ESRALE
European Study and Research in Adult Education and Learning
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Oktober 2013 bis November 2016
Abstract
Summary:
The European Study and Research in Adult Learning and Education (ESRALE) project will coordinate and develop European Research in Adult Education in a systematic way and with impact on formal qualifications: in developing a PhD-programme (EQF-level 8). ESRALE builds on study program within the EMAE (European Master in Adult Education) project and the experiences gained there. There is an urgent need to develop further the European studies in adult education in reflecting the problems and demands of competence raising in this field. ESRALE will focus on two main objectives:
• Opening the access to the study program (European Master) for practitioners in the field and
• Building up a European program for research and doctorates in adult education and learning.
To achieve these aims, the already existing network is a great supportive precondition and basis of this application, but has to be further developed. To include even more competences in ALE (adults learning and education) - research the partnership will be widened, the study program will be flexibilized, access to the programme will be opened, and a doctoral school as well as appropriate forms (like delivery modes and summer schools) will be conceptualized and implemented.
A formative evaluation will be carried out by the German Institute for Adult Education Leibniz Centre for Lifelong Learning.
Fragestellung
What are the challenges and opportunities in developing an integrated European degree programme at Master’s/PhD level for adult educators?
Projektziel
In dem bis September 2016 laufenden Projekt kooperieren 12 europäische Partner miteinander. Ziel des Projekts ist es, die europäische Dimension in Lehre und Forschung von Erwachsenenbildung zu fördern und die Studienangebote besser an Erfordernissen des lebenslangen Lernens auszurichten. Konkret will das Projekt ein europäisches Studienprogramm auf Master- und Doktoratsebene (EQR-Niveaus 7 und 8) entwickeln und in den beteiligten Partneruniversitäten implementieren. Begleitend wird eine Infrastruktur zur Förderung des wissenschaftlichen Austausches und der Zusammenarbeit auf europäischer Ebene geschaffen. Diese beinhaltet u.a. die Durchführung internationaler Summer Schools, den Aufbau einer Internet-Plattform und die Schaffung rahmenvertraglicher Bedingungen für die Mobilität von Studierenden und Lehrenden sowie die gegenseitige Anerkennung von Abschlüssen. Das Projekt baut auf Vorarbeiten und Erfahrungen des Studiengangs EMAE (European Master in Adult Education) auf, dessen Curriculum weiterentwickelt und in das neue Angebot integriert wird. Um das Studienangebot stärker für berufserfahrene Praktiker zu öffnen, werden flexible Zugangswege und Möglichkeiten für eine individuelle Studienplanung ausgebaut, u.a. durch Anerkennung vorgängiger Lernergebnisse. Das DIE wird eine Evaluation des Projektes durchführen.
Beteiligte Personen
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Lattke, Susanne
(Wissenschaftliche Bearbeitung)
- Deutsches Institut für Erwachsenenbildung (DIE)
- Nuissl, Ekkehard, Prof. Dr. Dr. h.c. (Leitung)
Beteiligte Institutionen
-
Dublin City University (DCU)
http://www.dcu.ie/ -
European Centre for Valuation of Prior Learning (EC-VPL)
http://www.ec-vpl.eu/about/ - Julius-Maximilians-Universität Würzburg
-
Deutsches Institut für Erwachsenenbildung (DIE) - Lehren, Lernen, Beraten
https://www.die-bonn.de/institut/forschung/lehren_lernen_beraten/default.aspx -
Masarykova univerzita
http://www.muni.cz/ -
Pécsi Tudományegyetem
http://english.pte.hu/ - Technische Universität Kaiserslautern
-
Università degli Studi di Firenze (UNIFI)
http://www.unifi.it/ -
Universitat de Barcelona (CREA-UB)
http://www.ub.edu/web/ub/ca/ -
Univerzitet u Beogradu
http://www.bg.ac.rs/ -
Vytauto Didziojo universitetas
http://www.vdu.lt/en/?
Publikationen
- Pejatovic, A., Egetenmeyer, R. & Slowey, M. (2016). Contribution of research to improvement of adult education quality. Belgrade: Institute for Pedagogy and Andragogy, Faculty of Philosophy, University of Belgrade, University of Würzburg, Dublin City University.
Zuordnung zum Forschungsmemorandum für die Erwachsenen- und Weiterbildung
Das Forschungsmemorandum für die Erwachsenen- und Weiterbildung ist ein Koordinatensystem um Schwerpunkte der Bildungsforschung zu identifizieren.
Geographischer Raum, auf den sich das Projekt bezieht
Datenerhebung
- Standardisierte Befragung (face to face, telefonisch, schriftlich, online)
Datenauswertung
- deskriptiv
Forschungsart
- Geförderte Forschung
Förderung
- Europäische Kommission