Oktober 2003 bis November 2004

Abstract

The challenges facing institutions working in the field of adult and continuing education when it comes to establishing a quality and market-orientated organisational development system have been on the rise for some time. This development has been accompanied by increasingly stringent requirements with respect to detailed descriptions of organisations and inter-organisational comparisons. Institutions need to analyse their position in the market in order to improve their services and workflow. Within this context it is evident that there is a growing interest (as well as more critical stance towards) benchmarking as a management method in adult and continuing education.

“Benchmarking in Adult and Continuing Education” seeks to provide a systematic survey on research projects and application modes of benchmarking, analysing existing approaches from the perspective of their applicability to pedagogical organisations. The project aims at providing an initial glance at the issue while outlining options for further development.

Tasks

- inquiry and analysis of the situation with respect to the use of benchmarking in adult and continuing education

- discussion of results with experts

- evaluation of application modes

Methods

- analysis of literature

- analysis of current projects

- Internet research

- systematisation

Audience

- individuals and institutions working in the fields of science, adult and continuing education, and educational politics

Fragestellung

Kann die Managementmethode „Benchmarking“ unter den spezifischen Bedingungen des Agierens pädagogischer Organisationen angepasst werden?

Projektziel

Die Anforderungen an Weiterbildungsorganisationen zu einer qualitäts- und marktorientierten Organisationsplanung und –entwicklung sind gestiegen. In diesem Zusammenhang kann in der Weiterbildung von einem gestiegenen Bedarf für eine präzise Beschreibung von Vergleichsmöglichkeiten von Organisationen ausgegangen werden. Es gilt, die jeweils eigene Stellung auf dem jeweiligen Markt zu analysieren, um Dienstleistungen und Arbeitsabläufe zu verbessern. In diesem Zusammenhang lässt sich in den letzten Jahren gleichermaßen ein verstärktes und skeptisches Interesse an Benchmarking als Managementmethode in der Weiterbildung feststellen.

Das Projekt „Benchmarking in der Weiterbildung“ soll eine erste Einordnung ermöglichen und analysieren, ob die Managementmethode „Benchmarking“ unter den spezifischen Bedingungen des Agierens pädagogischer Organisationen überhaupt sinnvoll adaptierbar ist. Ziel ist es, einen ersten Überblick zum Thema „Benchmarking“ im Hinblick auf die Weiterbildung zu schaffen und mögliche Optionen aufzuzeigen.

Aufgaben

- Recherche und Auswertung der Situation bezogen auf den Einsatz des Managementinstruments „Benchmarking“ in der Weiterbildung,

- Diskussion der Ergebnisse mit Expert/inn/en und

- Einschätzung der Einsatzmöglichkeiten.

Methoden

- Literaturrecherche

- Projektrecherche

- Internetrecherche

- Systematisierung

Adressaten

- Akteure in Forschung, Weiterbildungspraxis und (Weiter )Bildungspolitik

Beteiligte Personen

  • Stang, Richard, Prof. Dr. (Leitung)

Beteiligte Institutionen

Förderung

  • Deutsches Institut für Erwachsenenbildung (DIE)