umgesetzt werden kann.

Bibliothekskatalog

Grummell, Bernie [Hrsg.]; Finnegan, Fergal [Hrsg.]
Doing critical and creative research in adult education

case studies in methodology and theory

Leiden [u.a.]
, Brill Sense , 2020
Schlagworte:
Internationale Erwachsenenbildung, Internationaler Austausch, Qualitative Sozialforschung, Qualitative Inhaltsanalyse, Lernforschung, Bildungsforschung, Theorie, Weiterbildung, Aufsatzsammlung Scholarship on adult education has fueled a high level of methodological creativity and innovation in order to tackle a diverse range of issues in a wide range of settings and locations in a critical and participatory manner. Adult education research is marked by the desire to do research differently and to conduct critical research with rather than about people which requires theoretical and methodological creativity. This entails a particular approach to how we seek to know the world in collaboration with people, to rupture hierarchical relations and to create new collaborative spaces of learning and research that encompass the diversity of people’s life experiences. Doing Critical and Creative Research in Adult Education brings together both leading and emerging scholars in adult education research in order to capture the vitality and complexity of contemporary adult education research. This includes contributions on biographical, narrative, embodied, arts and media-based and ethnographic methods alongside the critical use of quantitative and mixed methods. This distinctive and rich methodological contribution has a general relevance and usefulness for all researchers and students in the social science and humanities, which draws attention to the importance of critical and creative participatory learning processes in human life and learning. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Bittlingmayer, Uwe H. [Hrsg.]; Grundmeier, Anne-Marie [Hrsg.]; Kössler, Reinhart [Hrsg.]; Sahrai, Diana [Hrsg.]; Fereschta, Sahrai [Hrsg.]
Education and development in Afghanistan [Elektronische Ressource]

challenges and prospects

Bielefeld
, transcript , 2019 , 314 Seiten
Schlagworte:
Afghanistan, Bildungswesen, Schule, Lehrerbildung, Hochschulbildung, Projekt, Kooperation, Deutschland After years of military interventions, the current situation in Afghanistan is highly ambivalent and partially contradictory – especially regarding the interplay of development, peace, security, education, and economy. Despite numerous initiatives, Afghanistan is still confronted with a poor security and economic condition. At the same time, enrollment numbers in schools and universities as well as the rate of academics reached a historical peak. This volume investigates the tension between these ambivalent developments. Sociologists, political and cultural scientists along with development workers, educators, and artists from Germany and Afghanistan discuss the idea that education is primary for rebuilding a stable Afghan state and government. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Blossfeld, Hans-Peter [Hrsg.]; Roßbach, Hans-Günther [Hrsg.]
Education as a lifelong process [Elektronische Ressource]

the German National Educational Panel Study (NEPS)

Wiesbaden
, Springer , 2019
Schlagworte:
Bildungsforschung, Lebenslanges Lernen, Chancengleichheit, Lebenslauf, Bildungssystem, Bildungsangebot, Deutschland In modernen Wissensgesellschaften ist Bildung die zentrale Voraussetzung sowohl für die demokratische Teilhabe als auch für wirtschaftliches Wachstum und Wohlstand. Eine sich zunehmend rascher wandelnde, globalisierte Welt erfordert die Bewältigung neuer Anforderungen im privaten Leben und in der Berufs- und Arbeitswelt. Um mehr über den Bildungserwerb und seine Folgen für individuelle Lebensverläufe zu erfahren, um zentrale Bildungsprozesse und -verläufe über die gesamte Lebensspanne zu beschreiben und zu analysieren, wird in Deutschland aktuell das Nationale Bildungspanel aufgebaut. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Wang, Victor C. X.; Bain, Bernice; Hope, John; Hansman, Catherine
Educational leadership and organizational management

linking theories to practice

Charlotte, NC
, Information Age Publishing , 2017
Schlagworte:
Weiterbildung, Weiterbildungseinrichtung, Weiterbildungsberatung, Bildungsmanagement, Organisationstheorie, Führungskraft, Lernen, Arbeitsplatz, Organisationsentwicklung, Erwachsenenbildungseinrichtung, Aufsatzsammlung This book is intended for students, leaders and managers who wish to explore the personal relevance and conceptual bases of educational leadership and organizational management and to develop their expertise in this field. It is a book written for both scholars and practitioners. The general public will also appreciate the accessible language in the book. There are two goals in the experiential learning process. One is to learn the specifics of a particular subject matter, in this case, educational leadership and organizational management. The other is to learn about one’s own strengths and weaknesses as a learner. This book is focused on the analysis of prevalent theories and concepts and their application to the development of leadership and management skills, and the knowledge and attitudes required to solve real world problems in the workplace. For decades, students have focused their studies of educational leadership and organizational management theories in classroom settings without actual opportunities to apply these theories in the workplace. A profound and significant lesson learned in history is that we must follow the principle of integrating theory with practice (unity of theory with practice). Then, we can follow the policy of walking on two legs, an analogy made by the late Chinese chairman, Mao Ze Dong. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Silverberg, David [Hrsg.]
Empowerment at the tower

leadership and identity in higher education

Lanham [u.a.]
, Rowman & Littlefield , 2018
Schlagworte:
Hochschule, Hochschulpolitik, Hochschuldidaktik, Hochschulorganisation, Hochschulentwicklung, Hochschullehrer, Wissenschaftlicher Nachwuchs, Aufsatzsammlung Many colleges/universities, their professors, and their students are waking up to the question: “how can we transform our institution to meet the needs of today’s professors and students?” This book offers real-life depictions of how colleges and universities, often mired in calcified practices, beliefs, and aspirations are remaking their approach to Leadership & Identity - mid-flight - by confronting complacency and building new kinds of futuristic and humanistic programs and practices. It offers thought-provoking and instructive insights into the personalities and policies that enhance, or detract from, institutional evolution and provides practical insights into key levers for targeted, transformational growth. Chapter authors present dynamic case studies from 6 institutions in 5 states along with touching interviews that provide insights about being a change agent and impacting institutional change. Probing questions are offered to readers along with a unique worksheet designed to intentionally promote new light bulb moments at one’s own college/university. This book offers thought-provoking and instructive insights into the personalities and policies that enhance, or detract from, institutional evolution and provides practical insights into key levers for targeted, transformational growth. Each case study includes information about the Background for the Change Initiative, the Change Initiative Itself, Challenges & Successes, and Lessons Learned. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Kröner, Stefanie
Empowerment und Erwachsenenbildung

eine Studie zu Frauen aus benachteiligten sozialen Gruppen in Indien

Würzburg
, Würzburg University Press , 2020
Schlagworte:
Indien, Erwachsenenbildung, Empowerment, Frau, Lebenswelt, Gesellschaft, Sozialer Wandel, Unterprivilegierung, Teilnehmer, Individualisierung, Selbststeuerung, Selbstgesteuertes Lernen, Lebenslanges Lernen, Internationaler Vergleich Diese Studie widmet sich dem Beitrag von Erwachsenenbildung zum Empowerment von Teilnehmenden. Ihr Empowerment zeigt sich darin, dass diese ihr Handeln stärker selbst steuern und ihre persönliche Lebenswelt in höherem Umfang selbst gestalten. Ausgehend von Diskursen im deutschsprachigen Raum wird untersucht, in welcher Weise Erwachsenenbildung das Empowerment von Frauen stärken kann. Aus gesellschaftskritischer Perspektive wird das Empowerment-Konzept in Individualisierungsprozessen und im Kontext sozialer Benachteiligung verortet. Damit stellt das Empowerment von Teilnehmenden einen Zwischenschritt von traditionell geprägter Erwachsenenbildung zum Paradigma Lebenslangen Lernens dar. Der Studie beinhaltet eine empirische Erhebung in der indischen Erwachsenenbildung, in der dem Empowerment-Konzept eine hohe Aufmerksamkeit zukommt. (Verlag)

Bibliothekskatalog

De Witte, Kristof [Hrsg.]; Holz, Oliver [Hrsg.]; De Beckker, Kenneth [Hrsg.]
Financial education

current practices and future challenges

Münster [u.a.]
, Waxmann , 2020 , 193 Seiten
Schlagworte:
Grundbildung, Alphabetisierung, Ökonomische Bildung, Curriculum, Kompetenz, Erwachsener, Weiterbildung, Bildungsangebot, Internationaler Vergleich, Europa, Aufsatzsammlung In a world where individuals become increasingly responsible for their financial well-being, and where the complexity of financial markets and products is growing, financial education becomes crucial. Although it is well accepted to introduce financial education in compulsory education, there is no consensus on the optimal way to implement financial education. This book explores the current state and the future challenges of financial education in five European countries: Belgium, Estonia, Italy, Slovakia, and the Netherlands. Moreover, it provides a comprehensive review of the academic literature on financial literacy. The book is a product of a strategic partnership with professionals from 14 partners, including universities, secondary schools and intermediary organisations dealing with financial literacy promotion. The EUFin project supported by this partnership aims to develop evidence-based didactical material for financial literacy education for tertiary and secondary education levels and exchange best-practices. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Oberlechner, Manfred [Hrsg.]; Schneider-Reisinger, Robert [Hrsg.]
Fluidität bildet

"Pädagogisches Fluid" - Fluidität in Bildungsprozessen

Baden-Baden
, Nomos , 2019 , 212 Seiten
Schlagworte:
Bildung, Begriff, Flexibilität, Bildungsprozess, Bildungstheorie, Subjekt , Pädagogische Handlung, Aufsatzsammlung Der Begriff „Bildung“ verweist auf die Auseinandersetzung von bildungsrelevanten Themen von Subjekt und Umwelt bzw. auf die dabei stattfindenden Verhältnis- und Grenzsetzungen und hier speziell auf die Frage nach dem „pädagogischen Fluid“ einerseits und Fluidität als Eigenschaft erziehungswissenschaftlicher Prozesse und Felder andererseits. Wenn Bildung „fluide“ gedacht wird, lässt sich diese nicht als festes Kapital im Prozess stetigen Machtzuwachses nutzen: Was fluide ist, kann nicht kumuliert werden. Ist diese Fluiditätsthese zur Bildung möglicherweise die Chance auf eine Entkapitalisierung von Bildung und einen Ausgang von der Verwertungs- und Wachstumslogik? Wie kann eine Wissensgesellschaft gedacht werden, die sich selbst „fluide“ begreift? Mit Beiträgen von Florian Dobmeier, Sebastian Engelmann, André Epp, Dominik Farrenberg, Nina Grünberger, Raffael Hiden, Juliane Noack Napoles, Manfred Oberlechner, Guido Pollak, Anke Redecker, Thomas Rucker, Robert Schneider-Reisinger, Andreas Spengler, Gabriele Sorgo, Birke Sturm. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Ludwig, Joachim [Hrsg.]; Ittner, Helmut [Hrsg.]
Forschung zum pädagogisch-künstlerischen Wissen und Handeln [Elektronische Ressource]

pädagogische Weiterbildung für Kunst- und Kulturschaffende ; Band 2 Forschung

Wiesbaden
, Springer VS , 2019 , 337 Seiten
Schlagworte:
Kulturelle Bildung, Kulturelle Einrichtung, Weiterbildung, Pädagogische Handlung, Medienberuf, Medienpädagogik, Künstler, Kursleiter, Bildungsprozess, Ästhetische Erziehung, Weiterbildungsangebot, Teilnehmer, Aufsatzsammlung Dieser Band stellt Forschungsprojekte vor, die pädagogisch-künstlerische Selbstverständnisse von Kunstschaffenden und deren Veränderungen im Rahmen pädagogischer Weiterbildungen untersuchen. Der Fokus liegt auf dem Denken und Handeln von Kunstschaffenden als pädagogisch Handelnde in ästhetischen Bildungsprojekten. Der Band bietet einen Überblick über verschiedene theoretische und methodische Forschungsansätze. Er bietet weiterhin Erkenntnisse über künstlerisch-pädagogische Identitätsfragen sowie über Wirkungen pädagogischer Weiterbildung hinsichtlich der Entwicklung pädagogischen Wissens und Handelns. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Niegemann, Helmut [Hrsg.]; Weinberger, Armin [Hrsg.]
Handbuch Bildungstechnologie

Konzeption und Einsatz digitaler Lernumgebungen ; mit 17 Tabellen

Berlin
, Springer , 2020
Schlagworte:
Lerntheorie, E-Learning, Neue Medien, Lernen, Computerunterstütztes Lernen, Lernforschung, Lerntechnik, Lernmotivation, Lernpsychologie, Lernumwelt, Selbstgesteuertes Lernen, Lehr-Lern-Forschung, Lehr-Lern-Prozess, Aufsatzsammlung Dieses Handbuch bietet einen Ein- und Überblick über die Informations- und
Kommunikationstechnologien, die zunehmend wichtiger in formalen und informellen
Szenarien des Wissenserwerbs werden. Es fasst die wesentlichen Befunde zum
Lernen mit Bildungstechnologien zusammen und stellt empirisch und theoretisch
begründete Modelle zur Gestaltung technologie-unterstützter Lernumgebungen dar. Auch beantwortet es wichtige Fragen wie z.B. wie Lehr-Lern-Szenarien mit
Bildungstechnologien und Medien gestaltet werden können. Zielgruppen sind Professionals,
Wissenschaftler und Studierende der Psychologie (vor allem der päd. Psychologie), Bildungswissenschaften, Medien- und Kommunikationswissenschaft und Informatik, Lehrpersonal und Trainer aus den Bereichen Aus- und Weiterbildung, E-Learning, Personalentwicklung/Human Resources sowie E-Learning-Entwickler. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Jütte, Wolfgang [Hrsg.]; Kondratjuk, Maria [Hrsg.]; Schulze, Mandy [Hrsg.]
Hochschulweiterbildung als Forschungsfeld

kritische Bestandsaufnahmen und Perspektiven

Bielefeld
, wbv , 2020 , 318 Seiten
Schlagworte:
Wissenschaftliche Weiterbildung, Hochschule, Lebenslanges Lernen, Hochschulentwicklung, Institutionalisierung, Bildungsforschung, Internationaler Vergleich, Aufsatzsammlung Der Band bereitet das neue Themenfeld Hochschulweiterbildung anhand aktueller Forschungsergebnisse systematisch auf. Die Autorinnen und Autoren strukturieren aktuelle Beobachtungen zur Hochschulweiterbildung und analysieren Befunde zu Institutionalisierung und Implementierung wissenschaftlicher Weiterbildung. Mit dem Mittel der Kartografie werden Forschungsansätze und -gegenstände übersichtlich geordnet und Entwicklungsbedarfe sichtbar gemacht. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Jütte, Wolfgang [Hrsg.]; Kondratjuk, Maria [Hrsg.]; Schulze, Mandy [Hrsg.]
Hochschulweiterbildung als Forschungsfeld [Elektronische Ressource]

kritische Bestandsaufnahmen und Perspektiven

Bielefeld
, wbv , 2020 , 318 Seiten
Schlagworte:
Wissenschaftliche Weiterbildung, Hochschule, Hochschulentwicklung, Lebenslanges Lernen, Institutionalisierung, Bildungsforschung, Internationaler Vergleich, Aufsatzsammlung Der Band bereitet das neue Themenfeld Hochschulweiterbildung anhand aktueller Forschungsergebnisse systematisch auf. Die Autorinnen und Autoren strukturieren aktuelle Beobachtungen zur Hochschulweiterbildung und analysieren Befunde zu Institutionalisierung und Implementierung wissenschaftlicher Weiterbildung. Mit dem Mittel der Kartografie werden Forschungsansätze und -gegenstände übersichtlich geordnet und Entwicklungsbedarfe sichtbar gemacht. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Molis, Katja
Kuratorische Subjekte [Elektronische Ressource]

Praktiken der Subjektivierung in der Aus- und Weiterbildung im Kunstbetrieb

Bielefeld
, transcript , 2019 , 481 Seiten
Schlagworte:
Kulturelle Bildung, Kunst, Kurator , Berufsbild, Professionalisierung, Ausbildung, Kunstbetrieb An der Schnittstelle zwischen Kulturinstitutionen, Künstlerinnen, Besucherinnen und Sponsorinnen arbeiten Kuratorinnen aktiv an der Produktion und Interpretation von Kunst und Kultur mit. Wie wird man heute Kuratorin? Katja Molis gibt mit ihrer Studie erstmalig Einblick in die Subjektivierungsprozesse in deutschen Aus- und Weiterbildungsprogrammen im Kuratieren. Aus einer praxistheoretischen Perspektive analysiert sie, wie Kuratieren in verschiedenen Kursen definiert und geübt wird. Dabei wird unter anderem deutlich, dass Professionalisierung hier in einem Spannungsfeld zwischen Kunstvermittlung, künstlerischer Praxis, Management und Wissenschaft erfolgt. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Seeber, Susan; Wieck, Markus; Baethge-Kinsky, Volker; Boschke, Vanessa; Michaelis, Christian; Busse, Robin; Geiser, Patrick
Ländermonitor berufliche Bildung 2019 [Elektronische Ressource]

ein Vergleich der Bundesländer mit vertiefender Analyse zu Passungsproblemen im dualen System

Bielefeld
, Bertelsmann , 2019 , 387 Seiten
Schlagworte:
Berufsausbildung, Duales System, Deutschland, Vergleich

Bibliothekskatalog

Lysgaard, Jonas Andreasen
Learning from bad practice in environmental and sustainability education

New York [u.a.]
, Lang , 2018
Schlagworte:
Umwelterziehung, Nachhaltige Entwicklung, Nachhaltigkeit, Bildung für nachhaltige Entwicklung, Nichtstaatliche Organisation, Umweltforschung, Klimaänderung, Internationaler Vergleich Learning from Bad Practice in Environmental and Sustainability Education illuminates the notion of bad practice from the perspective of environmental and sustainability education (ESE) and how it is possible to learn from it in order to avoid the relentless pitfalls and blind spots that are part of any educational field. Combining lessons from Danish and South Korean NGOs involved in both formal and non-formal ESE with emerging theoretical perspectives on education, the important question is: Why do practitioners, educators and researchers have such a hard time dealing with the challenges of bad practice and is it possible to understand bad practice as not only something that mars the educational purpose of ESE, but also as something that at the same time protects the very ideals we find in the fields. Through empirical analysis, and theoretical perspectives from Jacques Lacan and Slavoj Slavoj Žižek, Learning from Bad Practice in Environmental and Sustainability Education argues how we, as teachers, practitioners and researchers can learn from bad practice and move beyond the comfortable position of finger pointing and push for more genuine good practice. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Dorgerloh, Stephan [Hrsg.]; Wolf, Karsten D. [Hrsg.]
Lehren und Lernen mit Tutorials und Erklärvideos [Elektronische Ressource]

mit E-Book inside

Weinheim
, Beltz , 2020 , 189 Seiten
Schlagworte:
Digitalisierung, Video, Neue Medien, Lehr-Lern-Prozess, Multimedia, Unterricht Erklärvideos haben sich in den vergangenen Jahren weltweit sowohl in Schule als auch Beruf und Freizeit etabliert. So bieten YouTube und speziell für den Unterricht entwickelte Videoplattformen adressatengerechtes Videomaterial zu allen denkbaren Themen an. Neben dem Schauen von Erklärvideos ist mittlerweile auch das Erstellen durch Lehrende und Lernende in der Praxis verbreitet. Das ermöglicht neue didaktische Herangehensweisen für den Unterricht. Dieser Sammelband stellt umfassend die aktuelle Entwicklung zum Thema »Lernen mit Erklärvideos« dar. Neben theoretischen Aspekten, u.a. Hintergründe zu informellem Lernen oder Kriterien für gute Lernvideos, werden aktuelle Angebote, internationale Entwicklungen, innovative Methoden und auch zahlreiche Beispiele aus der Schulpraxis vorgestellt. Dabei zeigen die Autor/innen konkret, wie Erklärvideos Bildungsprozesse verändern - von der Rolle der Lehrkraft und der Schüler/innen über Schulmaterialien bis hin zur Lehrerbildung. Neue Einblicke in das Thema bieten auch exklusive Interviews mit nationalen und internationalen Vorreiter/innen der Erklärvideoszene. (Verl.)

Bibliothekskatalog
eBook

Buddeberg, Klaus [Hrsg.]; Grotlüschen, Anke [Hrsg.]
LEO 2018 [Elektronische Ressource]

Leben mit geringer Literalität

Bielefeld
, wbv Media , 2020 , 400 Seiten
Schlagworte:
Alphabetisierung, Erwachsener, Deutschland, Schreib- und Lesefähigkeit, Lesefähigkeit, Lesekompetenz, Schriftlichkeit

Bibliothekskatalog

Konrad, Klaus
Lern- und Veränderungsprozesse aktiv gestalten

Mehrebenenkonzepte und Fördertechniken in Coaching, Aus- und Weiterbildung

Stuttgart
, Kohlhammer , 2018 , 332 Seiten
Schlagworte:
Lernen, Lerntheorie, Lernen von Erwachsenen, Lerntechnik, Weiterbildung, Wissen, Handlung, Organisationslernen, Change Management In unserer heutigen, von Dynamik geprägten Zeit mit ihren zahlreichen Optionen und Anforderungen ist Lernen und Verändern essentiell. Welche Konsequenzen ergeben sich daraus für den selbstverantwortlich handelnden Menschen, der sich in Gruppen und Organisationen bewegt und dort nach Verwirklichung strebt? Auf der Suche nach aktiven Einflussmöglichkeiten liefert dieses Buch Antworten auf spannende Fragen: Warum verhalten sich Menschen in manchen Situationen wider besseren Wissens unangemessen? Welche Rolle spielen Emotionen und Metakognitionen dabei? Wie kann es gelingen, Gewohnheiten zu verändern? Welche Art von Training kann helfen, Veränderungen anzustoßen und aufrechtzuerhalten? Gezielte Fragen in den einzelnen Kapiteln, konkrete Beispiele und empirische Studien sorgen für einen fundierten Anwendungsbezug und ermöglichen Selbsterfahrung. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Becker, Alexandra [Hrsg.]; Stang, Richard [Hrsg.]
Lernwelt Hochschule [Elektronische Ressource]

Dimensionen eines Bildungsbereichs im Umbruch

Berlin [u.a.]
, De Gruyter Saur , 2020
Schlagworte:
Hochschule, Hochschuldidaktik, Hochschulfinanzierung, Hochschulorganisation, Hochschulentwicklung, Studium, Zukunft, Lernen, Lernerfolg, Student, Hochschulrecht, Aufsatzsammlung

Bibliothekskatalog

Ahlheim, Klaus
Mehr als Qualifikation

über betriebliche und politische Erwachsenenbildung

Ulm
, Klemm + Oelschläger , 2020 , 57 Seiten
Schlagworte:
Politische Bildung, Erwachsenenbildung, Betriebliche Bildungsarbeit, Konstruktivismus, Kernkompetenz, Außerschulische politische Bildung In Auseinandersetzung mit den Arbeiten Rolf Arnolds entfaltet der Autor seine eigene These: Erwachsenenbildung ist mehr als Qualifikation - und berufliches und politisches Lernen müssen einander ergänzen. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Schütt-Sayed, Sören
Nachhaltigkeit im Unterricht berufsbildender Schulen

Analyse, Modellierung und Evaluation eines Fort- und Weiterbildungskonzepts für Lehrkräfte

Bielefeld
, wbv , 2020 , 510 Seiten
Schlagworte:
Berufsschule, Berufsschüler, Nachhaltigkeit, Berufsschullehrer, Professionalisierung, Weiterbildung In seiner Dissertation entwickelt, erprobt und evaluiert der Autor ein wissenschaftliches Fortbildungskonzept für Berufsschullehrende zum Unterrichtsthema nachhaltiges Handeln im Beruf. Um die Leitidee der Nachhaltigkeit in der Berufsbildung strukturell zu verankern, brauchen Lehrkräfte konkrete Weiterbildungsangebote und praktischen Input für ihre Schulpraxis. Auf Basis von zwei eigenen Studien ermittelt der Autor zunächst die professionelle Kompetenz der Berufsschullehrenden im Bereich Nachhaltigkeit, um daraus Ansatzpunkte für Lehr- und Lernarrangements abzuleiten. Anschließend entwirft er ein Fortbildungskonzept, das er in einer dreistufigen begleitenden Evaluation testet und weiterentwickelt. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Strawser, Michael G. [Hrsg.]
New media and digital pedagogy

enhancing the twenty-first-century classroom

Lanham [u.a.]
, Lexington Books , 2017
Schlagworte:
Mediendidaktik, Medienerziehung, Medienforschung, Medienpädagogik, Medienkonsum, E-Learning, Virtuelle Realität, Neue Medien, Neue Technologien, Internet der Dinge, Gamification, Aufsatzsammlung New Media and Digital Pedagogy: Enhancing the Twenty-First-Century Classroom addresses the influence of new media on instruction, higher education, and pedagogy. The contributors specifically examine the practical and theoretical implications of new media and the influence of new media on education. This book emphasizes the changing landscape of education and technology and creates a foundational lens and framework for thinking through and navigating higher education in a digital and new media driven context. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Spieler, Daniel [Hrsg.]; Schumacher, Eric [Hrsg.]
New methods in cognitive psychology

New York [u.a.]
, Routledge , 2020
Schlagworte:
Lernpsychologie, Kognitive Psychologie, Methode, Lernforschung, Hirnforschung, Experimentelle Psychologie, Methodik, Datenerhebung, Datenauswertung, Aufsatzsammlung This book provides an overview of cutting-edge methods currently being used in cognitive psychology, which are likely to appear with increasing frequency in coming years. Once built around univariate parametric statistics, cognitive psychology courses now seem deficient without some contact with methods for signal processing, spatial statistics, and machine learning. There are also important changes in analyses of behavioral data (e.g., hierarchical modeling and Bayesian inference) and there is the obvious change wrought by the advancement of functional imaging. This book begins by discussing the evidence of this rapid change, for example the movement between using traditional analyses of variance to multi-level mixed models, in psycholinguistics. It then goes on to discuss the methods for analyses of physiological measurements, and how these methods provide insights into cognitive processing. New Methods in Cognitive Psychology provides senior undergraduates, graduates and researchers with cutting-edge overviews of new and emerging topics, and the very latest in theory and research for the more established topics. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Organisation for Economic Co-operation and Development
OECD skills outlook 2019

thriving in a digital world

Paris
, OECD Publishing , 2019 , 285 Seiten
Schlagworte:
Kompetenz, Qualifikation, Qualifikationsanforderung, Digitalisierung, Digitale Revolution, Digitale Spaltung, Erwachsener, Weiterbildung, Lebenslanges Lernen, Technologischer Wandel, Arbeitswelt, Statistische Angaben Economies and societies are undergoing digital transformations that bring both opportunities and challenges and countries’ preparedness to seize the benefits of a digital world is largely dependent on the skills of their population. This edition of the OECD Skills Outlook aims to understand how policies, and in particular those that affect skills development and use, can shape the outcomes of digital transformation and translate into more equally shared benefits among and within countries’ populations. Ensuring people can benefit from new technologies and are not left behind requires a comprehensive and co-ordinated policy effort. This package of co-ordinated policies needs to simultaneously promote digitalisation where the latter increases productivity and well-being, and otherwise cushion its negative impacts. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Hofmann, Fabian [Hrsg.]
Pädagogische Qualität in der Kunstvermittlung

was ein Forschungsprojekt im Museum leisten kann

Münster [u.a.]
, Waxmann , 2020 , 125 Seiten
Schlagworte:
Kulturelle Bildung, Museum, Museumspädagogik, Kunstvermittlung, Kunsterziehung, Pädagogische Handlung, Qualität Welche wissenschaftlichen Erkenntnisse gibt es über pädagogische Qualität in der Kunstvermittlung? Welche Qualitätsvorstellungen sind in der praktischen Vermittlung vertreten? Welcher theoretischen Bezüge bedient sich die Praxis? Und was lässt sich daraus für die Weiterentwicklung des Diskurses um die pädagogische Qualität schließen? Diesen Fragen widmet sich das Buch; es beinhaltet videographische Analysen der Arbeit von verschiedenen Kunstvermittlerinnen, berichtet über den aktuellen Forschungsstand und zieht daraus Konsequenzen für die weitere Entwicklung. Die Autor*innen kristallisieren die Wichtigkeit des Diskurses um pädagogische Qualität in der Kunstvermittlung heraus und bieten auf Basis der gewonnenen Erkenntnisse Möglichkeiten, den Diskurs aufrecht zu erhalten und weiterzuentwickeln. Ohne Wissenschaft ist Praxis nicht möglich, ebenso profitiert die Theorie von gesammelten Praxiserfahrungen; daher haben sich die Autor*innen die Aufgabe gemacht, diese Abhängigkeit voneinander und Verbindung miteinander offenzulegen. Dafür bezieht der Sammelband alle relevanten Sichtweisen mit ein; so ergibt die Verknüpfung aus Praxisberichten von Kunstvermittelnden und wissenschaftlicher Betrachtungsweise, sowie die Perspektive der angehenden Theoretiker*innen und Praktiker*innen (Studierende der Fliedner Fachhochschule Düsseldorf) ein schlüssiges Gesamtprojekt, das sowohl Praxis als auch Theorie verändern kann. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Woldegiorgis, Emnet Tadesse [Hrsg.]; Scherer, Christine [Hrsg.]
Partnership in higher education

trends between African and European institutions

Leiden [u.a.]
, Brill Sense , 2019
Schlagworte:
Afrika, Europa, Erwachsenenbildung, Hochschulbildung, Hochschulforschung, Kooperation, Internationalisierung, Internationaler Vergleich, Aufsatzsammlung Trends in institutional partnership in higher education have shown tremendous growth in the past three decades. These trends are manifested through the growing initiatives of joint programs that promote collaborative research, academic mobility, joint curriculum development and course delivery, joint bidding for development projects and benchmarking. Partnerships in higher education have been used not only as an instrument for institutional development through a wide range of strategic alliances but also as an essential way of introducing new voices to the operations of the universities by initiating new paradigms that bring new perspectives and bear competitive advantage on the partners. As the trend of partnership in higher education grew, scholars in higher education studies have also engaged in conceptualizing higher education partnership from academic perspectives, analyzing trends and developing models of higher education collaborations. Partnership in Higher Education: Trends between African and European Institutions is a pioneer in bringing together a comprehensive perspective on matters of higher education partnership among African and European institutions. It discusses the ongoing debates on higher education partnership and internationalization strategies by providing empirical insights from various case studies. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Düren, Petra; Lipka, Regina
Praxishandbuch Strategische Planung und Controlling in Bibliotheken [Elektronische Ressource]

Berlin [u.a.]
, De Gruyter , 2019
Schlagworte:
Strategische Planung, Bibliothek, Controlling Öffentliche und wissenschaftliche Bibliotheken müssen - insbesondere vor dem Hintergrund eines immer stärkeren Sparzwanges sowie der digitalen Transformation - weiterhin innovativ sein und planen, wie sie in Zukunft aufgestellt sein wollen, um langfristig existieren zu können. Dazu ist eine vorausschauende, detaillierte Planung notwendig, um rechtzeitig zu entscheiden, welche Dienstleistungen nicht mehr erforderlich sind und welche in Zukunft neu angeboten werden sollen. Darüber hinaus müssen Bibliotheken immer häufiger ihre Dienstleistungen bzw. ihre Existenz rechtfertigen, wobei passend ausgewählte Kennzahlen und ein gutes Berichtswesen unterstützen können. Dieses Handbuch ermöglicht es, ein ganzheitlich ausgerichtetes strategisches Management und ein professionelles operatives Controlling mit aussagekräftigem Berichtswesen in Bibliotheken aufzubauen. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Hodgetts, David; Stolte, Ottilie; Sonn, Christopher; Drew, Neil; Carr, Stuart; Nikora, Linda Waimarie
Social psychology and everyday life

London
, Red Globe Press , 2020
Schlagworte:
Sozialpsychologie, Zwischenmenschliche Beziehung, Sozialisation, Theorie This ground-breaking and innovative textbook offers a uniquely global approach to the study of social psychology. Inclusive and outward-looking, the authors consciously re-orientate the discipline of social psychology, promoting a collectivist approach. Each chapter begins with an illustrative scenario based on everyday events, from visiting a local health centre to shopping in a supermarket, which challenges readers to confront the issues that arise in today’s diverse, multicultural society. This textbook also gives a voice to many indigenous psychologies that have been excluded from the mainstream discipline and provides crucial coverage of the colonization experience. By integrating core social psychology theories and concepts with critical perspectives, Social Psychology and Everyday Life provides a thought-provoking introduction suitable for both undergraduate and postgraduate students of social psychology and community psychology. It can also be used by students in related subjects such as sociology, criminology and other social sciences. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Astleitner, Hermann
Spezielle Verfahren sozialwissenschaftlicher Theorieentwicklung [Elektronische Ressource]

Weinheim [u.a.]
, Beltz Juventa , 2018 , 188 Seiten
Schlagworte:
Sozialwissenschaft, Theoriebildung, Theorie In diesem Buch werden spezielle und anhand von vielen Beispielen illustrierte Verfahren und Kriterien einer empirisch-quantitativ-sozialwissenschaftlichen Theorieentwicklung behandelt. Im Fokus sind folgende Themenbereiche: Gedankenexperiment, Metaphern, methodenbasierte Theorieexploration, Prozessmodelle, Systemtheorien und Entwicklungssteuerungsmodelle sowie Perspektiven einer sozialwissenschaftlichen Theorieentwicklung und die Rolle von Sprache bei Messungen. Das einführende Studienbuch kann zugleich zum Selbststudium für sozialwissenschaftliche Fächer (Pädagogik, Psychologie, Kommunikationswissenschaft, Soziologie, Politikwissenschaft etc.) an Universitäten und Fachhochschulen eingesetzt werden. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Ng, Wan [Hrsg.]; Cumming, Therese M. [Hrsg.]
Sustaining mobile learning

theory, research and practice

London [u.a.]
, Routledge , 2016
Schlagworte:
E-Learning, Erwachsenenbildung, Mobiles Endgerät, Nachhaltigkeit, Innovation, Globales Lernen, Professionalität, Lernumwelt, Neue Technologien, Internationaler Vergleich, Aufsatzsammlung Mobile technologies are one of the fastest growing areas of technology in education. For learners, they offer an appealing opportunity to transcend teacher-defined knowledge and approaches by being able to access multiple, alternative sources of information anytime and anywhere. While the pace of engagement with and research into the educational applications of mobile technologies has picked up dramatically in the last decade, there is no consolidated view of how to sustain the practices or opportunities that are being explored. Sustainability is a complex but crucial issue in mobile learning as educational institutions are usually required to make substantial investments in mobile devices and associated technologies, time and training to initiate mobile learning programs. The complexity of sustainable mobile learning programs is further exacerbated by the fast pace of change of digital technologies, where with every change, new possibilities are opened up and investments required. In addition, educators are still attempting to reconcile institutions of formal education with informal mobile learning. The book addresses these issues, with a particular focus on: exploring the challenges surrounding the sustainability of mobile learning in K-12 and higher education, investigating the importance of sustaining mobile learning for diverse populations of students globally, discussing theoretical models for the sustainability of mobile learning, providing the reader with strategies for sustaining mobile learning. Presenting new research alongside theoretical models and ideas for practice, the book will appeal to researchers, academics, and postgraduate students in the fields of education and mobile learning, as well as those working in teacher education. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook

Schmitt, Rudolf
Systematische Metaphernanalyse als Methode der qualitativen Sozialforschung [Elektronische Ressource]

Wiesbaden
, Springer VS , 2017
Schlagworte:
Sozialwissenschaft, Metapher, Qualitative Daten, Analyse Das Buch beabsichtigt die Forschungsmethodik einer systematischen Metaphernanalyse als Methode der qualitativen Forschung in ihrer Logik zu rekonstruieren. Die linguistische Metapherntheorie nach Lakoff und Johnson zielt auf alltägliche Denkmuster ab und hat darum im angelsächsischen Sprachraum eine große Resonanz in den Sozialwissenschaften erzeugt. Der vorliegende Band entwickelt sie als qualitatives Forschungsverfahren und als spezifische Hermeneutik weiter. Ihr Kernbegriff, das „metaphorische Konzept“, wird in seiner Reichweite mit Begriffen wie Deutungsmuster, Habitus, tacit knowledge, sozialen Repräsentationen und Diskurs verglichen. Es folgen eine Übersicht bisheriger Studien in den Sozialwissenschaften und ein ausgearbeiteter methodischer Vorschlag. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Knowles, Malcolm S.; Holton, Elwood F.; Swanson, Richard A.
The adult learner

the definitive classic in adult education and human resource development

London [u.a.]
, Routledge , 2020
Schlagworte:
Erwachsenenbildung, Geschichte der Erwachsenenbildung, Lernen von Erwachsenen, Lebenslanges Lernen, Lerntheorie, Lernpsychologie, Lernprozess, Lernen, Lehr-Lern-Forschung How do you tailor education to the learning needs of adults? Do they learn differently from children? How does their life experience inform their learning processes? These were the questions at the heart of Malcolm Knowles’s pioneering theory of andragogy which transformed education theory in the 1970s. The resulting principles of a self-directed, experiential, problem-centered approach to learning have been hugely influential and are still the basis of the learning practices we use today. Understanding these principles is the cornerstone of increasing motivation and enabling adult learners to achieve.This eighth edition has been thoughtfully updated in terms of structure, content, and style. On top of this, online material and added chapter-level reflection questions make this classic text more accessible than ever. The new edition includes: Two new chapters: Neuroscience and Andragogy, and Information Technology and Learning. Updates throughout the book to reflect the very latest advancements in the field. A companion website with instructor aids for each chapter. If you are a researcher, practitioner or student in education, an adult learning practitioner, training manager, or involved in human resource development, this is the definitive book in adult learning that you should not be without. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Linder, Kathryn [Hrsg.]; Huntemann, Nina B.
The business of innovating online

practical tips and advice from industry leaders

Sterling, Virginia
, Stylus Publ., LLC , 2019
Schlagworte:
Organisationsentwicklung, Organisationslernen, Organisationskultur, E-Learning, Innovation, Online-Medien, Hochschule, Hochschulbildung, Hochschulentwicklung, Aufsatzsammlung The Business of Innovating Online responds to a critical need for concrete narratives of innovation success that can serve as a foundation for administrators and leaders who are in need of practical guidance as they scale and grow their online learning organizations. Through specific examples and practical suggestions from experienced e-learning leaders, readers will be introduced to concrete strategies for how to create a climate of creativity and innovation that can lead to more successful and scalable online programs and initiatives. The Business of Innovating Online demystifies the relationship between business, creativity, and innovation by describing the logistics required to create an agile online education enterprise. Topics discussed will include:
- Defining innovation and creativity for online education and e-learning
- Knowing when and how to innovate
- Creating a culture of innovation
- Effectively leading innovation
- Collaborative innovation
- Making innovation stick and transitioning innovative strategies into day-to-day practice
- Assuring quality in the midst of innovation
- Staffing structures/administrative stability to support creativity and innovation.
The Business of Innovating Online provides both novice and experienced online education administrators with a comprehensive overview of a range of online innovations, how they came to be created, the components that led to their success, and concrete steps that they can take to create a more innovative culture for their own e-learning organization.

Bibliothekskatalog

Altmann, Andreas [Hrsg.]; Ebersberger, Bernd [Hrsg.]; Mössenlechner, Claudia [Hrsg.]; Wieser, Desiree [Hrsg.]
The disruptive power of online education

challenges, opportunities, responses

United Kingdom [u.a.]
, Emerald Publishing , 2019
Schlagworte:
Hochschulbildung, Hochschule, Bildungsmarkt, Studium, E-Learning, Lernprogramm, Online-Medien, Massive Open Online Course, Digitalisierung, Neue Medien, Neue Technologien, Aufsatzsammlung This book explores how higher education institutions across the globe respond to the disruptive changes triggered by online technologies. Contributions address transformations regarding program design, business models and pedagogical interventions in a digital teaching environment. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Centeno, Vera G.
The OECD’s educational agendas

framed from above, fed from below, determined in interaction ; a study on the recurrent education agenda

Berlin [u.a.]
, Lang , 2017 , 448 Seiten
Schlagworte:
Bildungsgeschichte, Alternierende Weiterbildung, Bildungsplanung, Bildungspolitik, OECD This book looks at the backstage of the Organisation for Economic Co-Operation and Development’s (OECD) educational agendas. By explaining the rise and fall of its first educational agenda – Recurrent Education – it explores the organisation’s institutional structures and functioning, as well as its decision-making processes. The volume brings together theoretical approaches and empirical findings to expound on the organisation’s three overlapping constitutive dimensions of actor, arena, and instrument. The study shows the significance of intertwined institutional and conceptual changes for educational agenda-setting and knowledge production within the organization. The author turns the focus from the diffusion/reception of international policies to their production, and analyses a large volume of internal documents across time (1960s–1980s). (Verlag)

Bibliothekskatalog

Gravani, Maria N. [Hrsg.]; Zarifis, George K. [Hrsg.]; Jõgi, Larissa [Hrsg.]
The role of higher education in the professionalisation of adult educators

Newcastle upon Tyne
, Cambridge Scholars Publishing , 2020
Schlagworte:
Lehrerbildung, Lehren, Lehr-Lern-Prozess, Weiterbildner, Erwachsenenbildner, Hochschulbildung, Professionalisierung, Pädagogische Fähigkeit, Studium, Erwachsenenbildung, Erziehungswissenschaft, Internationaler Vergleich, Aufsatzsammlung This collection of essays focuses on the important, but under-discussed, role of higher education institutions in both delivering academic programmes that provide relevant cognitive and professional skills and competences to future adult educators, and in being more actively involved in the current dialogue with regard to the professionalization paths of adult educators and trainers. The topics discussed here vary from the initial education and training of adult educators in higher education environments, to the role of universities as validating agencies of existing psycho-pedagogical competences for in-service adult educators. Particular attention is also drawn to the ways in which adult education policies and initial education and training opportunities for prospective adult educators affect the role of higher education institutions in terms of academic orientation and programme delivery. (Verlag)

Bibliothekskatalog

O'Doherty, Kieran C. [Hrsg.]; Hodgetts, David [Hrsg.]
The SAGE handbook of applied social psychology

Los Angeles [u.a.]
, SAGE , 2019
Schlagworte:
Angewandte Sozialpsychologie In the present epoch of global change, movement, interconnection and the intensification of social issues within and across many societies, applied social psychology is more relevant than ever. The SAGE Handbook of Applied Social Psychology offers an overview of the field and the disparate and evolving approaches. Through an international team of contributors, the handbook brings prominent research literature together and organises it around ten key areas: Part 01: Culture, race, indigeneity, Part 02: Gender & Sexuality, Part 03: Politics, Part 04: Health and mental health, Part 05: Work, Part 06: Ageing, Part 07: Communication, Part 08: Education, Part 09: Environment, Part 10: Criminal Justice, Law, & Crime. This handbook is a uniting and invigorating resource for the field of Applied Social Psychology. (Verlag)

Bibliothekskatalog

Schön, Susanne; Eismann, Christian; Wendt-Schwarzburg, Helke; Kuhn, David
Transdisziplinäres Innovationsmanagement [Elektronische Resoource]

Nachhaltigkeitsprojekte wirksam umsetzen

Bielefeld
, Bertelsmann , 2020 , 130 Seiten
Schlagworte:
Nachhaltige Entwicklung, Nachhaltigkeit, Projekt, Betrieb, Betriebliche Fortbildung, Projektmanagement, Innovation, Innovationsmanagement

Bibliothekskatalog

Zinn, Bernd [Hrsg.]
Virtual, Augmented und Cross Reality in Praxis und Forschung

technologiebasierte Erfahrungswelten in der beruflichen Aus- und Weiterbildung ; Theorie und Anwendung

Stuttgart
, Steiner , 2020 , 287 Seiten
Schlagworte:
Berufsbildung, Betriebliche Fortbildung, Betriebliche Weiterbildung, Virtuelle Gemeinschaft, Virtuelle Realität, Lernen, Lernumwelt, Mixed Reality, Lernerfahrung, Erweiterte Realität , Aufsatzsammlung Mit der Digitalisierung ergeben sich nicht nur vielfältige Änderungen im privaten und gesellschaftlichen Leben, sondern auch im beruflichen Aus- und Weiterbildungsbereich: Besonders die sich dynamisch entwickelnden technologiebasierten Erfahrungswelten Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Mixed Reality (MR) sowie Cross Reality bzw. Extended Reality (XR) versprechen zahlreiche neue Möglichkeiten für das Lehren und Lernen. Virtuelle Lehr- und Lernwelten sollen zunehmend mit realen verschmelzen und multiple innovative Lehr- und Lernformate ermöglichen. Die Autorinnen und Autoren bieten einen Einblick in die theoretischen sowie konzeptionellen Grundlagen des Lehrens und Lernens mit technologiebasierten Erfahrungswelten. Dabei berücksichtigen sie aktuelle Forschungs- und Entwicklungsarbeiten und zeigen konkrete Anwendungsbereiche der Technologien auf. So gelingt es ihnen, sowohl Impulse für die domänenspezifische Aus- und Weiterbildungspraxis als auch für die Forschung und Entwicklung zu technologiebasierten Erfahrungswelten zu geben. (Verlag)

Bibliothekskatalog
eBook


Virtual, augmented, and mixed realities in education [Elektronische Ressource]

Singapore
, Springer , 2017
Schlagworte:
Lernen, E-Learning, Lernmotivation, Neue Medien, Virtuelle Realität, Online-Medien, Lernumwelt, Lernort, Lernerfahrung, Lerntechnik, Computerunterstütztes Lernen, Aufsatzsammlung This book describes the current state of the art of various types of immersive learning: in research, in practice, and in the marketplace. It discusses advanced approaches in the design and development for various forms of immersive learning environments, and also the emerging innovations in assessment and research in the field. In addition, it demonstrates the opportunities and challenges in implementing advances in VR and immersion at scale in formal and informal learning. We are living in a time of rapid advances in terms of both the capabilities and the cost of virtual reality, multi-user virtual environments, and various forms of mixed reality. These new media potentially offer extraordinary opportunities for enhancing both motivation and learning across a range of subject areas, student developmental levels, and educational settings. With the development of practical and affordable virtual reality and mixed reality, people now have the chance to experience immersive learning both in classrooms and informally in homes, libraries, and community centers. The book appeals to a broad readership including teachers, administrators, scholars, policy makers, instructional designers, evaluators and industry leaders. (Verl.)

Bibliothekskatalog
eBook

Sammet, Jürgen; Wolf, Jacqueline
Vom Trainer zum agilen Lernbegleiter [Elektronische Ressource]

so funktioniert Lehren und Lernen in digitalen Zeiten

Berlin
, Springer , 2019
Schlagworte:
Integriertes Lernen, Computerunterstütztes Lernen, E-Learning, Weiterbildung, Weiterbildner, Professionalität, Digitalisierung Reine Präsenztrainings werden immer mehr ergänzt oder gar abgelöst durch moderne Lernformen wie Blended Learning, Online-Trainings, E-Learning und informellem Lernen. Was bedeutet dies für Sie als Trainer (Dozent, Referent, Personalentwickler)?Dieses Fachbuch zeigt auf, wie sich das Berufsbild des Trainers durch die Digitalisierung ändert und welche Kompetenzen Sie als Trainer benötigen, um in der „Learning Revolution“ erfolgreich zu sein. Denn: Fachwissen gepaart mit Präsenzdidaktik reichen hier nicht mehr aus. Dieses Werk nimmt Sie an der Hand, um als Trainer selbst wieder Lerner zu werden und sich zum „agilen Lernbegleiter“ weiterzuentwickeln. Es gibt Ihnen eine Orientierung im digitalen „Trainerkompetenz-Dschungel“. Praxistauglich und klar verständlich erhalten Sie sowohl theoretisches Hintergrundwissen als auch praktische Umsetzungsmöglichkeiten für die Modernisierung Ihres Weiterbildungsangebots. (Verl.)






Bibliothekskatalog
eBook

Scholkmann, Antonia [Hrsg.]; Brendel, Sabine [Hrsg.]; Brinker, Tobina [Hrsg.]; Kordts-Freudinger, Robert [Hrsg.]
Zwischen Qualifizierung und Weiterbildung [Elektronische Ressource]

Reflexionen zur gekonnten Beruflichkeit in der Hochschuldidaktik

Bielefeld
, wbv Media , 2018 , 290 Seiten
Schlagworte:
Hochschule, Hochschuldidaktik, Qualifizierung, Hochschulentwicklung, Wissenschaftliche Weiterbildung, Professionalisierung, Hochschullehrer, Wissenschaftlicher Nachwuchs, Aufsatzsammlung Qualifizierung für die Hochschuldidaktik ist Thema dieses Sammelbandes, der sich in drei Teile gliedert: Im ersten Abschnitt wird die Historie der Disziplin anhand von Interviews mit Vertretern der ersten Phase der deutschen Hochschuldidaktik in den Blick genommen. Dabei werden aktuelle Herausforderungen und Entwicklungschancen ebenso berücksichtigt wie Ziele und Möglichkeiten. Im zweiten Teil untersuchen die Autor:innen in drei aufeinander aufbauenden Beiträgen Grundlagen für mögliche Entwicklungspfade von Weiterbildung und Qualifizierung hochschuldidaktisch Tätiger. Neben den deutschsprachigen Beiträgen erweitert eine Untersuchung aus Schweden den Blick auf internationale Entwicklungen in der hochschuldidaktischen Community. Der dritte Part bietet Empfehlungen der Herausgebenden zur Qualifizierung und Weiterbildung von hochschuldidaktisch tätigen Personen. (Verlag)