Februar 2011 bis Juni 2012

Abstract

The project’s aim is to provide further education programmes for trainers who work in the field of continuing education which are essentially self-directed, meet the requirements of the participants and are exactly tailored to the target group. Trainers in continuing education frequently come up with a variety of competences which had not been acquired in a formal way, and thus are not provable by certificates or other formal documents.

The chair of “Continuing Education/Vocational Education” published an instrument which enables the assessment of existing competencies in specific types of situations in providing continuing education. The instrument called “Certificate of Competencies for Trainers in Continuing Education”, employs methods of self-evaluation and external evaluation in order to reveal existing competencies as well as to detect specific needs for further education.

Based on the needs which have been detected, the blended learning modules will be developed in such a way so that the major part of the training programme can be completed as self-study. This guarantees a high level of spatial and temporal flexibility which provides for an optimal compatibility of the training programme and the trainer’s professional life.

The first step of the project is to generate modules for 3 typical working situations:

• Preparation and review of teaching units

• Conducting teaching units

• Educational counselling

These modules will be tested in collaboration with partners from practice coming from several institutions of continuing education.

Fragestellung

Ziel des Projekts ist die Entwicklung einer sehr handlungsorientierten und zu hohem Anteil selbstgesteuerten, bedarfsgerechten und passgenauen Weiterbildung für Weiterbildner/Innen. Wie kann diese Ziel mit Hilfe von Blended-Learning umgesetzt werden?

Projektziel

Häufig verfügen WeiterbildnerInnen über eine Vielfalt von Kompetenzen, die nicht auf formalem Weg erworben wurden und somit nicht durch Zeugnisse oder Zertifikate nachweisbar sind. Das in der Professur für Erwachsenenbildung/Berufliche Weiterbildung entwickelte Instrumentarium der Selbst- und Fremdeinschätzung von vorhandenen Kompetenzen in spezifischen erwachsenenpädagogischen Anforderungssituationen ("Kompetenzpass für Weiterbildner/Innen") ermöglicht das Aufzeigen vorhandener Kompetenzen und die Feststellung konkreten Weiterbildungsbedarfs.

Ausgehend vom ermittelten Weiterbildungsbedarf werden im Rahmen des Projekts Blended-Learning-Module entwickelt, die es ermöglichen, dass ein großer Teil der Weiterbildung im Selbststudium und dadurch zeitlich und räumlich höchst flexibel absolviert werden kann. Somit wird eine optimale Vereinbarkeit mit der Berufstätigkeit gewährleistet.

In dem Projekt werden zunächst Module für drei typische Arbeitssituationen entwickelt:

• "Lehre vor- und nachbereiten",

• "Lehre durchführen" und

• "Bildungsberatung".

Diese werden gemeinsam mit Praxispartnern aus Weiterbildungseinrichtungen erprobt.

Beteiligte Personen

  • Feyler, Stefan, M.A. (Mitarbeit)
  • Seltmann, Anke , M.A. (Mitarbeit)
  • Wiesner, Gisela, Prof. Dr. (Leitung)
    • Technische Universität Dresden

Beteiligte Institutionen

Zuordnung zum Forschungsmemorandum für die Erwachsenen- und Weiterbildung

Das Forschungsmemorandum für die Erwachsenen- und Weiterbildung ist ein Koordinatensystem um Schwerpunkte der Bildungsforschung zu identifizieren.

Datenerhebung

  • Qualitatives Interview
  • Standardisierte Befragung (face to face, telefonisch, schriftlich, online)

Forschungsart

  • Geförderte Forschung