Herausgeber
Gruber, Elke
Titel
Finanzierung
Zeitschrift
REPORT Zeitschrift für Weiterbildungsforschung
Ausgabe
2/2013
Ort
Bielefeld
Verlag
wbv
ISBN
978-3-7639-5144-4
Zitierlink
http://www.die-bonn.de/id/10984
Um diese Ausgabe zu zitieren, verwenden Sie bitte diese Internetadresse.
Abstract

Geld kann es für Bildung nie genug geben. Darüber sind sich alle Akteure – von den Betrieben über die Einrichtungen und Anbieter der Weiterbildung bis hin zu den Teilnehmenden – einig. Dennoch bestimmen Rationalisierung, Effizienzsteigerung und die Abwägung von Kosten-Nutzen-Relationen auch die Diskussion um die Finanzierung von Weiterbildung. Die Bildungspolitik versucht ihrerseits, die Kosten der Erwachsenenbildung auf verschiedene „Schultern“ zu verteilen und Förderungen gezielter einzusetzen. Wenig beachtet bleibt bei diesen Bestrebungen um Finanzierung und Verteilung der Finanzierungslasten die Frage, in welcher Form über das Thema geforscht wird. Die Beiträge der aktuellen Ausgabe des REPORT wollen diese Lücke schließen und untersuchen, ob zur Finanzierung und Förderung in der Erwachsenenbildung ein wissen-schaftlicher Diskurs geführt und evidenzbasiert geforscht wird – und präsentieren Forschungsergebnisse aus Deutschland und Österreich.

Heftherausgeberin: Elke Gruber
Erzählen Sie Ihren Kontakten von unserer Publikation:

Inhalt

13
(PDF)

Müller, Normann

Unterinvestieren Betriebe in berufliche Weiterbildung?

Labor economists argue that private investment in the training of workers may be too low. This view is based on the notion of worker skills being a common-pool resource available in principle to any employer. Such under-investment ought to be more pronounced the less difficult it is for outside firms to exploit the skills of workers qualified elsewhere. Thus, higher labor turnover may be expected to reduce firms’ commitment to developing worker qualifications; investment in general skills should be affected more strongly than investment in specific skills. However, analyses of the BIBB-FluCT data that were collected in 2011 among firms in Germany, do not provide unreserved support for these hypotheses.
29
(PDF)

Lassnigg, Lorenz; Vogtenhuber, Stefan

Neuere Schätzungen zur öffentlichen und privaten Finanzierung der Erwachsenenbildung in Österreich

This contribution describes an approach for the assessment of the total expenditure for adult and continuing education and training (ACET) in Austria, broken down by public and private sources of financing. Variants of estimates of the expenditure are presented. Direct expenditure has been at 0.7% and the sum of direct and indirect expenditure at 1.2% of GDP in 2009. The largest share is born by the enterprises (40%), followed by the public (30-34%), and the individuals slightly below 30%. Among the public expenditure the share of labour market policy is high, with a rising tendency.
43
(PDF)

Haberzeth, Erik; Käpplinger, Bernd; Kulmus, Claudia

Finanzierung von Bildung im Lebenslauf

Was Hänschen finanziert bekommt, kann Hans selbst zahlen?
There are voices at the political level, which call for a relocating of finances into sections of early education. This article demonstrates the high relevance of public stimuli in opposition to such claims. Therefore, results of the Brandenburg-Study will be presented, in which the usage of continuous training vouchers have been quantitatively and qualitatively researched. It will be demonstrated how in specific vocational and private phases within the lives of women in health and social sectors an increased need arises for continuing training and financing.
57
(PDF)

Zürcher, Reinhard

Anerkennung von Kompetenzen und Professionalisierung

Sammelrezension
61
(PDF)

Müller-Commichau, Wolfgang

Arnold, Rolf: Systemische Erwachsenenbildung. 2013

Rezension