August 2007 bis April 2008

Abstract

The preparatory measure (future call) for a research project proposal seeks to examine the conditions and requirements for sustainable education among young adults who are threatened by social exclusion. The topic of “sustainable education” focuses on key aspects of European education policy, among other things drawing attention to the fact that education only becomes sustainable when a) an equal right to participation is ensured, b) human resources are promoted in a responsible manner, c) what young adults learn is also successfully put into practice and d) this supports the development of a sustainable society (cf. Schüßler 2007). The network, which is in this context to construct a general strategy of “sustainable education” and establish it as a field of research, focuses its attention on underprivileged adolescents and young adults at the pre-career stage, which is to say on vocational orientation and preparation for vocational training. The objective is to carry out comparative analyses to gain an understanding of the efficacy of transitional systems and the group of people who are educationally underprivileged as well as possibilities and difficulties they experience in developing sustainable skills and compe-tences in a in comparison with other European countries.

In contrast previous research work, which has sought the reasons for social exclusion and the drop-out problem either in structural conditions underlying educational systems, the la-bour market and the welfare state or have drawn attention to individual deficits or deficits caused by socialisation, the planned research project aims to study the learning process as such in terms of its “inclusive” or “excluding” effect as well as factors fostering and inhibiting learning and development.

Fragestellung

Wie kann man nachhaltige Bildung für vom gesellschaftlichen Ausschluss bedrohte junge Erwachsene konzipieren?

Projektziel

In der Vorbereitungsmaßnahme (future call) geht es um die Bildung eines Netzwerkes zur Erarbeitung eines Antrags im 7. Forschungsrahmenprogramm, der das Ziel verfolgt, Voraussetzungen und Bedingungen Nachhaltiger Bildung bei jungen Erwachsenen, die vom gesellschaftlichen Ausschluss bedroht sind zu untersuchen. Das Thema der „Nachhaltigen Bildung“ fokussiert dabei zentrale Aspekte europäischer Bildungspolitik und verweist u.a. darauf, dass Bildung erst dann nachhaltig ist, wenn a) eine gleichberechtigte Teilhabe gesichert ist, b) die Humanressourcen verantwortungsvoll gefördert werden, c) Gelerntes auch erfolgreich umgesetzt wird und d) dadurch die Entwicklung einer nachhaltigen Gesellschaft unterstützt wird (vgl. Schüßler 2007).

Das Netzwerk, welches in diesem Zusammenhang ein übergreifendes Konzept „Nachhaltiger Bildung“ erarbeiten und als Forschungsfeld etablieren sollte, richtet dabei den Blick auf be-nachteiligte Jugendliche und junge Erwachsene im vorberuflichen Bereich, das heißt in der Berufsorientierung und Berufsausbildungsvorbereitung. Ziel ist es, durch komparative Analy-sen mehr Erkenntnisse über die Leistungsfähigkeit der Übergangssysteme und die Gruppe der Bildungsbenachteiligten sowie den Möglichkeiten und Schwierigkeiten ihrer nachhalti-gen Kompetenzentwicklung im europäischen Vergleich zu gewinnen.

Anders als in bisherigen Arbeiten, die soziale Exklusionsgründe und die Dropoutproblematik entweder in den strukturellen Bedingungen von Bildungssystem, Arbeitsmarkt und Wohl-fahrtsstaat betrachten oder auf individuelle bzw. sozialisationsbedingte Defizite aufmerksam machen, geht es im geplanten Forschungsvorhaben darum, den Lernprozess als solchen hinsichtlich seiner in- bzw. exkludierenden sowie lern- und entwicklungsfördernden bzw. -hemmenden Wirkungen zu untersuchen.

Beteiligte Personen

  • Friebe, Jens, Dr. (Leitung)
  • Hauk, Birgit (Assistenz)
  • Venth, Angela, Dr. (Leitung)

Beteiligte Institutionen

Förderung

  • Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)