Verfasser
Seiverth, Andreas
Titel
Zwischen normativer Enthaltsamkeit und empirischem Historismus: Überlegungen zu einer Geschichtsschreibung der Erwachsenenbildung im Anschluss an 100 Jahre Volkshochschulen
Jahr
2020
In
Zeitschrift für Weiterbildungsforschung 2020(3): Populismus und Bildung
Seite
453 - 464
Zitierlink
http://www.die-bonn.de/id/37495
Um diese Ausgabe zu zitieren, verwenden Sie bitte diese Internetadresse.
Abstract
This article regards the publication of a text-foto-volume on the 100-year-history of the German Volkshochschule as an impulse for a possible innovation of writing history of adult education. First, the methodological principles of a both empirical and narrative historiography and its terminology will be described. Departing from a pragmatic moral intention of the book to present an affirmative history of the Volkshochschule, the article suggests a historical-normative historiography. Thereafter, the political consolidation of adult education in the Weimar constitution is related to the history of the revolution of 1918/19. This allows to reconstruct the normative status of the (partial) revolution of the educational system of the German Reich.
Erzählen Sie Ihren Kontakten von unserer Publikation: