Dezember 2008 bis November 2010

Abstract

L@jost: Learn about finding jobs from digital storytelling

In some recent European documents related to employability, competences and qualifications of graduates, the main concern is finding solutions for facilitating the integration into the labour market of young people with an academic background. The project L@jost aims at finding a possible solution to this problem by connecting students of higher semesters with the students who have recently graduated and have already entered the job market in a successful way.

L@jost will create and establish a European web 2.0 alumni community that facilitates learning from newly graduated students through digital story telling about their personal process of finding a job. By doing a transnational comparative analysis of the students’ experiences described in the digital stories on one hand, and employers’ needs and expectations on the other, the transferable success factors for job finding will be identified and divulged in many foreign languages. The digital stories and personal ePortfolios that are going to be created will be very useful for future graduates. The students can learn, in an accessible and modern way, how they can approach both the European and the local labour market more efficiently.

The acronym L@jost stands for the aim of the project itself: to “learn about finding jobs from digital storytelling”. It is a multilateral project supported by the European Community and it involves 7 partners of 6 different European countries:

- Romanian Institute for Adult Education in Timisoara, Romania

- University of Duisburg-Essen in Essen, Germany

- Friedrich-Alexander University of Erlangen-Nürnberg –Institute for Innovation in Learning (FIM-NewLearning) in Erlangen, Germany

- European Institute for eLearning in Champlost, France

- Danish School of Education – University of Aarhus in Copenhagen, Denmark

- University of Florence – Education and Cultural, Training Processes and Sciences Department in Florence, Italy and

- Association DOCUMENTA, European Institute for Training and Developing Studies in Santander, Spain.

The Romanian Institute for Adult Education in Timisoara is responsible for the overall project management and functions as global coordinator.

The University of Duisburg-Essen actively contributes to all the phases of the project L@jost and it is currently developing the questionnaire to be used as a guideline for the digital story telling. Furthermore the University of Duisburg-Essen will categorize and tag the digital stories in order to facilitate the finding of specific information. In the second part of the project L@jost, the University of Duisburg-Essen will do a national analysis focusing on what factors help the graduates of the pedagogy area to find a job and what the employers’ needs and expectations are.

Fragestellung

Wie findet man als Absolvent/in erfolgreich eine Arbeitstelle? Welche Erfahrungen haben Absolvent/inn/en gemacht? Welche Erwartungen und Bedürfnisse haben Arbeitgeber?

Projektziel

L@jost: to learn about finding jobs from digital storytelling

Ziel des L@jost-Projektes ist die Erleichterung der Integration von Absolvierenden der Erwachsenenbildung in den Arbeitsmarkt. Mit L@jost werden Studierenden höherer Semester mit Absolvent/inn/en in Kontakt gebracht, die erfolgreich einen Platz Arbeitsplatz gefunden haben.

Im Rahmen des L@jost-Projektes wird eine Europäische web 2.0 Alumni-Community aufgebaut und gepflegt. Auf dieser Plattform sollen Absolvent/inn/en Erwachsenenbildung Studierende an ihren Erfahrungen teilhaben lassen: Durch das Erzählen von „digitalen Geschichten“ geben sie einen Einblick in ihren persönlichen Stellenfindungsprozess. Die in den digitalen Geschichten beschriebenen Erfahrungen, Bedürfnisse und Erwartungen der Arbeitgeber werden transnational verglichen. Hierdurch sollen übertragbare Erfolgsfaktoren für die Stellenfindung identifiziert werden. Die Ergebnisse werden in mehreren europäischen Sprachen übersetzt und verbreitet.

Die digitalen Geschichten und persönlichen E-Portfolios sollen eine Hilfestellung für zukünftige Absolvent/inn/en darstellen. So können sie auf eine innovative, Art lernen, wie sie den nationalen und den europäischen Arbeitsmarkt effizienter für ihre Stellensuche nutzen können.

Der englische Akronym L@jost steht für das Ziel des Projekts selbst: „to learn about finding jobs from digital storytelling“. An diesem multilaterale Projekt arbeiten sieben Partnern aus sechs Europäischen Ländern mit. Es wird über das „Lifelong Learning-Programme“ durch die Europäischen Gemeinschaft kofinanziert.

Folgende Partner sind am Projektbeteiligt:

- Romanian Institute for Adult Education in Timisoara, Rumänien

- Universität Duisburg-Essen in Essen, Deutschland

- Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg – Institut für Lern-Innovation (FIM NeuesLernen) in Erlangen, Deutschland

- European Institute for eLearning in Champlost, Frankreich

- Danish School of Education – University of Aarhus in Copenhagen, Dänemark

- University of Florence – Education and Cultural, Training Processes and Sciences Department in Florenz, Italien und

- Association DOCUMENTA, European Institute for Training and Developing Studies in Santander, Spanien.

Das Romanian Institute for Adult Education in Timisoara ist für das allgemeine Projektmanagement verantwortlich und fungiert als Koordinator.

Die Universität Duisburg-Essen trägt zu allen Projektphasen aktiv bei und entwickelt zurzeit einen Leitfaden für die Gewinnung digitaler Geschichten. Darüber hinaus wird die Universität Duisburg-Essen die digitalen Geschichten kategorisieren und mit Tags versehen, um den Zugang zu ausgewählten Informationen zu erleichtern. Im zweiten Teil des Projekts L@jost wird die Universität Duisburg-Essen eine nationale Analyse durchführen. Der Schwerpunkt der Analyse wird hierbei sowohl auf die Faktoren gelegt, die den Absolventinnen und Absolventen im Bereich Pädagogik geholfen haben, eine Arbeitsstelle zu finden als auch auf die Bedürfnisse und Erwartungen von Arbeitgebern.

Beteiligte Personen

  • Egetenmeyer-Neher, Regina, Prof. (Leitung)
  • Iorio, Valentina , MA (Mitarbeit)
  • Nuissl von Rein, Ekkehard, Prof. Dr. Dr. h.c. (Leitung)

Beteiligte Institutionen

  • (Freie) Volkshochschule Groß-Berlin

Geographischer Raum, auf den sich das Projekt bezieht

Deutschland, Italien, Spanien, Rumänien, Dänemark, Frankreich

Zeitraum, auf den sich das Projekt bezieht

ab 2009

Datenerhebung

  • Qualitatives Interview

Datenauswertung

  • deskriptiv

Forschungsart

  • Geförderte Forschung

Förderung

  • Europäische Union