“The main effort of the Associaton down to 1914, and indeed after the First World War, down to about 1925, was devoted to organising tutorial classes, and such classes, with the exacting standards that they implied, were regarded as the Association´s distinctive contribution. … In recent years the WEA has been criticized… on the ground that it demands from the unsophisticated worker intellectual standards of an inhumane rigour. The valid –and very serious – criticism is precisely the opposite. It is that, in its eagerness to increase the number of classes and students, it has steadily relaxed the demands which it makes upon them… There is too much running of classes for all and sundry, and of begging people to join them whether they mean business or not. As things have worked out in many areas, short classes have not been a preparation for, or supplement to, tutorial classes, but a substitute for them, a substitute attended by students of whom many would have been in tutorial class if the softer option had not been offered.” (R.H. Tawney, zitiert nach Fieldhouse 2006, 172)

In diesem Zitat von Richard Hanley Tawney (1880-1962), dem langjährigem Präsidenten der Workers´ Educational Association (WEA), drückt sich der Widerspruch zwischen dem Anspruch, Anschlüsse und Zugänge für den Hochschulbereich zu bieten und der Realität von Teilnehmenden aus. Dieser Widerspruch prägte bis in die Zeit nach dem Zweiten Weltkrieg die Arbeit der WEA.

Gegründet wurde die landesweite, und insbesondere von den Gewerkschaften geförderte Organisation 1903 von Albert Mansbridge (1876-1952) und seiner Ehefrau Frances Jane Pringle (1876-1958) unter dem Namen „Association to Promote the Higher Education of Working Men“. 1905 fand die Umbenennung in Workers´ Educational Association statt, auch als Ausdruck der Tatsache, dass in diesem Jahr erstmals Frauen als gleichberechtigte Mitglieder aufgenommen wurden.

In den Anfangsjahren wurde eine enge Partnerschaft mit den Universitäten aufgebaut. Es entstanden die Tutorial Classes als zentraler Baustein der „University-Extension“. Sie wurden später Teil der Extramural Departements der Universitäten.

Die WEA war sehr einflussreich in der demokratischen Ausrichtung der britischen Bildungspolitik und stark an der Ausgestaltung des „Educational Act“ von 1944 beteiligt.

Heute ist die WEA eine, auf der Basis von Stiftungsmitteln und Spenden arbeitende, nationale Organisation in England und Schottland, aufgeteilt in 14 Distrikte. Sie umfasst mehr als 400 lokale Einrichtungen und hat immer noch enge Bindungen an die Gewerkschaften. Sie bietet fast 10.000 Kurse für durchschnittlich 70.000 Teilnehmende jährlich an und ist damit die größte aus Spenden finanzierte Erwachsenenbildungseinrichtung in England.

Die Ausrichtung der WEA heute beschreibt die Einrichtung folgendermaßen:

“We believe learning is for everyone and learning is for life. It helps people feel that anything is possible. It can be life-enhancing and life-changing – improving health, self-confidence and creating positive changes that ripple out from individuals to communities.

We also have a special mission to reach those who want to improve their lives and communities. Education is a beautiful and powerful tool for tackling economic and social disadvantage because it raises aspirations and helps people create their own change. We campaign for adult education and whether you want to become a student, member, volunteer, tutor or partner, you are always welcome to the WEA.

So learn the WEA way – friendly, accessible education on your doorstep. You do not need any previous knowledge or qualifications to join most of our courses, only a willingness to share with others your curiosity, ideas and experience.” (Homepage der WEA)

Archive:

London Metropolitan University, Library, Archive of The Workers Education Association, unter:

https://metranet.londonmet.ac.uk/services/sas/library-services/tuc/geninfo.cfm#archives1

University of Oxford, Department for External Studies, Archives: Tutorial Classes Committee Papers

The London School of Economics Archive: Richard Hanley Tawney Papers, Findbuch unter: http://archives.lse.ac.uk/TreeBrowse.aspx?src=CalmView.Catalog&field=RefNo&key=TAWNEY

Literatur:

Brown, Jonathan (2010): The right to learn. The WEA in the north of England 1910-2010. Wo???

Crak, William W. (1964): The Central Labour College 1909-1929. A chapter in the history of adult working-class education: London

Fieldhouse, Roger (2006): A History of the Modern British Adult Education. Leicester

Rose, Jonathan (2001): The Intellectual Life of the British Working Classes. New Haven

Smith, M. K. (2001, 2007): Richard Henry Tawney. Fellowship and adult education, in: The encyclopaedia of informal education, unter: http://infed.org/mobi/richard-henry-tawney-fellowship-and-adult-education/

Steele, Tom (2007): Knowledge is Power! The Rise and Fall of European Popular Educational Movements, 1848-1939. Frankfurt a.M.

Waugh, Colin (2009): Plebs. The lost legacy of independent working-class education. Wo???

Internetquellen:

WEA (Hg.): A brief History of the WEA, Online-Text, unter: http://issuu.com/weasheffieldwea/docs/history_booklet?e=1305752/1634711

Homepage der WEA, unter: http://www.wea.org.uk

 

Kurzlink zu dieser Seite:
die-bonn.de/li/547

Klaus Heuer