Quellentext:

“Rules proposed for the Government of Adult School Societies, which may be hereafter established in other Parts of the Country; and for the Regulation of the Schools themselves, taken from those of the original Society in Bristol, in which some Alterations are made an a few Regulations added, resulting from Experience subsequently to the Formation of that Society

1. That the great object of this society be to teach persons to read the Holy Scriptures; and that all poor persons of  both sexes and of any religious persuasion, of sixteen years of age or upwards, be considered eligible for admission into the schools as learners; and shall be admitted by the conductors according to their discretion, and dismissed by them as they may think proper.

8. That the Schools shall be opened on the first day of the week (Sunday), at two o’clock, and closed at four, unless otherwise fixed by the Conductors, with the Approbation of the Committee; and that the learners be admonished to be at their School ten minutes before the time appointed, to allow for the variation of clocks, that the Teacher may not be kept waiting after the time for commencing the business of the Schools.

9. That personal cleanness, in the learners, be particularly attended to, as far as their circumstances in life will enable them.” (Pole 1814, 89/90)

Das Zitat aus einem exemplarischen Statut macht deutlich, dass neben der Bibel-Lektüre, auch disziplinarische Maßnahmen eine wichtige Rolle spielten.

Das betont auch R. Fieldhouse in seinem Grundlagenwerk zur Geschichte der britischen Erwachsenenbildung:

“The aim of the adult schools was not only to teach the poor to read the scriptures, but also to improve the morals and to incalculate habits of thrift, industriousness and social obedience.” (Fieldhouse 2006, 21)

Ende des 18. Jahrhunderts entstanden Sunday Schools, die ausschließlich für Erwachsene eingerichtet wurden. Insbesondere in Nord-Summerset waren Hannah More (1745-1833) und ihre Schwestern dafür von wichtiger Bedeutung. Das Lesen der Bibel, Schreiben und mathematische Grundbildung standen im Zentrum des Unterrichts.

Nach einer chronologischen Aufstellung von J. W. Rowntree und H. B. Binns (1903) bildeten neben den Schulen der Church of England insbesondere die Schulen der Quäker eine starke Rolle. So gründeten William Singleton, ein Methodist, und Samuel Fox (1781-1868), ein Quäker, 1798 gemeinsam eine Erwachsenenschule in Nottingham. 1810 folgte dann die erste Quäkerschule, die Friends Sunday School in Bristol.

Nach einer Krise in den 1830er und 1840er Jahren entwickelten sich die Erwachsenenschulen weiter, weil sie nicht nur ihre Lehrer- und Finanzprobleme überwanden, sondern auch ihre bevormundende Haltung aufgaben. Es gab weniger Instruktionen, dafür mehr Diskussionen. Am Ende des 19. Jahrhunderts gab es ungefähr 350 Erwachsenenschulen mit annähernd 45.000 Teilnehmenden, 29.000 davon in den Schulen der Quäker. (Rowntree/Binns 1903, 33)

Die Adult Schools bezogen sich stärker auf die sozialen Probleme und die Bedeutung von Religion in der Welt. Die Aktivitäten reichten von Kursen, Vorträgen, Diskussionen bis hin zu Study Circles an Wochenabenden und am Wochenende. Es entstanden auch Ferienheime der Adult Schools.

Diese Entwicklungen der Erwachsenenschulen beschreiben die Autoren J.W. Rowntree und H.B. Binns in ihrem Werk „A History of the Adult School Movement.“ (1903) sehr detailliert.

Zudem gab es enge Verbindungen zu den “Educational Settlements”. Zwei besonders bedeutungsvolle Residential Colleges entstanden daraus: Woodbrooke und Firecroft in Selly Oak, Birmingham.

T.Kelly beschreibt die Ziele dieser „Residential Colleges" folgendermaßen:

“.. they held their primary purpose to be education, not social missionary work; they believed that adult education was fundamentally spiritual in character; and they believed that such education could only be effectively carried on in an atmosphere of fellowship.” (Kelly 1992, 261)

Durch den 1. Weltkrieg nahm die Beteilligung rapide ab. Ein wichtiger Grund dafür war der Bedeutungsverlust der Religion für die Menschen.

Archive:

London School of Economics, Women´s Library, Nachlass von Hannah More, unter: http://twl-calm.library.lse.ac.uk/CalmView/Overview.aspx?src=CalmView.Catalog

Literatur:

Fieldhouse, Roger (2006): A History of Modern British Adult Education, Leicester

Kelly, Thomas (1992): A history of Adult Education in Great Britain. Liverpool

Martin, J./Goodman, J. (2004): Women and Education 1800-1980.Basingstoke

More, Martha (1859): Mendip Annals. London

Pole, Thomas (1814): A History of the Origin and Progress of Adult Schools with an Account of some of the beneficial Effects already produced on the Moral Character of the Labouring Poor; Also Considerations on the Important Advantages they are likely to be productive of to the Society at large; with an Appendix containing Rules for the Government of Adult School Societies, and for the Organization of the Schools. London

Rowntree, J.W./Binns, H.B. (1903): A History of the Adult School Movement.

Smith, M. K. (2002): Hannah More: Sunday schools, education and youth work’, the encyclopedia of informal education, unter: http://infed.org/mobi/hannah-more-sunday-schools-education-and-youth-work/

Internetquellen:

Kurze Geschichte der Adult Schools, unter: http://infed.org/mobi/adult-schools-and-the-making-of-adult-education/

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Klaus Heuer