Research Associate Internationalisation
Executive Department
T +49 228 3294-115
F +49 228 3294-397
Projects
Professional Experience
  • 2019 – 2023 Secretary and Board Member of European Society for Research on the Education
    of Adults (ESREA)
  • since 2017 Head of the Internationalisation Unit – Executive Department (DIE)
  • 2015 – 2016 Operational Head of the Departments "Programme and Participation" and "Teaching, Learning, Counselling" (DIE)
  • 2012 – 2015 Project Manager "Linking Education to Employment" at Friedrich-Ebert Foundation (Athens)
  • 2009 – 2012 Counsellor and und chief of staff for Minister of Education in Greece (Athens)
  • 2010 – 2015 Adjunct Lecturer and Researcher at Open University of Cyprus (Nicosia)
  • 2004 – 2009 Research Associate at the Chair for Adult and Continuing Education at the University of Tübingen
Research and Work Focus
  • International-comparative adult education research on provision and participation
  • educational governance
  • European policies and policy analysis of adult basic education, VET and lifelong learning
Publications

Monografien

Ioannidou, A. (2019). Griechenland (Internationales Handbuch der Berufsbildung, Bd. 51). Budrich. https://d-nb.info/1202462359/34

Gravani, M. & Ioannidou, A. (2014). Adult and continuing education in Cyprus. W. Bertelsmann. https://doi.org/10.3278/37/0575W 

Ioannidou, A. (2014). Vocational education and training in Greece. Short description. CEDEFOP. Publications Office of the European Union.  http://dx.doi.org/10.2801/76056

Ioannidou, A. (2010). Steuerung im transnationalen Bildungsraum. Internationales Bildungsmonitoring zum Lebenslangen Lernen. W. Bertelsmann. http://www.die-bonn.de/id/8929

Ioannidou, A. (2001). Interkulturelle Pädagogik in Griechenland unter Berücksichtigung der Lehrerfortbildunghttp://www.die-bonn.de/id/750

 

Einzelbeiträge in Sammelwerken

Ioannidou, A. (2023). Internationale Forschung zur Erwachsenen- und Weiterbildung. In R. Arnold, E. Nuissl & J. Schrader (Hrsg.), Wörterbuch Erwachsenen- und Weiterbildung (3. Aufl., S. 229–232). Verlag Julius Klinkhardt. https://doi.org/10.35468/wbeb2022-152

Ioannidou, A. & Jenner, A. (2021). Regulation in a contested space: Economization and standardization in adult and continuing education. In A. Wilmers & S. Jornitz (Hrsg.), International perspectives on school settings, education policy and digital strategies. A transatlantic discourse in education research (S. 321–333). Barbara Budrich. https://doi.org/10.3224/84742299

Lattke, S. & Ioannidou, A. (2021). Public financing of popular adult learning and education in Germany. In C. Duke, H. Hinzen & R. Sarrazin (Hrsg.), Public financing of popular adult learning and education (ALE). Experience, lessons and recommendations from 14 country and case studies (S. 56–75). DVV International. https://www.dvv-international.de/en/materials/publications/analysis

Schrader, J., Ioannidou, A. & Blossfeld, H.-P. (2020). Editorial: Wirkungen der Erwachsenen- und Weiterbildung: Zugänge und Befunde der empirischen Bildungsforschung. In J. Schrader, A. Ioannidou & H.-P. Blossfeld (Hrsg.), Monetäre und nicht monetäre Erträge von Weiterbildung – Monetary and non-monetary effects of adult education and training (S. V–XXIII). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25513-8

Ioannidou, A. (2018). Berufsbildungstransfer in der Krise. In M. Eckelt, K. Lehmkuhl & S. Wolf (Hrsg.), Berufsbildung, Arbeit und Innovation: Bd. 46. Duale Ausbildung im Tourismus – das Projekt MENDI: deutsch-griechische Kooperation in der beruflichen Bildung (S. 33–52). wbv. https://doi.org/10.3278/6004608w 

Knauber, C. & Ioannidou, A. (2017). Grundbildungspolitik im Wohlfahrtsstaat. Akteure, Inhalte und Umsetzungsstrategien im internationalen Vergleich – Ergebnisse aus dem Projekt EUAlpha. In J. Schmid, K. Amos, J. Schrader & A. Thiel (Hrsg.), Governance und Interdependenz von Bildung. Internationale Studien und Vergleiche (S. 87–111). Nomos. https://doi.org/10.5771/9783845281087-87

Ioannidou, A. (2015). Steuerung im transnationalen Bildungsraum: Lebenslanges Lernen an der Schnittstelle zwischen vergleichender Bildungsforschung und vergleichender Politikforschung. In Parreira do Amaral, M. & K. S. Amos (Hrsg.), Internationale und Vergleichende Erziehungswissenschaft – Geschichte, Theorie, Methode und Forschungsfelder (S. 209-231). Waxmann.

Ioannidou, A. (2015). The policy, polity and politics of lifelong learning. In J. H. Knoll & H. Hinzen (Hrsg.), Lifelong learning and governance. From programming to actions. Selected experiences from Asia and Europe (S. 21–36). DVV International. http://cradall.org/sites/default/files/qe%26ll_0.pdf

Ioannidou, A. (2014). The adoption of an international education policy agenda at national level: Conceptual and governance issues. In G. Zarifis & M. Gravani (Hrsg.), Challenging the ‘European area of lifelong learning’: A critical response (S. 203–215). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7299-1_18 

Ioannidou, A. (2011). Von der nationalstaatlichen Steuerung zur transnationalen Governance. In J. Schmidt, K. Amos, J. Schrader & J. Thiel (Hrsg.), Welten der Bildung? Vergleichende Analyse von Bildungspolitik und Bildungssystemen (S. 267–286). Nomos.

Ioannidou, A. (2010). Educational monitoring and reporting as governance instruments for evidence-based education policy. In K. S. Amos (Hrsg.), International perspectives of education and society. (Bd. 12, S. 155-172). Emerald. https://dx.doi.org/10.1108/S1479-3679(2010)0000012011

Schrader, J. & Ioannidou, A. (2009). Ziele, Inhalte und Strukturen der Erwachsenenbildung im Spiegel von Programmanalysen. In T. Fuhr, P. Gonon & C. Hof (Hrsg.), Handbuch der Erziehungswissenschaft: Erwachsenenbildung/Weiterbildung (Bd. 4, S. 999-1009). Schöningh.

Ioannidou, A. (2008). Bildungsmonitoring und Bildungsberichterstattung zum Lebenslangen Lernen. In J. Ludwig, C. Zeuner & C. Hof (Hrsg.), Strukturen Lebenslangen Lernens. Dokumentation der Jahrestagung der Sektion Erwachsenenbildung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (S. 39–50). Schneider.

Ioannidou, A. (2008). Governance Instrumente im Bildungsbereich im transnationalen Raum. In S. Hartz & J. Schrader (Hrsg.), Steuerung und Organisation in der Weiterbildung (S. 91-110). Klinkhardt.

Ioannidou, A. & Seidel, S. (2008). Europäische Konzepte zur Erfassung des lebenslangen Lernens – Weichenstellungen und Einschätzungen. In D. Gnahs, H. Kuwan & S. Seidel (Hrsg.). Berichtskonzepte auf dem Prüfstand. Weiterbildungsverhalten in Deutschland. (Bd. 2, S. 181–192). W. Bertelsmann. http://www.die-bonn.de/id/4118

Ioannidou, A. (2006). Lebenslanges Lernen als bildungspolitisches Konzept und seine Bedeutung für die Bildungsberichterstattung. In G. Feller (Hrsg.), Weiterbildungsmonitoring ganz öffentlich. Entwicklungen, Ergebnisse und Instrumente zur Darstellung lebenslangen Lernens. (S. 11-34). W. Bertelsmann.

 

Aufsätze in Zeitschriften und Sammelbänden mit Begutachtungssystem

Ioannidou, A. & Parma, A. (2021). Risk of job automation and participation in Adult Education and Training: Do welfare regimes matter? Adult Education Quarterly, 72(1), 84–109. https://doi.org/10.1177/07417136211026635

Desjardins, R. & Ioannidou, A. (2020). The political economy of adult learning systems: some institutional features that promote adult learning participation. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 43(2), 143–168. https://doi.org/10.1007/s40955-020-00159-y

Ioannidou, A. & Desjardins, R. (2020). The political economy of adult learning systems [Editorial]. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 43(2), 137–142. https://doi.org/10.1007/s40955-020-00166-z

Ioannidou, A. & Knauber, C. (2019). Adult literacy and basic education policies in a comparative perspective: selected findings from four country cases. Andragoška spoznanja – Studies in adult education and learning, 25(3), 125–140. https://doi.org/10.4312/as.25.3.125-140

Ioannidou, A. & Reichart, E. (2017). Erkenntnisse über Weiterbildung gewinnen. Internationales Weiterbildungsmonitoring: Datengrundlagen und Potenziale. Weiterbildung, 28 (4), 36–39.

 Gravani, M. & Ioannidou, A. (2016). Mapping out adult and continuing education in Cyprus: Key challenges for the future. International Journal of Adult, Community and Professional Learning, 23(4), 33–44. https://doi.org/10.18848/2328-6318/CGP/v23i04/33-44

Ioannidou, A. & Schrader, J. (2016). Politiken der Grundbildung im internationalen Vergleich [Editorial]. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung – Report, 39, 125–129. http://dx.doi.org/10.1007/s40955-016-0072-y

Knauber, C. & Ioannidou, A. (2016). Politiken der Grundbildung im internationalen Vergleich: von der Politikformulierung zur Implementierung. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung – Report, 39, 131–148.  https://doi.org/10.1007/s40955-016-0071-z

Ioannidou, A. (2013). Lebenslanges Lernen als Steuerungsmodell staatlicher Bildungspolitik. Bildung und Erziehung, 66 (4), 375–383.

Ioannidou, A. (2007). Comparative analysis of new governance instruments in transnational educational space – shift to knowledge-based instruments? European Educational Research Journal, 6 (4), 336–347. http://dx.doi.org/10.2304/eerj.2007.6.4.336

 

Aufsätze in Zeitschriften ohne Begutachtungssystem

Ioannidou, A. (2019). Alte Fragen und neue Herausforderungen: wie gelingt erfolgreiche Weiterbildungspolitik? weiter bilden, 26 (2), 16–20.

Ioannidou, A. (2012). Internationales Weiterbildungsmonitoring. Instrumente, Wirkungen und Nebenwirkungen. DIE-Zeitschrift für Erwachsenenbildung, 19 (4), 40–44.

Ioannidou, A. & Pehl, K. (2003). Auf dem Weg zu einem Verbund Weiterbildungsstatistik. Education permanente, (37), 20–24.

 

Herausgeberschaft Sammelwerke

Schrader, J., Ioannidou, A. & Blossfeld, H.-P. (Hrsg.). (2020). Monetäre und nicht monetäre Erträge von Weiterbildung – Monetary and non-monetary effects of adult education and training. VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25513-8

Ioannidou, A., Meese, A., Pehl, K. & Reitz, G. (2004). Weiterbildungsstatistik im Verbund 2002. Tabellen und Abbildungen. http://www.die-bonn.de/id/1149

 

Herausgeberschaft Zeitschriften

Ioannidou, A. & Desjardins, R. (Hrsg.). (2020). The political economy of adult learning systems. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 43(2).

Ioannidou, A. & Schrader, J. (Hrsg.). (2016). Politiken der Grundbildung im internationalen Vergleich. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, 39(2).

 

Webdokumente, Arbeits- und Diskussionspapiere, Conference Paper

Kazepov, Y., Cefalo, R., Jablonczay, N., Pernhaupt, N., Ioannidou, A., Martin, A., Muders, S., Rambla, X. & Scandurra, R. [2024]. Deliverable D3.2 Cross-national/cross-regional quantitative analysis report. CLEAR. https://clear-horizon.eu/wp-content/uploads/2024/01/D3.2_CLEAR_Cross-national_Cross-regional_Quantitative_Analysis_Report.pdf

Ioannidou, A. (2023, 6. Dezember). Low skills and poor learning outcomes: Ask what your country (and your parents) can do for that. EPALE. https://epale.ec.europa.eu/en/blog/low-skills-and-poor-learning-outcomes-ask-what-your-country-and-your-parents-can-do

Ioannidou, A. (2014). Die Situation der Jugendlichen auf dem griechischen Arbeitsmarkt. Was geschieht, wenn nichts geschieht? (Internationale Politikanalyse). Friedrich-Ebert Stiftung. http://library.fes.de/pdf-files/id/10980-20141015.pdf

Ioannidou, A. & Stavrou, S. (2013). Reformperspektiven der Berufsbildung in Griechenland (Internationale Politikanalyse). Friedrich-Ebert Stiftung. http://library.fes.de/pdf-files/id/ipa/10251.pdf

 

Wissenschaftliche Kurzbeiträge in Portalen und Periodika (Auswahl)

Ioannidou, A. (2023). Regulative der Weiterbildungsbeteiligung. In R. Arnold, E. Nuissl & J. Schrader (Hrsg.), Wörterbuch Erwachsenen- und Weiterbildung (3. Aufl., S. 364–365). Verlag Julius Klinkhardt. https://doi.org/10.35468/wbeb2022-244

Ioannidou, A. (2023, 4. April). What are we talking about when talking about inclusive skills opportunities? EPALE. https://epale.ec.europa.eu/en/blog/what-are-we-talking-about-when-talking-about-inclusive-skills-opportunities

Ioannidou, A. (2022, 7. September). Policy transfer and policy learning in VET. Can we export education and skills formation systems? EPALE. https://epale.ec.europa.eu/en/blog/policy-transfer-and-policy-learning-vet-can-we-export-education-and-skills-formation-systems

Ioannidou, A. (2022, 1 June). Skills training in the age of automation: Reinforcing inequalities? https://epale.ec.europa.eu/en/blog/skills-training-age-automation-reinforcing-inequalities

Ioannidou, A. & Lattke, S. (2021, 05. Oktober). Wie populär ist Erwachsenenbildung in Deutschland?, EPALE. https://epale.ec.europa.eu/de/blog/wie-populaer-ist-erwachsenenbildung-deutschland

Ioannidou, A. (2020, 03. Juni). Adult educators and researchers under quarantine, EPALE. https://epale.ec.europa.eu/de/node/154363

Ioannidou, A. (2020). ESREA – European Society for Research on the Education of Adults [Interview]. Der pädagogische Blick, 28, 187–191. https://doi.org/10.3262/PB2003187